Eremitkräfts-ungar?
Hallå!
Idag så såg jag en underlig sak. En av mina eremitkräftor var ute och prövade skal och när hon bytte skal så såg jag att hela bakdelen på henne var täckt av rödliknande rom/ägg (små kulor) Kan det verkligen vara rom/ägg? eller är det en sjukdom? Tacksam för svar!
Det är med största sannolikhet rom i sådana fall.
Något annat finns det inte som påminner om det, såvitt jag vet. ;)
Här är en tråd med en på HCA som har sett och haft både parning och ägg hos ett par av sina eremiter, och hon har tagit ett gäng fotografier. :P Bläddra igenom tråden och kolla.
Om du tar upp din eremit och den sträcker ut sig så borde du kunna se äggen tydligt. Men håll inte på så mycket att du stressar henne, dels är det förstås dåligt för henne och dessutom kan hon släppa äggen. Se till att hon har en ordentlig saltvattenskål, en som är så djup att hon kan gå ned i den ordentligt. Hon kommer att kläcka äggen själv när hon är redo. :)
Hur länge har du haft henne? :P
Grattis till äggen. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hoppas att det blir nånting av äggen för det skulle ju vara så kul att få några eremitkräftyngel. Jag har haft henne i drygt ett år nu och hon verkar trivas bra i mitt akvarium med dom andra eremitkräftorna:)
Hur gick det för dig och dina yngel?:)
Jo, och även om man inte får ynglen att överleva i förlängningen så är ju bara upplevelsen i sig häftig, för att inte tala om att det är så underbart med den sortens bekräftelse. :P Du får gärna ta några kort på honan och äggen. ;)
Jag hade yngel som överlevde i 18 dygn. :)
Mvh,
Moa
Kollade honan idag och nu är jag 100% säker på att det är rom. Jag kollade in HCA och det var väldigt intressant att få se bilder och filmer på parning och rom, såg lite klumpigt ut att para sig:p Ska försöka ta några kort som önskat och sen så får vi se hur det ska gå med rommen:)
Föresten, varför visas det info om dig på HCA?;)
Åh vad roligt, grattis!
Hahaha, ja det ser helt klart klumpigt ut. :P Rommen behöver man tack och lov inte bry sig i själv, det ordnar ju honan. Du får bara se till att hon har en stor saltvattenskål sedan när hon vill kläcka dem. :) Tänker du försöka få ungarna att överleva?
Haha, jaa du.. 
Jag är "Featured member" på HCA just nu, så då skulle det postas en bild och lite info, och på forumdelen "Chit chat" finns en klistrad tråd där man kan ställa frågor till mig. :P Det finns alltid någon "Featured member", och den här gången skrev de och frågade om jag ville vara det. :P
Kan tillägga att jag tyckte att fotot var jobbigt som bara den, jag brukar alltid gömma mig när jag ser en kamera, inte ställa mig framför den. ![]()
Mvh,
Moa
Grattis till dina eremit-bebisar Basisten, du borde vara stolt för det är ju inte alla som får dem till att para sig! Jag kan bara hoppas att jag kan ta lika bra hand om mina så att de trivs lika bra som dina gör nu! :)
**
**Jag såg också för ett tag sen att du var "featured member" på HCA ! :) Grattis! :) Hihi, jag vet, jag brukar också springa från kameror när jag ser dem! :)
#6 Haha, tack! Ja usch, jag hatar att bli fotograferad. :P Det bar mig emot, men som tur var slapp jag visa hela ansiktet i varje fall. :D
Mvh,
Moa
Eldbarn: Jo jag tänker försöka att få dem att överleva, har lite idèer om hur jag ska lyckas. t.ex hämta Vatten från havet och kämpa med det, starta ett saltvattens akvarium eller fråga om någon djuraffär/privatperson kan ha dom i sitt saltvattens-akvarium, men det får jag kolla senare. Jaha det var därför det stod skrivet om dig, blev lite chockad när jag såg det först;)
Tack Giski! jag håller tummarna för att du också kommer få eremitkräftsyngel nån dag:)
Hur går det med din rombärande eremitkräfta? Är ungarna kläckta eller bär hon dem fortfarande? :)
Mvh,
Moa
Du det går bara bra! nej hon bär dom fortfarande men det är nära nu:)
Hur går det med dina eremitkräftor då?:)
Har äggen börjat bli gråa? :P
Jodå, bara bra. ^^ Jag har flyttat in två eremiter från det lilla akvariet till det stora (de andra i det lilla är nedgrävda) och Saturnus, min C. compressus, blev helt knäpp. Hon gick bärsärkagång och började slåss med varenda eremit i akvariet, även de som är typ tre gånger större än henne.
Jag fick hålla koll på henne så hon inte skulle skada någon annan, särskilt de som är mindre än henne. Efter typ 1½ dygn lugnade den lilla haggan ned sig och nu är hon sitt vanliga fredliga jag igen. :)
Mvh,
Moa
Tjena!
Förlåt för att jag har varit dålig på att svara.
Men ja äggen har börjat bli gråa, jag tror att hon ska lägga dom nästa vecka eller veckan efter den. Jaha så Saturnus var arg;) konstigt att hon bara blev galen, tur att hon är lugn nu:)
Förlåt för att jag inte har laddat upp några bilder, har inte fått tag i en nog bra kamera … men ja vi får se.:)
Spännande! Varför kan de ej överleva fångenskapsfödsel?
#12 Hur går det? Jag väntar med spänning på uppdateringar, haha. :P Har bara haft fullt upp här hemma så jag har inte hunnit sitta så mycket här på forumet på sistone. :S
#13 Kan och kan, men det är fruktansvärt svårt. :) Ingen "vanlig hobbyist" har ännu lyckats föda upp eremiter från rom till zoeae till fullt utvuxna små eremitkräftor. Jag vet om en "privatperson" som har gjort det i USA, men då har han också en hel anläggning och hela fadderullan och har hållit på i herrans många år med eremitkräftor. Eremitbebisar kräver dessutom sjukt mycket arbete, bortsett från att de är väldigt känsliga, så det är sällan någon som orkar med eller klarar av jobbet. Men det är en fantastisk erfarenhet, och någon gång ska förstås vara den första! Så har man möjlighet så tycker jag absolut att man ska försöka så långt man bara kan. :) Det är också lite 'trial and error', man får köra på uteslutningsmetoden och se vilket som fungerar bäst. :) När jag fick bebisar på mina eremiter så lyckades jag hålla några stycken vid liv i arton dagar vilket tydligen är lång tid, men ändå inte på långa vägar tillräckligt långt för att de ska bli färdiga små eremiter. :)
Mvh,
Moa
#14 Wow, coolt med en hel anläggning. :)
Tjena
Nu har det gått ett tag och ni undrar väl om nånting har hänt på senaste tiden. Min eremitkräftshona har lagt sina ägg nu, vet ej om hon la dom i saltvatten skålen eller i sanden, vilket är typiskt :/ har kollat henne och jag kunde inte se rommen på henne. Men vi får hoppas att hon inte gav upp dom och lämnade rommen på sanden utan i saltvattenskålen, men därimot så skulle nog inte eremitkräftsynglena överlevt i min saltvattenskål så länge. Men det var ändå riktigt kul att hon försökte
#16 Om hon kläckte dem i saltvattenskålen så borde du ha kunnat se de små bebisarna, de är inte osynliga, bara mycket små. :) Annars kan hon förstås ha släppt dem i sanden, det kan man tyvärr inte göra så mycket åt. Rom bryts nog ned rätt kvickt, så man ser nog inte så många spår efter den på ett tag.
Vi får hålla tummarna för att de försöker igen! :P
Mvh,
Moa