Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettboende-och-inredning
Läst 1871 ggr
zoidberg
0

Vilken sand?

Jag ska få hem min första eremitkräfta om en vecka och undrar vilken typ av sand man ska använda, går det att använda sandlådesand, eller kan man åka och hämta på sandstranden vid havet?

Tacksam för svar

zoidberg
0

undrar också om man kan hämta saltvatten från havet till eremiten?

MoaL
0

Hej!
Jula har billig och jättebra sand som du kan köpa till eremiterna. Den kostar 59kr för 25kg, och då riskerar man inte att få med en massa skräp, ohyra, föroreningar eller liknande som man kan få om man bara plockar in sand utifrån. :) Här kan du se sandsäcken på Julas hemsida.

Saltvatten kan du blanda till själv hemma om du köper saltvattensalt på djuraffären eller över internet. :) Även där kan man nämligen råka få in förorenat Vatten om man tar in utifrån, så det bästa är att göra själv hemma med salt och Vatten som du vet är fräscht. Glad

Vad roligt att du ska skaffa eremitkräftor! Vilken art blir det?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zoidberg
0

Det blir en Coenobita clypeatus till att börja med. Har läst att dom ska vara dom mest tåliga arten.

zoidberg
0

kan man köpa sandlådesand på cheapy då, jag bor ganska långt ifrån en julabutik.

Giski
0

Zoidberg, vet du om affären du ska köpa ifrån handlar med Imazo när de beställer in dina eremitkräftor? (om de nu inte redan hade dem inne) Jag är nämligen själv på jakt efter denna art men har inte lyckats få tag på någon än!

zoidberg
0

jag vet inte. det var frugan som beställde som födelsedags present till mig så jag vet inte

MoaL
0

Det är visserligen bättre med lite finare sand, men sandlådesand fungerar också. :) Använder du sandlådesand nu?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zoidberg
0

jag har en granne som jobbar i gbg, som kunde köpa julas sand åt mig, men jag får nog ha en säck till då det bara blev 5 cm sand i terariet, det är ju 50x80 cm stort.