Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 2414 ggr
Giski
0

Ätande eremit

Hej! (igen) :D
Nu blev jag ganska så glad, för jag har trott att min eremit ( som är ensam p.g.a djurmagazinet ) inte har ätit något men nu så ser jag att han (kanske) äter "coco chips"! :D Han sitter där och det ser iaf ut som om han har sin ena klo mot mundelen och att det är någon mindre "arm" som tar emot något! :D
Hur ser det ut när de äter? :)

Giski
0

En liten ändring / tillägg, det ser ut som om han "kliar sig" med sina ben och ena klo på en andra klon! ;o Sen så drar han in antennerna och ögonen och strycker dem mot klorna. Är det normalt att eremiter "putsar sig"? ;o

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jajjemän, de putsar sig många, många gånger dagligen. ^^ Och det är väldigt intressant att titta på, tycker jag i varje fall. :P
Han kan mycket väl äta på kokoschipsen också, eller i alla fall smaka på det. Eremiter äter som sagt allt, även bark, rötter och liknande, liksom sådant som är på kokosnötterna.

Här är en av mina eremiter som tvättar ögon och antenner:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är samma princip, fast den här eremiten äter - och samtidigt putsar - Honung från sin bentipp. De två smala små "armarna" är de två mundelarna som alltid är synliga, och som vanligtvis brukar hållas ihopvikta framför munnen. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ja, han gjorde precis så som på första bilden. Men då åt han inte! :( Är det vanligt att eremiter är skygga i början som man får hem dem? För jag kan inte ens gå förbi akvariet som han är i utan att han snabbt går in i sitt skal. ( om han råkar vara ute )
Nu har jag gett han valnöt, kokosnöt på ett kokosskal, sepriaskal, mysis, äggvita & gula, fiskmat & Honung! Hela terrariet är belamratt med matskålar men han vill inte äta alls! :( Jag hoppas att han gör det ikväll! ;o

MoaL
0

Du sa väl att han förde upp klon mot mundelarna? Han kan ju mycket väl ha ätit litegrann då, men du behöver nog inte oroa dig ändå - han kommer inte att svälta ihjäl sig. ^^
Ja, det är helt normalt att han är sådär skygg. Jag har eremiter som jag har haft i två år som springer och gömmer sig när de ser mig utanför akvariet. :)
Hehe, ja, då har han mycket att välja på! Om han äter så kommer han med största sannolikhet att göra det när allt är släckt och lugnt; när du med andra ord sover. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ja, nog hade du rätt i det! Såfort som jag sov så blev det party i terrariet! ;o Han har varit överallt och skitat ned allt! ;o Sen så ligger det mossa & mat å hela bottensubstratet, det han nog gått livlgt til inatt! :D Sen så vaknade jag några gånger av konsiga dunsar. Det visade dig bara majs som gick till änden av mangroeroten och hoppade ned! ;o Men nu behöver jag nog inte vara orolig över att han äter nåmer! :D

MoaL
0

Haha, vad skönt att han rejsade lös under natten - då vet du då att han både äter och dricker och fungerar som han ska. ^^

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, det är tur. Bara han inte väcker mig mer med sina dunsanden! ^^ Men ser överallt vars han har varit, för allt har varit sandfritt och nu är det sand på allt! ;o Han tömde också sötvattensskålen och jag vet inte vart vattnet tog vägen! :) Men det är trevligt att veta att han trivs iaf! :)

MoaL
0

Haha, jag har sådan tur att jag knappt vaknar av någonting. :P Särskilt mina perlatus lever om helt galet mycket! Men inte vaknar jag för det. ^^ däremot stör det förstås när man tittar på tv eller läser eller så, fast det får man leva med. :)
Hehe, eremiter kan sätta sig på vattenskålskanten och sedan suger de på något vis in vattnet i skalet och sköljer ur det - och vattnet som åker ut åker rakt ned i sanden. ^^ Jag har också fått vattenskålar tömda på det viset, det är ingenting att göra något åt, bara fylla på dem igen. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jag tänkte bara på vad han höll på med! ;o Men om han vill göra så så gör det ju inget, bara det att det har gått 1,5 l på två-tre dagar nu. Jag har fyllt vattenskålen säkert 8 ggr för att pumpen sprätter bort så mycket Vatten! :) Sen så går det åt mycket till sprayflasken också så jag får ta och göra mer Vatten snart! :)

Just nu så sitter han och äter på äpplet tror jag, men jag kan inte se så noga för han går in i skalet om man tittar och glaset är så immigt! :)

MoaL
0

Ja, det brukar gå åt ganska mycket Vatten när man har eremiter. :P Hur djupa är vatteskålarna?
Äpple brukar vara mums för små eremitmagar, så det förvånar mig inte. ^^ Det finns inte mycket som är så uppskattat av mina eremitkräftor som just äpple.

Mvh,
Moa

Giski
0

Jag skulle väll säga att de är 3,5-4 cm djupa, men han var inga problem med att ta sig ut ur dem iaf! :)
Ja, det verkar som om han gillar äpplet! :) Han har vält ut det ur matskålen och tagit med en bit vars han sitter! :)

MoaL
0

Nej, jag trodde inte att han skulle ha det heller. Jag täntke bara på att det sprätter ut mindre Vatten om man har djupare vattenskålar (fast som alltid måste man förstås se till att eremiterna tar sig ur). :)

Hihi, ja, de är så söta när de hittar något gott. Då springer de fram, nyper fast i det, och kutar iväg igen, med matbiten släpandes efter tills de kan sätta sig i trygghet och mumsa sig mätta. Skrattande

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, de kanske är söta men har sprang inte långt. För han tog den bara ur matskålen och vände på sig! ^^