Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettvattenlevande-eremitkräftor
Läst 5329 ggr
svin
3

Semesterbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi brukar vara på Gåsö i bohuslän ibland och på vissa ställen där ser man mycket eremitkräftor när man badar. Jag är uppvuxen på västkusten men i Halland, och jag hade ingen aning om att det fanns eremitkräftor i våra Vatten förens till för några år sen när jag hittade dom första när vi var på Gåsö. Och nu när man vet att dom finns ser man hur många som helst :)

MoaL
1

Häftigt! Oj vad jag hade sprungit runt och letat eremitkräftor om jag hade varit där det fanns sådana, haha. :P

Det är spännande när man tittar närmare på vattenlivet i våra hav och sjöar. Man upptäcker hur fullt av liv och "osynliga" djur det finns - och jag skulle nog nästan dö av lycka av att hitta eremitkräftor, haha. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
0

Jag skulle nog också bara springa runt och leta efter eremitkräftor! :)

Jag har sett en ganska stor när jag var i göteborg en gång. Den sprang runt på bottnen och åt fisken som vi tappade när vi "fiskade" krabbor. :)

svin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är rätt roligt vad man kan hitta på stranden :) Eremitkräftor fanns i lite varierande storlek, de flesta mindre än den på bilden frågan är hur stora skal det finns att tillgå i våra Vatten?

Sen hittade jag en annan intressant sak när jag snorklade runt lite på badplatsen. Det var två vanliga krabbor som parade sig. Men det förstod jag inte till en början när jag hittade dom under vattnet utan först när jag tagit upp dom (Jag vet, det var mycket okänsligt av mig att störa på det viset förståss, men :)

Det som var riktigt intrssant var att honan var relativt nyömsad och mjuk. Jag undrar om det är så att dom brukar para sig i det tillståndet av någon anledning eller om det möjligen kan vara så att hanen "utnyttjat" hennes situation och att hon inte vågat annat än att acceptera?

MoaL
0

Nej det är klart, jag tror inte att vi har särskilt stora snäckor i våra Vatten. Men man vet aldrig, jag kan tyvärr inte särskilt mycket om våra havs snäckor eller eremitkräftor. ^^

Så häftigt! Det är inte varje dag man får se något sådant. :P
Jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om de brukar para sig när honan är nyömsad. Så gör spindlar vet jag i alla fall, honan måste vara nyömsad för att vilja para sig. Det är nog också för att de inte ska riskera att ömsa efter parning, eftersom spermierna då försvinner = inga befruktade ägg. Jag vet inte hur snart efter öms de borde para sig dock, låter lite konstigt att hon fortfarande var mjuk eftersom de då är så oskyddade. O.o
Grattis till upplevelsen i alla fall! :P

Mvh,
Moa

svin
0

Tack :) ja det var en rätt häftig natur upplevelse!

Agilis
0

Jodå, visst har vi stora snäckor i svenska Vatten! Valthornssnäckan kan bli upp till 13 cm! =)

svin
0

Då kanske det bara är att dyka lite djupare för hitta större eremitkräftor :)

Agilis
0

Ja, så är det nog. Jag har fiskat upp några som har varit riktigt stora. Jag har ett valthornsskal hemma som är minst 13 cm långt (utan eremit dock), det är inte så vackert ;)

Grodan
0

Coolt! Visste inte att vi hade e-kräftor i Sverige. Vad har de för artnamn?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

svin
1

Jagharis Ingenaningus

Eller?

Grodan
0

LOL

MoaL
0

#10 Haha! Tungan ute

Undra vad det är för art, ja. Kanske någon annan som vet? Jag har lite (läs: väldigt) dålig koll på våra svenska arter. :)

Mvh,
Moa

Agilis
0

Den vanliga eremiten är P. bernhard iaf. Jag borde komma ihåg alla svenska arter eftersom jag undervisar i marin artkunskap, men mitt försvar är att jag varit sjukskriven i snart två år och att jag knappt hann börja jobba innan jag försvann igen ;)

Kan kolla upp det mer noggrant om ni vill! Har för mig att det bara är ett par stycken vi har i Svenska Vatten.

MoaL
0

#13 Jag hoppades faktiskt att du skulle veta eftersom jag minns att du håller på med havslevande djur. ^^

Jag skulle vara jätteintresserad av att få reda på vilka eremitkräftor vi har i våra svenska Vatten, det vore otroligt intressant! Skrattande Men slit inte ut dig om du är sjuk, ta det om du känner att du orkar och kan. :)

Mvh,
Moa

Agilis
0

P. cuanensis, P. pubescens och P. prideaux finns i våra Vatten. I alla fall på västkusten. Kanske finns det fler, jag är osäker.

Här är en bra databas att nyttja om man vill veta mer om någon speciell marina art:

http://www.marinespecies.org/

MoaL
0

Åh, tack så jättemycket! Skrattande

Mvh,
Moa

Grodan
0

Spännande. Vad kul! Tack, Agilis.