Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 1415 ggr
Giski
0

Tråkmåns, eller?

Hej! :)
Nuhar majs varit nedgrävd med halva snäckan i jorden i två eler tre nätter, jag kommer inte ihåg. Men innan det så höll han på som en galning och läy mig int esova alls! ;o Han har inte ens rört sig på natten! :) Ömsar han eller vad gör han? ;o ( Man brukar lättt kunna se om han har rört sig )

Det som jag gjorde dagen då han blev så tråkig var att jag stoppade i mer bottensubstrat då jag tyckte att det var lite för lite. Den dagen så hade kan också grävt å andra ställen också. När jag stoppade i mer bottensubstrat så tog jag ju ut allt i Crabitatet ( Majs också ) men jag stoppade tillbaka det på samma ställe. Inget annat har förändrats och nu börjar jag bli orolig. Tempraturen är likadan & det är lika fuktigt. :)

MoaL
0

Det är svårt att veta exakt vad det beror på. Hur djupt bottensubstrat har du nu?
Har han inte rört sig överhuvudtaget på tre dygn? Om han bara ligger halvt nedgrävd kan du förstås prova lyfta i honom och se om han fortfarande lever, men annars är det kanske bäst att låta honom vara ett par dagar till innan du stör honom. Jag tror inte att han ömsar, men man vet förstås aldrig. Låt honom vara ett par dagar till innan du tittar efter vad han riktigt gör. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
0

Jag har ca 10-12 cm djupt. Tillräcktigt djupt för att han ska kunna gräva ned sig helt & ha sand under och ovan sig också! :)

Han har kollat upp lite & jag tror att han har varit ned i vattendisken och drukit lite. Han kan ha varit och ätit lite också så lever gör han! :) Han har inte visat några tecken på att ömsa iaf. Inte några som jag har märkt men jag är ju nybörjare! :) Gröver de ned sig helt när de ska ömsa? :)

MoaL
0

Vad skönt att han lever! :P
Normalt sett ska de gräva ned sig för att ömsa, ja, men ibland ömsar de ovan jord. Ingen vet exakt varför vissa eremiter gör så, och risken är stor att det går dåligt. Så ska eremiten ömsa så vill man definitivt att de ska gräva ned sig. ^^

Din eremit har inte ömsat, annars skulle han inte vara uppe och gå nu. Visserligen går själva ömsningen - att exot åker av - ganska fort, men därefter är de rosa och mjuka. Då måste de vänta tills de har börjat hårdna, och därefter ska de äta upp sitt avömsade exoskelett, och så vidare, innan själva ömsningen kan anses klar. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Han har ju grävt ned sig men bara inte helt! :) Så då hoppas jag att han gräver ned sig helt när / om han ska ömsa! :)

Nej, jag misstänkte det när han kom upp. Men jagh tänkte att han började göra sig iårdning för att ömsa. Han har hållt på att gräva på andra ställen också & gräver de inte mycket innan de ska ömsa? :)

Vad är det som tar sån tid när de ömsar? Om själva ömsningen går så fort farför stannar de nere i jorden så länge? :)

MoaL
0

De gräver mycket utan att behöva ömsa också. Däremot brukar de vanligtvis äta och framförallt dricka mycket innan öms. :)

Jag beskrev det i mitt förra inlägg. ^^ ".. men därefter är de rosa och mjuka. Då måste de vänta tills de har börjat hårdna, och därefter ska de äta upp sitt avömsade exoskelett, och så vidare, innan själva ömsningen kan anses klar. :)" Att de hårdnar går inte på några minuter direkt, eller att de äter upp hela exoskelettet. Dessutom vilar de också, och väntar förmodligen bland annat på att "ömsdoften" ska avta litegrann. Sedan är de helt enkelt olika länge nedgrävda, och de enda som kan veta exakt varför är eremitkräftorna själva, och de kan ju inte säga något. ;)

Mvh,
Moa

Giski
0

Nu har jag kommigt hem efter att ha varit borta över helgen och herregud vad han hade stökat! ;o Jord i vattenskålarna och mossan var helt flyttad! :) Den ena matskålen var också flyttad ill ett annat ställe så död är han nog inte! :) Nu sitter han uppe på en gren och gör någon som jag inte får se tydligen! :)