Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettbutiker-länkar
Läst 3704 ggr
HamsterMarie
0

Djurmagazinet :O

Idag var jag på djurmagazinet. Jag har för mig att eremitkräftor ska ha MYCKET sand… Eremitkräftorna här hade endast ca. 4 cm. Förvånad Vet inte om de hade Vatten heller, för jag slängde bara en snabb blick. Ska försöka åka dit någon mer dag och titta och kanske ta ett foto. Foten i munnen

Vad tycker ni om detta?

MoaL
0

Helt galet naturligtvis. :S Med största sannolikhet får de säkert även totalt fel skötsel i övrigt också; dålig luftfuktighet, inget saltvatten, och så vidare. :/ Och de lär inte leva länge. Detta beror förstås på att de flesta faktiskt inte VET vad eremitkräftor kräver för att överleva, så om de kunde svirra in hit och läsa på så vore det ju guld värt för både djuren och köparna. :)

Du får gärna tipsa dem om att gå in här och läsa på om skötseln, om luftfuktighet, Ömsning, Vatten, skal och så vidare. Alla artiklarna finns i den klistrade tråden ovan, som heter "Alla artiklar - Guide". Säg också att artiklarna går att läsa utan att vara medlem. :) Skriv ned länken hit på ett papper och ge dem det, så kanske chansen är stor att de kommer in hit och kikar.

Bemöt dem heller inte med ilska, det får de flesta att gå i försvar och det hjälper förstås inte eremitkräftorna ett dugg, utan var glad och trevlig som du säkert vanligtvis brukar vara. ^^ Sedan vet jag att det är frustrerande när man ser djur som far illa, jag blir galen inombords när jag ser eremitkräftor på djuraffären eller hos privatpersoner, där skötseln är helt under all kritik. Men då får man tänka sig att de skötselråd som har funnits i Sverige de senaste tjugo åren eller så, faktiskt säger att ett 10-liters akvarium och ett tunt lager grus/sand är det som räcker för att kunna hålla dem. Helt sjuka skötselråd, jag vet, men det är så inmatat hos de flesta nu så det är svårt att ändra på det hos folk som inte har något genuint intresse. :/
Det bästa vore nog också om du hade med dig någon vuxen som också kunde säga ifrån. Tyvärr lyssnar vuxna sällan på barn som vill säga ifrån, trots att barnen i vissa fall faktiskt vet mer än en del vuxna. ;)

Jag hoppas att de lyssnar på dig/er, för eremitkräftornas skull! De är värda lika god skötsel som vilket annat djur som helst, och de är inga "slit-och-släng-djur"!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med dig ! Jag ska prata med de och försöka få med en vuxen.

en annan sak som var väldigt upprörande här var att de hade ca. 6 st fiskar ensama var och en för sig i en pyttelitet akvarium. eller ne, man kan knappt säga akvarium om det eftersom det var lika stort som när jag sätter mina händer så det bildar en cirkel. alltså JÄTTELITET. Med bara Vatten. De hade också kräftor i sådana, men inte eremiter, mycket midre kräfor. Ska åka dit och ta kort nästa vecka, då jag får min kamera. Förvånad

MoaL
0

Det låter jättebra! :)

När det gäller fiskarna, var det kampfiskhanar? De ska nämligen inte gå med andra kampfiskhanar. Däremot kan man ha dem med andra slags fiskar, men vissa är och biter dem i fenorna, så därför väljer många att ha dem ensamma. Det är även vanligt på djuraffärer att hålla dem i små behållare i större akvarium. Däremot tycker jag inte att det är rätt, de vill simma runt precis som andra fiskar. :S

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Tror det var kampfiskar.. men jag tyckte synd om de :=O

MoaL
0

Hur har det gått? :)

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Ska åka någon dag denna veckan.

HamsterMarie
0

Skickade ett mail nu :) där det står om både vattnet och sanden. får se när de svarar ..

MoaL
0

Aha, du har skickat ett mail till Djurmagazinet. Det har jag också gjort en gång, men inte ändrades deras skötselråd för det. Obestämd
Får hoppas att de bryr sig om det är fler som skriver! :)

Mvh,
Moa

HamsterMarie
0

Håller tummarna för att de ska bry sigTungan ute

MoaL
0

Det gör jag också!
Har de svarat ännu? Jag har för mig att de brukar vara rätt snabba på att svara. :)

Mvh,
Moa

Cazzos
0

Jag skulle vilja se bilder, om du har lust att bifoga några.

Det här är inte okej alltså. Många djuraffärer har helt fel miljö för vissa djur Obestämd

Jag hoppas att de tar ditt mail på allvar och gör något åt det.. Många djuraffärsägare är så envisa och gör ingenting åt klagomålen som de får när det gäller djuren.

MoaL
0

#11 Jag skulle nog säga att ALLA djuraffärer har fel miljö till djuren när det handlar om eremitkräftor. :S Det är därför det behövs att man sprider rätt information om eremiter, då de flesta tyvärr har en helt galen uppfattning om vad de behöver.

Mvh,
Moa

Cazzos
0

#12 Ja, exakt!

HamsterMarie
0

Inget svar ännu..

MoaL
0

Nähepp.. :S Jag hoppas att de svarar.

Mvh,
Moa

jimutt
0

Köpte minstingen på djurmagasinet. Och jag måste säga att krabitatet, om man nu kan kalla en oinredd pet-box för det, var rent utav bedrövligt! Sanden dem använde som bottensubstrat täckte inte ens hela botten! Och den inda inredningen som fanns var 3 - 4 skal samt en värmesten. Och PET-boxen var extremt liten också.

Men han mår då fortfarande bra :) så han kan som tur var inte behövt sitta därinne allt för länge.

HamsterMarie
0

Nu har de satt dit både salt och sötvatten men fortfarande 4-5 cm sand.. :P

Giski
0

När jag köpte min eremit på djurmagazinet så hade han 10 cm  tjock sand på en "kulle" sen så var resten av terrariet Vatten.
Gissa vad de gav han för mat? Långtidsfoder för fiskar! :D Det gillade han säkret! :) ( Maten var nere i vattnet )

MoaL
0

#18 :shock: Huvva, stackars liten. :/ Tur att du köpte honom - vad trodde de, att han var någon slags fisk? Obestämd

Mvh,
Moa

Giski
0

**Ja, man kan ju undra vad de tänkte! ;o Me nsom typ var behövde han bara vara där i en dag innan jag köpte han! :)

HamsterMarie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, efter lång väntan så kommer lite bilder på deras terrarium, eller vad ni kallar det. Glad

HamsterMarie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägg märke till att de bara har en skål med Vatten. Sötvatten skulle jag gissa.

Och fortfarande bara lite sand.

HamsterMarie
0

Inga suveräna bilder dock Flört