Eremitkräftornas status som husdjur
Eremitkräftor säljs ju då och då på de flesta djuraffärer runtom i landet, och ofta lever de under förfärliga förhållanden och säljs vanligtvis med skötselråd som ändå kommer att orsaka deras död. De har en status som slit-och-släng-djur.
Vad tänker ni angående det?
Har ni några tankar och förslag om hur vi ska kunna öka eremitkräftornas status och värde här i Sverige?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Det bästa man skulle kunna göra är nog att få tag på någon av de högre cheferna till de stora djuraffärerna och informera dem, men de skulle nog inte lyssna på det man sa…. :o
#1 Absolut att man behöver höra av sig till högre chefer, men jag är ganska övertygad om att det inte kommer att hjälpa eremitkräftorna nämnvärt att bara skicka ett mail till dem. Det är inte de högsta cheferna som jobbar i djuraffärerna och tar hand om djuren. Vi behöver nå ut till enskilda djuraffärer och privatpersoner. :)
Mvh,
Moa
Nej, men är det inte de som bestämmer vad personalen ska säga till kunderna angående skötseln? :) När jag köpte Majs hade de dragit ut skötselrådet som ligger då deras hemsida (djurmagazinet) och bad mig ta en titt på det. Jag menar, de kan ju inte ha personal som säger olika saker om man bara går till en annan affär i samma affärs-kedja. Eller är jag helt fel ute? :)
Jag har mailat Djurmagazinet en gång tidigare redan angående deras felaktiga skötselråd, och någon dag här framöver har jag tänkt knåpa ihop ännu ett och maila till dem. Tyvärr får man rätt dålig respons. De är trevliga, men tar det inte på allvar. :/ Man får bara försöka om och om igen. Jag blir lycklig den dagen de lyssnar. :)
Djurmagazinet är inte ensamma om att sälja eremitkräftor heller. Det finns också många djuraffärer som är privatägda, och som alltså inte är en del av någon stor kedja. :)
De enda kedjorna jag kan komma ihåg nu är Djurmagazinet och Arken Zoo. Finns det några fler månntro?
Några andra idéer om vad man kan göra? ;)
Mvh,
Moa
förfärliga förhållanden och säljs vanligtvis med skötselråd som ändå kommer att orsaka deras död. De har en status som slit-och-släng-djur.
Usch, vilket djur det än gäller så är det förskräckligt att det ska vara så.
Om du har ett skötselblad på sajten så se till att sprida det, kanske t o m lämna in till zoobutiker. Jag brukar göra så med möss - gör infoblad som jag ger till butiken så att de kan dela ut.
#6 Ja, det är hemskt. :/
Ja, jag har skrivit ett sådant skötselblad. :P Djuraffären här i stan som säljer eremiter har skrivit ut det som de skickar med folk som köper eremitkräftor där. :)
Jag har skrivit i artikeln också att vem som helst får använda den, så länge de förstås inte utger sig för att vara den som har skrivit texten. :)
Mvh,
Moa
Superbra att djuraffären skickar med skötselbladet!
Då blir de väl förhoppningsvis lite bättre omskötta!
Har för övrigt ingen plan i huvuvdet om hur man kan göra något åt detta, så jag få klura lite på det och återkomma om jag får någon bra idé! :)
#7 Bra gjort MoaL. Fint blad! 
#8 Ja, man får verkligen hoppas det! :) Någon dag ska jag ta mig i kragen och skriva ut några kopior på biblioteket och dela ut på de andra djuraffärerna här i stan, samt eventuellt om jag far till Luleå eller/och Umeå. Synd bara att man inte kan nå ut till djuraffärer i andra städer. :S
#9 Tack! :D
Mvh,
Moa