Två stycken C. Perlatus
Nu har vi haft våra nya C. Perlatus i två dagar och de sitter just nu och degar. Gissar på att när klockan slår 20.00 ungefär så kommer deras 12 timmar långa "knappt röra på sig"-rast ta slut och de kommer flyga runt med all ny energi som de samlat på sig.
:)
Jag har också haft mina eremiter i två dagar en av de rör inte heller på sig så mycket fram till kvällen.
Åh, C. perlatus som är så vackra! Är de märkbart nattaktiva? :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ja de rör sig ytterst lite under dagen och sen fram mot kvällen så börjar de vara lite överallt i Crabitatet, och om du vaknar mitt i natten så går det knappt att somna om för att de stökar så. Hittade idag en stor grop i ena hörnet när vi vaknade. :)
Hos mina eremiter är det också gropar här och var allt som oftast. Ibland ser det ut som världens bombnedslag och allt möjligt är nedgrävt, övergrävt eller omkullvält. ^^ Och de kan verkligen leva om som bara den! Men jag har förstått att C. perlatus är en väldigt aktiv art, så jag kan ju tänka mig hur de är. :P
Har du några bilder på dina små jordgubbar och deras hem? (Bortsett från din fina Avatar menar jag.
)
Mvh,
Moa
Har nu lagt in 2 bilder på dem, i vårat fotoalbum. Ska se om jag kan lyckas ta några fler senare ikväll när det är mer fart på dem. 
De är så vackra! Visst vet du att vi har en fototävling nu? Posta gärna en bild där, så är du med i tävlingen. 
Jag stör mig på Imazo. Jag hade nämligen beställt tre C. perlatus, men de skickade rugosus istället.
Därefter tog de slut, men Imazo har alltså inne nu? Då måste jag fara och beställa igen. ^^ Och så måste jag sparka igång ett till crabitat så att de små liven har någonstans att flytta in när de kommer hem. :P
Nu har du i och för sig haft dem så kort tid, men har de ätit mycket av något särskilt? Märks det tydligt att de nästan bara dricker saltvatten?
Mvh,
Moa
Så synd att de skickade fel . :(
Jag har haft lite olika mat inne hos dem för att se vad de gillar mest.
Mangon har än så länge varit favoriten. De verkar även tycka om räkor.
Ja de tycker väldigt mycket om saltvatten. Ser så sött ut när de sitter där och dricker ^^
Mango och räkor brukar vara mums för små eremitmagar.
Kokos också.
Var dina små eremiter i bra skick när du fick dem? Hela eller trasiga ben, och så vidare menar jag?
De dricker säkert mycket antingen för att de har fått dåligt med saltvatten hos imazo, eller så kanske de ska ömsa, eller så kanske de bara verkligen älskar saltvatten. :P Men det är då den art som är absolut superberoende av saltvatten, så det kan ju bara ha att göra med det också, att de dricker mycket. :)
Mvh,
Moa
Ja jag får köpa hem kokos och se vad de tycker.
De var faktiskt i väldigt bar skick, hela och fina. Var dock lite orolig med den ena för den ville inte komma ur till skal så mycket i början, men han var väl lite rädd bara. Nu vågar han sig ut mer och mer. :)
Tror nog att de hade fått dåligt med saltvatten. För när vi var och hämtade dem i djuraffären här så sa hon att det var så stökigt för de har så mycket djur där. Så kan tänka mig att en liten Eremits särskilda behov kanske glöms bort. :(
Säsong för kokosnötter verkar vara under vintern, för här säljer de inga kokosnötter alls just nu - till min besvikelse. Men du kan ju testa med torkad kokos om du inte hittar kokosnötter, även om det inte är på långa vägar lika uppskattat som färsk. :)
Vad skönt att de var hela och mådde bra! Annars kan de vara ganska ordentligt skadade och trasiga när de kommer, och det är så hemskt. :/ Eremiter och liknande djur behandlas så sjukt illa och nonchalant jämfört med däggdjur. :(
Ja det är ju inte konstigt om han var lite omskakad och skygg, det är nog alla eremiter, de reagerar bara olika. :) Jag har en C. brevimanus som är så skygg att det tar minst en halvtimme innan han tittar ut om jag håller honom stilla i handen. O.o Men jag hanterar heller nästan aldrig mina eremiter, eftersom det dels stressar dem samt förstås att vår miljö inte passar deras behov. :)
Näe, så är det säkert. Många djuraffärer har inte ens saltvatten till sina eremiter, och för exempelvis C. perlatus och C. compressus är ju saltvatten absolut livsviktigt! De lever inte länge utan det.
Mvh,
Moa
Jo jag har märkt att det knappt finns några kokosnötter :( i alla storaffärer där det brukar finnas. INGA! men hittade i en liten mysko affär så jag kunde fixa hus till dem. tack och lov :)
Nej jag försöker inte pilla på dem, i början så lyfte jag lite på dem för att se så att de inte var helt döda. Men nu när de rör mer på sig så känns det tryggare. Och redan nu efter så få dagar så märker man deras vanor. kl 4 på morgonen är det full rulle! haha. Så nu är jag inte orolig om de gömmer sig ^^
Även om de väcker en så tidigt på morgonen så känns det bra för då vet man att de lever iaf. :D
De enda kokosnötter jag har hittat nu i sommar är kokosnötter på Willys som förmodligen är kvar sedan i våras, och de vill jag inte köpa. När man skakar en kokosnöt ska det helst skvalpa, då vet man att den är färsk - men dessa är helt tysta, och då kan de mycket väl ha börjat ruttna. :S Mindre fräscht, och sådana nötter är ju endast användbara om man vill göra hus, men man får ju inget kokoskött ifrån dem.
Om någon av eremiterna skulle ha dött ovan jord, så skulle du mest troligt känna det på lukten så fort du öppnar locket. Det luktar INTE mumma. Men jag förstår att du är orolig (vem är inte det?). 
Haha, är du lättväckt? Jisses, mina eremiter skulle få lära sig kriga med kärnvapen innan jag skulle vakna, jag sover stenhårt. :P Däremot kan jag ligga vaken och lyssna på dem när jag går och lägger mig (jag går oftast och lägger mig på morgonen, jag är en nattmänniska), och då kan jag inte låta bli att rusa upp och titta till dem när det klinkar och klonkar och gnisslar extra mycket. :D Ett par stycken har för (o)vana att klättra upp på konstiga, höga ställen, där de faller ned ifrån. Jag är så rädd att de ska slå sig. ^^
Mvh,
Moa
Jo den jag fick hem var just rutten, trodde inte kokosnötter kunde ruttna, så jag fick stå och rengöra halvorna ganmska länge men nu är de rena och fina :)
Jag är egentligen inte lättväkt, men tror att det är för jag har en hund också och tidigt på morgonen kan hon vilja gå ut, och då vaknar jag utav det. jag behöver inte ens hört någon ljud men så flyger jag upp och jo då där står hon vid dörren. Så vaknar nog utav deras ljud av någon sådan anledning. Precis som du sa att de ska slå sig eller något :)