Eremitkräftor hos Imazo
Jag var på djuraffären idag och kollade upp vilka arter Imazo har hemma - och jag blev eld och lågor. ^^
Nu i vecka 38 har Imazo hemma följande arter:
Coenobita rugosus (M)
Coenobita perlatus (M-L)
Coenobita purpureus (M)
Coenobita violascens (M)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ohh! Då blir det nog att gå dit o beställa ett par. :D
*Till någon av de lokala djuraffärerna.. ;I
Jag är också enormt sugen. :D Däremot har jag inte riktigt plats just nu, så jag får se om det blir att jag beställer några.
Mvh,
Moa
Vi ska nog köra på två stycken rugosus så att vi fortsätter på våran trend med två stycken utav varje art. :) funkat hittills så vi kör vidare på det.
Imazo har fortfarande hemma samma arter som jag skrev i #0.
Mvh,
Moa
Coolt, men… de är ju så känslig… kan imazo verkligen hålla dem vid liv?
#6 Nej, det kan de inte, men alla eremitkräftor man hittar på djuraffär är inköpta från Imazo.
Mvh,
Moa
#7 Åh… gah… känns inte bra med den vetskapen…
#8 Nej, jag vet det, men den enda chansen de eremiterna ändå har är oss som faktiskt kan något och bryr oss om att ge dem en riktig chans.
Importera eremitkräftor kommer Imazo att göra ändå, och vi som faktiskt kan något är en sådan minimal minoritet att eremiterna förtjänar den chans vi kan ge dem. Det är ju inte direkt vi som köper upp alla eremitkräftor. Majoriteten av eremiterna dör redan hos grossisterna, djuraffärerna och sedan hos okunniga köpare (ofta hos barn som har fått en eller två eremitkräftor som husdjur för att de är så "enkla" att ta hand om
).
Har man möjlighet att ge några eremiter ett liv så bör man inte ha dåligt samvete. Man gör inte eremitkräftorna någon tjänst för att man "dissar" djuraffärerna/Imazo på grund av deras okunskap, eftersom Imazo inte skulle bry sig om vi köpte eller ej.
Eremitkräftorna däremot bryr sig förmodligen väldigt mycket. Om de fick välja mellan att komma till någon som ger dem deklorinerat saltvatten, sötvatten, ordentligt Foder, hög luftfuktighet och möjlighet att gräva ned sig och ömsa, eller att långsamt kvävas till döds av för torr luft, sällan något saltvatten överhuvudtaget, med blåsor på gälarna av klor och kloramin som finns i vanligt kranvatten, för att de inte får möjlighet och rätt förutsättningar till att ömsa, och enbart pelletsfoder från djuraffär, så är jag väldigt säker på vad de skulle välja och må bäst av. :)
Jag har personligen inget dåligt samvete alls när jag köper/tar emot eremitkräftor, eftersom jag vet vad deras alternativ hade varit. Och det alternativet hade inte varit något som jag tror att någon som hade känt till det frivilligt hade velat låta något levande, kännande djur genomlida.
Mvh,
Moa
Jag kan inte låta bli att bli så AAAAAAAAAAAAAARG på folk som fångar dem och säljer hit… och jag skulle vilja veta mer hur det går till…
jag blir mer upprörd över detta än att Cesar Millan sparkar lite på ouppfostrade/understimulerade/ledsna hundar i amerika (som sedan sänds på tv)…
#10 Det är folk som helt enkelt inte tycker/tror/förstår att eremiter är kännande djur. De behandlas som saker, inte som djur. Det ser man ju bara i videon där man visar hur eremiter behandlas som ska sättas i målade skal. De släpper dem hit och dit, till och med utan skal, bryter och bänder i dem, trampar på dem, gräver runt bland dem, rullar dem hit och dit och så vidare. Det är fruktansvärt, men i de flesta länder där dessa underbara djur finns är respekten för dem närapå obefintlig.
Mvh,
Moa
Nu finns dessa arter inne:
Coenobita perlatus
Coenobita purpureus
Coenobita violascens
Mvh,
Moa