Tetra Marine sea salt
Nu har jag köpt salt till eremiten men jag är osäker på doseringen. På paketet så står det att man ska tillsätta 1 kg salt per 25 l Vatten. Han i djuraffären sa att det var lite mycket & sa att man skulle ha 3 dl till 10 l Vatten. Det blir ju 0,3 dl till en liter som är 30 ml. Jag har två 1,5 litersflaskor som jag fyllde med Vatten som ska vara yill eremiterna, men när jag skulle stoppa salt så tyckte jag att det blev så mycket salt i vattnet så jag stoppade bara 20 ml till 1,5 liter Vatten. Ska det vara så mycket salt till dem? När jag smakade så smakade vattnet bräckt men inte som att smaka Vatten i ett hav. Tycker ni att jag ska stoppa så mycket salt i vattnet som han sa eller mindre?
( Jag köpte saltet på akvariecenter i luleå )
Jag tror att du lugnt kan följa hans råd. Är det den blandingen han använder till sina saltvattensakvarium så bör det fungera bra då saltvattensfiskar i regel är ganska känsliga för rätt saltmängd o.s.v. :)
Men jag är såklart ingen expert på området heller.
20 ml salt till 1,5 liter Vatten är alldeles för lite. ^^ Jag tycker absolut att du ska använda minst så mycket salt som han sa, men egentligen tycker jag att även det låter lite lågt, men Rolle på Akvariecenter i Luleå är såvitt jag vet väldigt duktig på saltvatten. :) Det krävs också olika mycket av olika slags salt för att få rätt saltmängd, så det är svårt för mig att säga vilket som stämmer utan att själv ha testat saltet. Jag använder ju Oceanic, och till 1,5 liter Vatten går det åt lite drygt tre matskedar (alltså ungefär 45-55 ml) salt för att uppnå en salthalt på 1,025 (ungefär den salthalt riktigt saltvatten ska hålla). Det har jag själv mätt med en refraktometer. :)
Så kör minst på mängden han föreslog - du kan nog med fördel öka till tre matskedar när du blandar till 1,5 liter Vatten, för de flesta saltmärken krävs det drygt en matsked salt per halvliter Vatten.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag använder en slags densitetsmätare (Heter säkert nått tjusigt, men det är ett flöte med en skala som man läser av mot vattenytan beroende på hur högt det flyter) kostade inte så mycket i akvarieaffären och då behöver man ju inte tänka på att komma ihåg blandningsförhålandet. Och det blir rätt varje gång :)
Tack för alla svar! :)
**Ok, jag ska göra det! :D
**Ok, jag har nu 45 ml salt i saltvattnet till eremiten nu, men jag vill inte smaka det igen för det smakar nog skit! ;)
Okej, men jag bor på ett ställe vars det inte finns någon djuraffär så jag kan inte köpa en sån! :( Men jag kanske löper en nästa gång jag är på resande fot!
#4 Underskatta aldrig nyttan av internetbutiker, om man själv är strandad på ett ställe där det inte finns butiker IRL. ![]()
Jag vet inte exakt vad svin menar, men här är en slags saltmätare.
Här är en likadan refraktometer (optisk saltmätare) som jag har använt - dyr som attan, men är superenkel att använda och håller typ jämt om man nu såklart inte slänger den i golvet. ^^ Jag känner en som äger en sådan, så jag har fått låna - men så fort jag får pengar till det kommer jag tveklöst att köpa en egen. :D
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ok, men jag tror att jag litar på vad han sa & inatt så var eremiter nere och badade i saltvattenspoolen. Dock vet jag inte om han har ätit något, sen så har han inte rört sig mycket heller! ;o