Snäckägg var mumsigt!
Idag la en av mina Achatina immaculata omkring 120 ägg, så självklart mosade jag några stycken åt eremitkräftorna. Mums, mums tyckte de, för jag hade förstås inte ro att vänta utan lyfte upp två stycken och satte dem vid matskålen. De började omedelbart äta av sörjan, så det var poppis! :D Tio ägg har jag lagt på kläckning och resten har jag lagt i frysen, förutom de som har blivit mat åt eremitkräftorna eller mina köttätande snäckor. Det är ju perfekt, då har jag till framtida måltider åt eremiterna också. ;)
På bild, hela snäckägg. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Och bara för att visa upp min älsklingssnäcka, en bild på "mamma" snäcka tillsammans med äggen. ;)
Mvh,
Moa
Hihi vilken fin snäcka! ( Jag menar hela "snigeln" ) :D Innan jag kom på att jag ville ha eremiter så tänkte jag lite på Afrikanska jättesnäckor! :)
Tack! :D Jag tycker att snäckor är underbara, jag är faktiskt lika förtjust i dem som i eremitkräftorna. :P Just nu har jag sex olika arter plus en underart av afrikanska jättelandsnäckor, och sedan ytterligare åtta andra arter av andra slags snäckor, så de är ett väldigt stort intresse. :D Därför är jag också så glad att ägg som jag ändå inte vill kläcka kan göra nytta för eremitkräftorna. Det är ju både kalk och protein, så det är ju nyttomat för mina små eremitälsklingar. 
Mvh,
Moa
#1 Vilken stilig dam. Jag tycker om hennes fina färg och teckning.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
#4 Tack! Javisst, hon är jättefin, min absoluta favoritsnäcka av alla jag har.
Har du snäckor själv? :)
Mvh,
Moa
#5 Nej jag har inga snäckor, har inte ens akvarium. Fast funderingar finns på att skaffa ett eller några stycken. Sedan får jag se, vad det blir för innevånare.
Jag kan ju passa på att fråga, hur gamla blir snäckor? och hur gammal 'damen' på bilden är. Tråden var ju sedan förra året.
Jag måste läsa på om fiskar, det är så mycket nytt sedan jag hade fiskar 'på stenålsern' och då ska jag passa på att läsa om snäckor och eremiter.
De snäckor jag har är landlevande, så de ska inte ha något akvarium med Vatten. :) Men det finns väldigt många vackra vattenlevande snäckor om man hellre vill ha sådana. ^^
Snäckan på bilden ovan är en Achatina immaculata, och snäckor ur släktet Achatina (kallas också "Afrikanska jättelandsnäckor") blir mellan 5-10 år gamla, så har man tur får man behålla dem i flera år. :) Den på bild är i dagsläget drygt 1½ år gammal, så den har ju förhoppningsvis flera år kvar. :)
Jag har ett forum som handlar bara om snäckor om du är intresserad av dem.
Snäckor.ifokus.se
Mvh,
Moa
#7 Det var väl mest lathet
som gjorde att jag skrev akvarium, eftersom det går att använda även till terariedjur.
Så pass gamla, det var mer än jag väntat mig. Ska titta in på ditt forum och läsa på. Läser på om fisk, eremiter och nu snäckor också, får väl se vilket som passar bäst för mig. Det ska ju fungera även om man reser bort.
Tack för all information du gett. Snäcka…ingen idé att säga att du ska pussa snäckan, hade funkat om det varit en hamster eller liknande 
jag har haft äppelsnäckor
Mvh Kaninsköld