Ännu fler eremiter
Ja, ikväll blev jag ägare till ytterligare tre eremiter. Ganska oväntat måste jag säga.
Ni vet ju att jag har beställt tre C. perlatus, och jag sa då till han på djuraffären att ringa mig när de fick in de tre små jordgubbarna. Idag ringde jag dit och frågade om det inte skulle komma några C. perlatusar snart, och höll nästan på att svimma när han sa "Näe, jag hade ju beställt, men de skickade fel". "Vaa?!" svarade jag, och så fick jag veta att de hade fått in tre C. rugosus istället för C. perlatus - Imazo hade alltså skickat fel art. När jag så fick höra att han hade stoppat ned dem tillsammans med sköldpaddorna - i ett akvarium med mycket Vatten och bara en liten landdel i plast! - fick jag världens klump i magen, så efter att jag hade pratat med honom så ringde jag till mamma och frågade om hon kunde hämta de små pluttarna och köra hem dem till mig.
Så hela kvällen har alltså spenderats med att göra iordning ytterligare ett akvarium, kokosnöthus, och så vidare, så att två små C. rugosus och en C. brevimanus kunde få ett ordentligt hem. :) Nu hoppas jag bara att de inte skickar fel art igen, för jag börjar få lite väl många C. rugosus.
Dessutom slåss ju de olika grupperna, så jag får ju inte ihop dem heller. :S Inte som det är nu i alla fall. ^^
Ja, det var min kväll. :P Nu undersöker de nya små knoddarna sitt nya akvarium, som tyvärr fortfarande är ganska tomt på inredning, men så fort jag har sovit ska jag göra iordning en finfin hängmatta i kokosfibernät åt dem.
Jag tackar bara min lyckliga stjärna att jag hade hemma en extrasäck med sand och ett oöppnat paket kokosmull, för att inte tala om att jag är så glad att jag fick fatt de här små eremitkräftorna innan något olyckligt hann hända. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag fotograferade brevimanusen för en liten stund sedan, bara för att visa den blekaste brevimanus jag någonsin har sett, vare sig på bild eller i verklighet. :P
Mvh,
Moa
Ser ni förresten att hon i princip saknar hela andra paret antenner? De är jättekorta, inte ens en centimeter långa. :S
Mvh,
Moa
Va fina de var! :) Nu blev det som om jag inte kan vänta på att få mina egna eremiter när jag såg dehär! Hoppas du får det bra med dem! :)
Tack! Det här är bara en av de tre jag fick hem. Två var C. rugosus medan eremiten på bilderna ovan är en C. brevimanus, men eftersom den här stack ut så mycket genom att vara så blek (jämfört med vad den här arten borde vara) så kände jag mig tvungen att fotografera henne så snart som möjligt. :) Egentligen ska de ju vara väldigt tydligt lila, medan damen här ovan bara är svagt ljusblå. :)
Mvh,
Moa