Fukt
Hej!
Hur håller ni fuktigheten i erat crabitat? Jag har nämligen problem med att få upp fuktigheten över 70 % till min lilla krabba! :(
Jag sprutar & sprutar med Vatten till han men hygrometern vägrar att gå över 70 % ! Jag tror att den är lite elak med mig! :)
Hade samma problem ett väldigt långt tag. Det visade sig att min hygrometer visade väldigt fel. För när jag köpte en ny, digital hygrometer visade den ständigt upp till 20% högre luftfuktighet än min gamla.
Så det kan vara en bra idé att testa med en annan hygrometer.
Jag får väll beställa en från internet då! :) Men när man stoppar ned handen så känner man inte att det är så fuktigt! ;o Jag har haft vandrande pinnar och där hade jag det ganska så fuktigt för när man stoppade ned handen så kände man hur fuktigt det var hos dem! :)
Jag använder exo-terras analoga hygrometer. :)
Det var den hygrometern jag också använde från början. Och det var den som visade så fel. Men det verkar variera rätt mycket.
Men hur "öppet" är ditt terrarium? Har du ett lock (självklart med ventilation dock) av något slag? För har man inte det spelar det i stort sett ingen roll hur mycket man sprayar. För då far den fuktiga luften ut direkt.
Jo, jag har ett lock. Men det är bara en stor träplanka, jag ska köpa plexiglas idag och göra ett lock av det! :) Men jag fick upp den till 80 % en gång, men då stod den upp på botten! :S
Då är det nog där du har problemet; plankan. Trä suger åt sig fukt. :) När du har skaffat ett glas- eller plexiglaslock så kommer nog fukten att stanna bättre. :) Dessutom spelar det förstås roll hur torrt/fuktigt bottensubstratet är, och sådana saker - men jag gissar förstås att du har det alldeles lämpligt fuktigt? ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ja, jag tror att bottensubstratet är ganska fuktigt. Men jag försökte att inte stoppa lika mycket Vatten som jag gjorde i det mindre akvariet, där blev det aldeles för blött! :)
Är det därför? :D Jag hade inte en tanke på att det var plankans fel! :) Men imogron så åker vi till glasmästaren så får de skära ut ett lock i glas / plast! :)
Nu har jag stoppat in vitmossa, lite "terra coco" eller "coco chips" som det står på påsen ( det håller fuktigheten ganska bra ) & sedan så har jag en luftsten eller vad de heter som pumpar in luft utifrån och ner i en vattenskål så att det bubblar och blir fuktigare! :)
Om det är sandslottskonsistens, alltså inte så blött att det är Vatten på botten, och inte så torrt att det rasar, utan är så att man kan bygga små sandslott av det, så är det lämpligt fuktigt. :)
Ja, trä suger åt sig fukt. Om du har möjlighet utan att han kan rymma eller liknande, så är det bättre att använda helt vanlig gladpack som du drar ut och täcker akvarieöppningen med. :) Om man vill kan man tejpa fast plasten på tre av hörnen och så kan man använda ett hörn att lyfta upp för att byta mat och sådant. :) En tillfällig lösning så klart, men då försvinner inte fukten i alla fall. :)
Mvh,
Moa
Men nu så är det så fuktigt där inne att glasen är helt immiga & allt är helt blött! :) Jag tror att han klarar sig till imorgon ( bara han inte svälter ihjäl! ) :)
Då så :) vad visar hygrometern nu då? borde ju vara närmare 100%
Den visar 70 % , den har inte ändrats något! ;o
Då visar den nog 20-30% lägre än den ska.
Ja, antagligen för när man stoppar ned handen så känner man hur fuktigt det är. Är det inte bra om den har det för fuktigt? :)
Det är ingen fara om de har väldigt fuktigt. Mellan 80-90% ska de ha, och mina eremiter har visat sig vara aktivare och piggare om fuktigheten ligger på minst 85%. :)
Mvh,
Moa
Jaha ok! :) För om man stoppar ned handen där nu så känner man verkligen hur fuktigt det är! ;o Även om hygrometern visar att det är precis 70 %. Men när det blir torrare så går den inte heller ned, den står på samma ställe hela tiden! ;o
Det låter som om hygrometern är trasig hördudu. ^^ Du får nog köpa en ny. :)
Mvh,
Moa
Jo, jag tror nog att den är det! :) Det är exo- terras analoga, tror inte att den funkar så bra! :) Men jag ska beställa den kombinerade digitala varianten idag & nu har jag läst recentioner om den funkar så jag får hålla tummarna! :)
Jag hoppas att det löser sig, det är inte roligt att vara osäker. Man vill ju åtminstone ha lite hum om hur hög/låg luftfuktigheten är. :)
Mvh,
Moa
Ja, men nu har vi beställt så jag får hopps att den kommer till slutet av veckan! :)