Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: mat-och-vatten
Läst 1224 ggr
zoidberg
0

vad är ok att fodra med

har lite frågor vad man kan ge eremiter att äta. detta kanske är lite dumma frågor men jag är ju nybörjare.

kan man ge dom chili, kaffebönor, kakao blad från träd t.e.x ek och björk. vanligt gräs maskrosor?

vinteralvan
0

Titta i tråden "Vad har era eremiter fått för färskfoder idag", där får du många tips.

zoidberg
0

ok, tack

MoaL
0

Undvik kakao, kaffebönor och chili, och ge istället sådant som papaya, mango, äpple, banan, och andra frukter och grönsaker, liksom räkor, fisk, röda mygglarver och så vidare. Glad Och du får fråga hur mycket som helst, det är helt lugnt. :) vinteralvan gav ett bra tips på en tråd där vi skriver om färskmat. I övrigt har jag nog även skrivit ganska utförligt i mina olika artiklar här på sajten som handlar om mat och näringsämnen. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zoidberg
0

hur är det med mejeriprodukter då, typ mjölk fil och ost

zoidberg
0

håller på att blanda eget Foder, än så änge har jag malda pumpakärnor, linfrö, torkade blåbä. fins det andra bra komplement, gärna något som går att få tag i i mat affären, då jag bor långt i från djur affären.

MoaL
0

Jag har aldrig gett mina eremitkräftor mejeriprodukter. Jag tror knappast att det är farligt för dem, men det är ingenting jag skulle rekommendera. Det finns bättre mat för dem att äta. :)

Har du möjlighet att beställa från internet? Du skulle behöva blanda i till exempel torkade räkor, fisk, röda mygglarver och liknande som tillgodoser eremitkräftorna med både protein och astaxanthin. :) Färska räkor kan man naturligtvis ge, men det luktar inte särskilt mumsigt för oss människor att ge det varje dag. ;) Du skulle även behöva blanda i till exempel spirulina-pulver. Det brukar man hitta på hälsokostaffärer.

Sådant som går att hitta på mataffärer är ju olika fröer och nötter (kom ihåg att de ska vara okryddade/osaltade), i övrigt är det väl mest sådant som är färskt. Mataffärer har väl sällan så många torkade produkter? Om man vet hur man ska göra går det naturligtvis att torka frukt och grönsaker på egen hand till eremitkräftornas torrfoder. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor