Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 2707 ggr
HamsterMarie
0

Eremitkräftor?? (och off-topic om hamstrar)

Jag vet inget om eremitkräftor, trodde inte äns folk hade det som husdjur, hehe.

Jag håller mest till på hamster iFokus. Det finns utställningar för hamstrar. Finns det utställningar för .. kräftor också? Skrattande

MoaL
0

Hej hej. Glad
Eremitkräftor är, särskilt i USA, ett väldigt vanligt husdjur att äga. :) Även här i Sverige är det ganska vanligt, men de flesta vet inte riktigt hur de ska hållas och då dör de tyvärr. Eftersom de är tropiska djur så är de betydligt svårare att hålla än exempelvis möss, hamstrar och liknande husdjur. Det var därför jag startade det här forumet. :)
Nej, det finns inga utställningar för eremitkräftor, och jag hoppas för deras skull att det aldrig startas några sådana utsällningar heller, då de skulle bli väldigt stressade av det. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
0

Haha, kul.

Måste läsa mer om det här..

Finns det uppfödare till de också, kan de gå ut ur sitt skal, finns det stamtavlor?

Och massa frågor har jag…..

MoaL
0

Det är bara att läsa och fråga hur mycket du vill. Glad

Nej, eremitkräftor är närapå omöjliga att föda upp i fångenskap. Alla eremitkräftor som hålls som husdjur, och alla eremitkräftor du ser på djuraffären, är vildfångade. Det betyder att de är vilda djur som har fångats in från naturen.
Eremitkräftentusiaster och forskare runtom i världen försöker komma på möjligheter att avla på dem, men det är väldigt svårt då de lever sin första tid som plankton i havet. Först efter flera ömsningar - för att växa måste de ömsa hela sin yttre hårda hud - trillar de ned till havsbotten och tar sig ett skal och vandrar upp på land. En landlevande eremitkräfta som hålls under Vatten drunknar faktiskt, trots att de lever sin första tid i vattnet. :)

Ja, de kan gå ut ur sitt skal. De byter ofta skal. Skalet är egentligen inte deras, utan kommer från en död snäcka ("snigel med skal"), och de behöver skalet som skydd eftersom deras bakkropp är mjuk och väldigt känslig. Utan skal skulle de bli skadade och uttorkade och dö efter max ett par dagar.

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Ehm.. byter skal, haha köper man skal åt de så de kan krypa in i ett nytt? eller… Skäms

HamsterMarie
0

Vad är Ömsning ? tappar de alla kroppsdelar och får nya eller?

MoaL
0

Ja, man köper skal åt dem så att de kan byta. :) De vill dessutom ha olika slags skal för olika arter. Vissa vill ha med rund öppning, andra med oval, eller D-formad eller elliptisk öppning. Så man får läsa på lite och kolla upp vilka skal den arten av eremitkräftor man äger vill ha. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

De bildar en ny hård hud under den gamla, och måste därför ömsa av sig den gamla huden för att kunna växa. :) Om de exempelvis har tappat ett ben eller annan kroppsdel så växer det ut ett nytt ben under ömsningen.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är förresten en artikel om just skal. Längst ned i artikeln finns även denna film på ett skalbyte:

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Tack för all uppmärksamhet :) Hihi gud vad roligt det såg ut men vet man vilken krabba som är vilken känner man igen de? döper man de, haha :D Skrattande

MoaL
0

Jodå, så länge man inte har jättemånga av samma art och storlek så känner man igen dem. :) Och de byter inte skal hela tiden, så man känner ofta igen dem på skalen också.
Jag har namn på några av mina eremitkräftor. Inte alla dock, då jag är jättedålig på att komma på namn. :) Jag har inte ens namn på alla mina smådjur. :P

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Oj, hur många smådjur har du???? Förvånad

MoaL
0

Många. ^^ Men bristen på namn har inte med antalet att göra, det är för att jag är så jättedålig på att hitta på nya namn. Dessutom använder jag nästan aldrig namnen, jag kallar dem bara för hjärtat och gullegrynet och lillskrutten och sådana där fåniga bebispratsnamn, haha. :P Min kanin heter till och med Kanin. Tungan ute Som tur var så heter ju faktiskt kaninen i Nalle Puh för Kanin, så jag kan skylla på det. ^^ fast egentligen var det för att jag aldrig hittade något namn som passade honom. Jag försökte i flera månader. :S

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Haha Kul :)

HamsterMarie
0

Har du namn på sötisen på din Avatar?

HamsterMarie
0

Kan man köpa eremitkräftor på djuraffär föresten?

HamsterMarie
0

OJ, dumbo Marie…

Det skrev du ju i komentar #3

MoaL
0

Jupp, jag kallar honom Fille (inspiration: Tecknade Hercules. ^^). Råttorna är de enda jag försöker ha namn på alla. :)

Haha, jo, precis, de går att köpa på djuraffär. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Fast han är fortfarande ganska ny, så jag är osäker på namnet. Det känns inte riktigt rätt när jag uttalar det. :S Jag hatar att hitta på namn åt nya djur. :)

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Vah, Det är rena glädjen för mig, haha :) Fast det kanske blir jobbigt om man har många.

Jag har 3 hamstrar :O Med nöt-tema Mandel Hassel & Kokos… :)

Hamstern innan de hetter Pontus ! Mer kallad Råtta-råttaGlad Skäms

MoaL
0

Inspirationen tryter när man har hittat på namn åt många djur under flera års tid. Till slut tog det liksom slut, så nu är jag jättedålig på det. :) Jag har bara namn på en av mina guldhamstrar, och han heter Filur. ^^
Har du dvärghamstrar eller guldhamstrar eller både och? :)

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Oj jag menade hette inte hetter. Förvånad

Hamstern innan var en guldis. Dessa 3 är dvärgar. 2 Vintervita och 1 Campbell. Den som är Campbell har en mycket ovanlig färg.. iaf i mina ögon - Agouti Broken Skrattande 

Om några år blir det eventuellt Guldhamster Långhår - Uppfödning. Glad

HamsterMarie
0

Brukar eremitkräftor nypas? :O

MoaL
0

Mina guldhamstrar är långhår. ^^ Mina dvärghamstrar är svarta och vita, och riktigt fina. :)

Jo, eremitkräftor kan nypas, men de brukar sällan göra det om de inte blir rädda och tror att de ska falla.

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Har du bilder på dvärgarna? Är vissa är svarta och vissa är vita eller alla är alla vit/svarta.

Hihi, detta låter kanske lite konstigt men inatt drömde jag att en eremitkräfta nöp mig, haha.

MoaL
0

De är svarta med vit undersida. :) Jag har inga bilder nu men jag kan fixa om du väntar några minuter. :)

Hahaha. :P

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Tack ! :D

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad Här är den lilla damen:

Mvh,
Moa

MoaL
0

Och herrn:

Mvh,
Moa

svin
0

Söta dom är! ligger denna tråden under övriga kräftdjur eller? FlörtSkrattande

MoaL
0

Hehe, näe, men det är faktiskt inte mitt fel att tråden drogs off topic den här gången. :P Tror jag åtminstone.. ObestämdTungan ute

Mvh,
Moa

svin
0

Skojade bara! :) Ligger under kategorin allmän i allafall. så det räcker väl med att du ändrar titeln till Eremitkräftor och Dvärghamstrar Skrattande

MoaL
0

Äsch, det är hennes tråd, det gör inte så mycket att den går lite OT (men jag är oförbätterlig, hur lättdistraherad är jag egentligen?! :P ). Skrattande

Mvh,
Moa

svin
0

GladDet är väl bara roligt!

(så länge det är djur, och dom är små och söta så verkar det inte vara så svårt)

Skrattande

MoaL
0

Nu har jag ändrat titeln en aning. ^^ Så nu är det fritt fram för hamstrar också, haha. :P

Mvh,
Moa

MoaL
0

Nä, jag vet. SkämsGlad Och jag tycker ju att alla djur är söta och intressanta. *nörd* ^^

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

#27 & # 28 Oj vad vackra! 

Förlåt att det blev lite OT hehehe… *Mitt fel*

MoaL
0

Jag skickar komplimangerna vidare till hamstrarna. :P
Haha, det är ingen fara, bara roligt. ^^ Det är bara det att det är meningen att jag ska starta en ny tråd om det som går utanför ämnet, och det glömde jag helt bort nu, men eftersom det ändå var din tråd så gör det inte så mycket. Skrattande

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Kokos har fått hamsterungar med Hassel. De föddes igår 8-9 st. Är SÅÅ glad! Min första kull.

linus 0514
0

grattis till kullen dom är så söta när dom är småGlad

HamsterMarie
0

Tack, ja visst är de!

MoaL
0

Grattis! Jag fick också en hamsterkull för några veckor sedan, mellan mina små svartingar i #27 och #28. :P 3 små ungar blev det, så det var en liten kull, men de är sockersöta. :) Så grattis igen! Skrattande

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Tack!

Grattis till dig med då ! Skrattande Har du bilder på de, på datorn?

MoaL
0

Nej, men jag kan ta några kort lite senare och lägga in här i tråden. :)

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Jaa :) kul att se :)

MoaL
0

De börjar ju bli rätt stora nu, de är ju strax leveransklara, men här är det små sockergrynen. :P

Mvh,
Moa

MoaL
0

Två av dem:

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mvh,
Moa

MoaL
0

Glad

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Nääh, vad söta!! älskar deras färg också! {#emotions_dlg.kiss}

MoaL
0

Hihi, jag också. :P Jag älskar svarta djur. ^^
Kom ihåg att slänga in bilder på dina hamsterungar också, så fort de blir lite större!

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Det gör jag :)