funderar på eremitkräftor
jag funderar lite på om jag ska göra i ordning ett av mina akvarium i en akvarieställning till dessa djur, har läst och läst och läst artiklarna på sajten men det verkar som om minhjärna inte vill ta mot infon som står där
räcker ett akvarium på 50x40x40 till några eremiter??
har förstått att jag ska ha torv och sand i botten och ca 15cm
det med Vatten vad är det man ska tänka på?? läste att det ska vara en med sötvatten och en med saltvatten
ge mig lite bra info att läsa på om dessa djur som inte rör om min hjärna för mycket
Hej!
Vad roligt! :)
Ibland kan det bli tvärstopp när man försöker ta in för mycket information på en gång. ^^ Har du läst den här artikeln? Där har jag försökt göra informationen så kort som möjligt.
Ett 50x40x40 räcker till exempelvis två-tre eremitkräftor som inte är alltför stora. :)
Med vattnet ska man tänka på att det ska vara "behandlat" mot klor/kloramin. Du håller på med akvariefiskar, inte sant? Inte heller akvariefiskar mår bra av Vatten direkt från kranen, och detsamma gäller eremitkräftor. Så länge du har omedicinerade och friska akvarium hemma kan du ta Vatten från dem. :) Om du inte har något saltvattenakvarium så blandar du bara ut sötvatten med salt som man kan köpa enkom för saltvattenakvarium.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
japp jag har akvariefiskar men de får Vatten direkt ur kranen, men får nog köpa beredningsmedel för kranvatten för i mitt akvarievatten har jag lite salt i, men så klart jag har ju ett akvarium med räkor i ju som jag kan ta Vatten från som inte har några som helst medel eller salt i sig
den artikeln hade jag missat
Jo, Vatten direkt från kranen är förstås inte konstigt, men att fylla ett kar med enbart vanligt kranvatten och sedan stoppa ned fiskar i det dödar nog vilken fisk som helst (jag vet av egen erfarenhet, de enda två fiskar jag någonsin hittills har ägt var två guppys som jag stoppade ned i ett för omoget akvarium, och de dog inom några timmar. Många år sedan, jag skulle inte vara så klantig idag och jag mådde enormt dåligt över det. :S ).
Jag tror jag har skrivit i vatten-artikeln vilket vattenberedningsmedel jag använder, och mina eremiter har då alltid mått superbra så det vet jag i alla fall att det är tryggt att använda. :)
Mvh,
Moa
mina fiskar har inte dött pga Vatten från kranen, då jag växte upp så hade vi ett 1000liters akvarium som vi bytte allt Vatten i ungefär en gång om året och vi hade aldrig några fiskar som dog, mina fiskar har bara dött pga sjukdom som jag fick in då jag köpte fisk på ett dåligt ställe
men vilken art rekommenderar du åt mig så att jag kan läsa på om dem
kommer inte in på min gamla inloggning så jag gör ett tassavtryck här för att få meddelande om någon svarar här
De flesta arter är ganska lika varandra skötselmässigt, och kräver ungefär densamma förhållanden. Dock är till exempel Coenobita rugosus enormt stresskänsliga, så den är inte någon lämplig nybörjarart eftersom risken är betydligt högre att de dör. Även C. perlatus ska vara svårare än många andra arter, men jag har inte märkt av några problem med mina.
Både C. clypeatus och C. brevimanus är bra arter att börja med, men det kan vara lite knivigt att få tag på dem. Dessutom blir de, liksom de flesta andra arter, skapligt stora med tiden om man har turen att få behålla dem länge, så man måste vara beredd att byta till ett större akvarium när de kommer upp i storlek. :) Så länge du läser på om allmän skötsel och tillgodoser dem både salt- och sötvatten liksom lämplig mat, luftfuktighet och temperatur så har du förhållanden som passar överlag för de flesta av de vanligaste arterna. :)
Har du kontaktat Support så att du kan få tillbaka ditt gamla konto?
Mvh,
Moa
jag fick tillbaka mitt gamla konto, hittade min gamla epostadress som det var reggat på
oki det var lite åt just rugosus som jag funderade på av de 4 arterna som jag kan få tag på här
dessa arter kan jag få tag på via mitt zoo
den affären som jag köper från har imazo som leverantör
läste att just perlatusen inte ska vara något för nybörjaren och nu försvann även rugosus med då är det de andra 2 som jag får satsa på om någon av dem kan passa i mitt akvarium
i värsta fall får jag strunta i att skaffa ciklider och ta mitt 200liters akvarium istället men det är bara 40cm längre än det som jag funderat på
200liters akvariumet har måtten 100x40x50
96liters akvariumet har måtten 60x40x40cm (längd x djup x höjd)
läste nyss att man inte bör ha violascens-arten tillsammans med några som ömsar då de har en tendens att gräva upp dem och döda dem då är det bara "blåbärskräftan" kvar purpureus
Eremitkräftor är ju stresskänsliga överhuvudtaget, och C. rugosus är såvitt jag har märkt betydligt mer stresskänslig än någon annan art jag har haft eller läst om. När jag köper hem C. rugosus är jag alltid beredd på dödsfall, så känsliga är de. Det spelar alltså ingen roll om man är nybörjare eller van, men det är förstås ännu tråkigare för en som precis har skaffat eremitkräftor om flera eller alla dör inom en kort tid trots rätt skötsel.
C. perlatus är känsliga för toppar och dalar i luftfuktighet och temperatur, man ska alltså försöka hålla ganska jämna förhållanden. De är också nästan uteslutande i behov av saltvatten, och dör mycket fort utan det. Personligen håller jag jämna förhållanden och har ständigt saltvatten till alla mina eremitkräftor, så jag har som sagt inte märkt av några svårigheter med den arten överhuvudtaget. De har ömsat och är enormt aktiva, så jag tycker att de är förhållandevis enkla att hålla. :)
C. violascens kan hållas med andra arter om de har mycket utrymme eller om de är unga. Många i USA har den arten, och såvitt jag vet har nästan alla olika arter tillsammans, även äldre C. violascens. :)
C. purpureus har jag ingen praktiskt erfarenhet av ännu, men av det jag har läst av folk som äger dem är det en väldigt trevlig art. :)
Mvh,
Moa
blir nog C. purpureus tror jag ska läsa på lite om dem om jag hittar någon info så klart sedan ska jag bestämma mig
Jag hoppas du kommer fram till något du blir nöjd med. :)
Mvh,
Moa
hur mycket salt i saltvattnet ska man ha?
Mvh Kaninsköld
Har du köpt salt för saltvattensakvarium? I så fall bör det stå på förpackningen.