Bebisar?!?!
Är dessa små varelser det jag tror att de är???
Jag fann dem nyss simmande i saltvattenskålen, och jag bytte Vatten åt eremiterna tiiiidigt imorse. Jag kan säga att det bara myllrar av dessa småttingar i vattnet. O.o
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Läste på lite nu och tror att det faktiskt kan vara det!!!
Herregud vad roligt. Jag skulle lägga i dem igen och sen ta det försiktigt med saltvattenskålen framöver, ska tydligen ta 2 månader i olika stadier tills de blir "landlevande" och börjar leta saker att bo i 
De tror det på HCA också! Himmel så roligt!! :P Fast jag har ingen som helst möjlighet att få dem att växa upp tyvärr. Då ska man ju ha ett saltvattenakvarium och sådant, och det är ett himla jobb. :( Nu måste jag minsann införskaffa ett saltvattenakvarium för framtida eremitkräftbebisar. 
Jag har flyttat över bebbarna i en annan behållare - jag har självklart inte hjärta att spola ned dem, även om det nu innebär att jag förmodligen kommer att måsta se dem dö en efter en. :S
Så nu är jag både ledsen och glad - ledsen över att de mest troligt kommer att dö, och glad över att jag tydligen håller mina eremitkräftor på ett sätt som gör att de till och med vill fortplanta sig!! 
Större komplimang kunde jag nog inte få. ^^
Men jag hoppas förstås att de överlever! Även om jag inte tror det. :S
Mvh,
Moa
#4 Jaha måste man ha det :(
Och ja, gud vad skönt det måste kännas att man vet att man tar hand om sina djur ordentligt ^^
Ja, tyvärr, men man kan ju hoppas. ^^ Vilket som, ett saltvattenakvarium ska absolut startas här hemma. Nu är jag mer säker än någonsin. :P
Ja, det känns helt underbart. :D Jag trodde aldrig att de till och med skulle kläcka småbebbar i vattenskålen! Jag som är lycklig nog att de ömsar perfekt, haha. 
Mvh,
Moa
Tyvärr har större delen av småttingarna nu dött. :( Men jag hann ta en bild på nästan allesammans när de stimmar mot den högra sidan av behållaren de var i, eftersom det var en lampa på den sidan - de gillar tydligen ljus. ;) Det andra som är i vattnet är sand och kokosmull som eremiten som la äggen drog ned i vattenskålen.
Mvh,
Moa
COOLT! Jag vet vilka som är föräldrarna!! Mina två C. rugosus! Honan sitter just nu och städar ur skalet på okläckta ägg/döda eremitkräftbebisar!
Jag har bildbevis!! Det som ligger mellan hennes klor är resterna efter hennes dräktighet. :P
Mvh,
Moa
Jag fick tag på en liten klase med hjälp av en eremitkräftsked från THCP. :P
Det här är så häftigt så jag tror jag svimmar. 
Mvh,
Moa
Okej, de där döda eremitkräftbebisarna var inte så döda som jag trodde. O.o Jag fuktade några av äggen och vips så sprack de upp och ut simmade en massa små bebisar!!
Mvh,
Moa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En suddig video. :)
Mvh,
Moa
Hanen hänger på honan HELA TIDEN! Han släpper henne inte för en sekund. :P
Mvh,
Moa

FICK DU BEBISAR???? :O
YES!!! 

De på HCA säger att jag förmodligen är den första de känner till som har fått eremitkräftor att reproducera sig i fullständig fångenskap i ett akvarium. Andra som har fått sina eremiter att fortplanta sig har haft dem ute halva året i en slags utebur. :P Jag är så STOLT!!! 
Här är diskussionen på HCA. :D
Mvh,
Moa
Ja, Vad ska man säga förutom ett STOT GRATTIS! 
Bättre bevis än så kan du nog inte få på att dina krabbor har det riktigt bra! Det kanske finns nån som odlar upp saltvatten fiskar som kunde hjälpa dig om du får en ny kull i framtiden.
Sen får du ju leta nånstans att köpa mikroskopiska skal åxå! 

Jag är ganska säker på att de trivs hos dig därför du är inte super-obsessiv som de mesta amerikarerna. De har ofta för många i ett bur också. De trivs bättre om de får vara lite ifred. Det funkar med mina som är tyvärr två killar XD
#18 TACK!
Nej, det tycker jag också. Större bekräftelse på att jag håller dem rätt kunde jag inte få. ^^
"Mikroskopiska skal" är faktiskt inte så supersvårt att få tag på som man kan tro. Sådant följer ofta med i så kallad levande sand samt i korallkross som man köper till saltvattenakvarium. :P
#19 Ja, det är vad jag och min sambo också kom fram till. Lösningen tror jag helt enkelt är att inte hantera dem särskilt mycket, för jag hanterar ju nästan aldrig mina eremitkräftor just för att de lätt blir stressade, samt också förstås för att vår luft är för torr. Låter man dem vara ifred så parar de sig nog, om omgivningen och förhållandena är de rätta och de får lugn och ro. 
Jag är så GLAD!! 

Mvh,
Moa
Ja, det och att de ska va av olika kön då! 
Haha, ja, det är förstås en förutsättning. :P
Mvh,
Moa
me va va kan land levande eremitkräftor få saltvattens eremitkräftor? Men var det inte omöjligt för eremitkräftor att få ungar?
#23 Nej, landlevande eremitkräftor lever sin absolut första tid i livet som plankton i havet. :) Efter flera ömsningar landar de på botten, tar sig ett litet skal och vandrar upp på land. :)
Helt uppenbart var det inte helt omöjligt, men enligt de på HCA kan jag mycket väl vara en av de första som någonsin har fått sina eremitkräftor att fortplanta sig i total fångenskap. 
Mvh,
Moa

Jag måste köpa en tjej åt mina eremiter. Jag vet inte hur att kolla på affären dock :/
Man lyfter upp dem och lutar dem framåt så att de försöker nå handen att stå på, och så kollar man undertill på dem. :) Dock kan det nog bli lite svårt att få tag på C. clypeatus just nu, imazo säljer dem i alla fall inte för närvarande. :)
Mvh,
Moa
Jag vill bara meddela er alla om att ungarna fortfarande är vid liv! 
Mvh,
Moa
Här är de som är i den ena burken. ;) Smågrynen, de är så söta..
Mvh,
Moa
Då har dom fyllt tre dar nu då :) Ska du tillföra något till vattnet som dom kan äta, typ lite pulveriserad fiskmat, alger eller nått sånt?
Nej, två dagar blir de. De första dog ju, dessa är från de ägg jag själv råkade kläcka som jag nämner i #11. :D
Jodå. :) Jag vet ju inte exakt vad de ska äta förutom att de äter växtplankton - vilket väl är typ alger? Den enda alg jag har hemma är spirulina, så jag har blandat till lite saltvatten och hällt ned bara en yttepytteliten knivspets spirulinapulver, skakat om, och sedan hällt ut en yttepytteliten droppe i vardera burk. xD De tar då inte skada av det verkar det som, men jag är livrädd att det ska bli en massa skadliga ämnen i vattnet när det står still sådär, så jag byter Vatten åt dem hela tiden. Nu har dock mitt havssalt till min stora förskräckelse tagit slut, så jag måste in och hitta något annat salt åt dem - och tänk om de reagerar på att jag byter saltmärke!?
Jisses, jag är ju fortfarande övertygad om att allesammans kommer att dö, men jag kan ändå inte låta bli att vara en riktigt nojig hönsmamma. :P Men visst vore det dunderhäftigt om jag så bara lyckades få EN att överleva! Suck, ändå tror jag att det ät totalt omöjligt, i alla fall för dessa små. Det är ett mål för framtiden i alla fall, även om det inte lyckas med dessa. 
Mvh,
Moa
Du skulle ju kunna prova att krossa en fiskmats-pellet eller liknande och lägga pytte lite i en av burkarna, om ett par dar i allafall. Har dom väl överlevt såpas länge så borde dom ju ha hunnit växa till sig lite, för det går väl säkert rätt fort så här i början skulle jag tro.
I mina ögon ser de fortfarande lika pluttiga ut som när de var nykläckta, och om man tänker att de inte kommer att bli riktiga landlevande eremitkräftor förrän om åtminstone tre månader, så växer de nog inte så snabbt som man tycker att de borde. Framförallt inte när man vet att riktigt små eremitkräftor kallas "ants", vilket jag antar att exempelvis denna eremit kallas (du får nog scrolla ned litegrann). :P Förstå hur sjukt små de är när de slutar leva i vattnet! :D
Mvh,
Moa

Jag lämnar en liten tass här, så jag kan följa :)
Angående mat. Har du kommit på nåt? Tänkte att sprulinapulver kanske kan vara något? Det är ju växtplankton som man kan köpa i torkad form på hälsokostbutiken. Om de äter växter dvs… Ett trick man kör på pyttesmå fiskyngel annars är att sila lite hårdkokt ägggula genom en duk (med lite Vatten då), bara nån droppe räcker så man inte förorenar vattnet för mycket.
Haha, jo, jag skrev om det i #31. :D
"Den enda alg jag har hemma är spirulina, så jag har blandat till lite saltvatten och hällt ned bara en yttepytteliten knivspets spirulinapulver, skakat om, och sedan hällt ut en yttepytteliten droppe i vardera burk. xD"
Det jag har läst om djurplankton är att de i sin tur äter växtplankton, och det enda jag har att välja på nu är spirulinapulver. En på HCA nämnde något om Phytoplankton, men jag vet inte alls var jag skulle kunna få tag på sådant. :) Så jag hoppas att de kan äta spirulina, annars har jag problem. :P
Mvh,
Moa
Haha tänk om du hade "oturen" att alla överlevde… du skulle ha tusentals eremiter 

#35 Ojoj, missade det inlägget. Håller på att packa samtidigt som jag hängr på forum, det går ju sådär bra :P
Fytoplanton är växtplankton, så spirulina är helt rätt spår skulle jag vilja påstå :) Hoppas de äter det nu och blir stora och starka. Vill se små "ants" om 2-3månader ;)
#36 Åhh, jag skulle vara i paradiset! xD
Mvh,
Moa
#37 Ja, det är därför jag byter Vatten som en galning (jag måste in till stan och köpa salt!!!). :P
#38 Haha, ingen fara. :)
JAG OCKSÅ!! 

Mvh,
Moa
Nu har jag bland annat fixat salt, en yngelkasse och phytoplankton! :D Jag är så nöjd, hihi. 
Mvh,
Moa

#26 De brukar ha bara C. clypeatus där jag köpte mina. Jag ska går förbi imorgon för en liten titt :)
Lycka till med dina!
#42 Spännande! Lycka till. :D
Mvh,
Moa
#25, #42 Dom får väl ha varsin! Du vill väl inte att deras vänskap ska gå förlorad över en tjej? :)
Kikar in här från Akvariefisk.ifokus. Grattis till bebisarna!! Vad otroligt häftigt, hoppas att åtminstone några överlever! 
Dum fråga, men vad är det för skal man ska skaffa åt dem? Hur stora bör de vara? Typ vilka snigel/snäckskal som helst?
Hur mår dom små?
Det ser ut som mygglarver,rör dom sig med ryckiga rörelser?
#45 Tack! :D
Pyttepyttesmå skal, exempelvis nerita och andra liknande skal från bebissnäckor som lever i havet. ^^
#46 De verkar må superbra! Inte en enda har dött sedan gryningen igår morse, när två var döda. Jag hade väntat mig att åtminstone ett par stycken skulle ha dött när jag steg upp, men icke sa nicke. 
#47 Ja, de påminner faktiskt om mygglarver. :P De skjuter liksom iväg med stjärten, så det är ganska ryckigt - men nu verkar de ha kommit på det där med att simma litegrann, även om de inte har någon som helst koll på vart de simmar. Men de pilar iväg som små projektiler baklänges hit och dit. :P
Mvh,
Moa
TJOHOOOOO!!!!
Oh va roligt att höra!!!
Vet du vart, hur och när du kan få tag på skal till dom små? Om det fortsätter att gå såhär bra för dig?
Jag tänkte på skal från physor. Sötvatten snäcka men kan det funka?
WOW! Grattis, MoaL!
Är du först i hela VÄRLDEN?
Grattis igen och lycka till! 
#49 Hihi, ja! :D
Jag har faktiskt ingen aning, men jag ska börja leta efter pytteskal oavsett om dessa överlever eller ej, då jag hoppas att jag kommer att få användning för dem någon gång i framtiden åtminstone. :P
Njae, physorna passar nog inte. De är dels för tunna, dessutom är de sinistrala. :P Inte många eremitkräftor använder sinistrala skal, även om det förekommer. :)
#50 Tack, tack, tack! :D Jag har ingen aning, men jag är garanterat en av de första i alla fall, med att få dem att fortplanta sig i fullständig fångenskap. Med fullständig fångenskap menar jag alltså eremitkräftor som är instängda i ett förhållandevis litet akvarium jämfört med vilda eremiter eller eremitkräftor som får leva i en inhägnad utomhus om somrarna(eremitkräftor som lever så lever ju i princip vilt om somrarna, vilket får dem att para sig). :) Men jag fick mina att fortplanta sig instängda i ett akvarium! :D Och bebbarna är så sjukt söta, jag sitter och tittar på dem mest hela tiden. :P
Mvh,
Moa
Hmm, sinistrala? Är dom skruvade åt fel håll? Att dom är för tunna kan jag tänka mig. Bara en tanke jag fick, om dom hade funkade hade jag börjat odla physsor - skal till dig. Än har du ju tid på dig, hoppas allt löser sig.
Ja, sinistrala skal är skruvade åt vänster. :) Eremitkräftor använder vanligen dextrala, alltså högervridna, skal.
Bilder på sinistrala och dextrala snäckor
Hihi, vad gullig du är som vill odla snäckor åt mig. :D
Mvh,
Moa
Hade dom varit lämpliga åt dom små hade jag tveklöst dragit igång en physa odling för att hjälpa dig med skal. Men struntar i det. Eller?
Jag tror nog tyvärr inte att det är någon idé, jag tror inte att de skulle använda dem. :/ Men tack så jättemycket för att du erbjöd dig! 
Mvh,
Moa
Vilken fantastiskt spännande tråd. Gratulerar den skickliga eremitkräftägaren till en givande upplevelse och tackar för att man får följa händelsen.
Den nya funktionen med senaste inlägg gör ju nu att man kan bli intresserad av en massa olika saker.
Detta är väldigt lärorikt. Tack.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#56 Tack! 
Ja, jag håller med, jag älskar den nya funktionen och använder den hela tiden för att kika runt på alla möjliga olika forum här på iFokus. :D Och jag tycker att det är väldigt roligt att du och även andra som egentligen inte har något särskilt intresse för just eremiter tycker att det är så intressant! ^^
Mvh,
Moa
Vad skoj! Jag brukar inte heller hänga här m, men råkade hamna här av någon anledning. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Haha, ja du är så välkommen hit. 

Mvh,
Moa
Nu har jag tagit ytterligare några bilder och även en video på några av småttingarna! :P Inte för att de har vuxit något, men ändå. 

Videon först:
Mvh,
Moa
Två av småttingarna, som jag satte ensamma i en egen burk bara för att kunna fotografera dem. Direkt efter modelljobbet sattes de förstås tillbaka med sina syskon. ^^
Mvh,
Moa
Och pluttarna i stark belysning. :) Mina små hjärtan.
Kom ihåg att klicka på bilderna för att se dem i originalstorlek. :)
Mvh,
Moa
Strunt samma om dom vuxit eller inte, dom lever! 
Ja, fantastiskt! :) Tycker dom ser ut som små räkor, det kanske är eremiträkor!
Hur gamla är dom nu?
#63 Ja det gör de! 
#64 Haha, ja, de ser ut som små räkor. :P Nu är de ganska precis 7 dygn och nästan 4 timmar gamla! Drygt en vecka med andra ord! *woho* 
Mvh,
Moa
Fantastskt! :) Hur många är dom ungefär och hur många av denna kullen som du kläckte har droppat av fram tills nu?
MoaL, så spännande, en hel vecka, oj. Hoppas du lyckas med att få dem att bli vuxna, vilken bedrift det skulle vara. Håller tummarna för dig och dina små.
#66 Tja, alla ungar hon kläckte på egen hand dog ju första dygnet (jag råkade nog göra vattnet för osalt :( ), men ungarna jag kläckte själv är det inte så supermånga som har dött av. :) Jag lånade hem en saltmätare, haha.
Hur många de är nu har jag faktiskt ingen aning om, ett par hundra kanske. ^^ Så de är ju tyvärr lite väl få, mot för de tusentals honan själv kläckte i saltvattenskålen, men nu vet jag i varje fall nästa gång det blir bebisar hur jag ska göra! :)
#67 Tack! :D
Jag kan förresten berätta att jag nu har köpt så att jag kan odla fram lite artemia!! :P
Mvh,
Moa
#68, haha.. du kanske blir en eremituppfödare en snart! 
Vill gärna följa tråden, Grattis! :D
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
Tack! 
Jag kan berätta att bebisarna fortfarande lever, och just nu är de ungefär 9½ dagar gamla. ^^ Jag matar dem nu med både phytoplankton och artemia, fast jag har inte sett dem äta upp någon artemia ännu - men med tanke på hur små båda djurarterna är så är det ju inte så konstigt.
Men jösses vad SNABBT artemia kläcks! På påsens instruktioner står det 24 timmar, men bara efter några timmar så simmar det runt små artemia nauplii-pluttar i vattnet. Jag hoppas att eremitbebisarna äter av dem i alla fall, så att de får i sig vad de behöver. :)
Mvh,
Moa
Tack för update!
Och en så härlig update! 

Har varit bortrest i en vecka nu och är himla nyfiken på hur det går med de små. Hoppas att de håller sig vid liv fortfarande och mår bra :)
Ja, vissa har dött och vissa lever fortfarande, så jag har fortfarande småbebbar här hemma.
Och jag hoppas att jag får behålla dem så länge som möjligt. ^^
Mvh,
Moa
keep it up! :)
Hej,
Har tyvärr haft så otrloligt mycket annat som hänt i mitt liv den sista månaden så har inte riktigt haft tid att vara här.
Även om jag är lite sen så måste jag få säga ett GIGANTISKT grattis till dig som lyckats med detta!!!! :D
Har hela tiden levt med den övertygelsen om att det MÅSTE gå få dom att föröka sig i fångenskap. Och det har du nu bevisat! :)
Ska bli otroligt intressant att följa detta och se hur det går!
ska ta mig i kragen och försöka vara lite mer aktiv på den här sidan nu. :)
Vad roligt jimutt!
Välkommen tillbaka. ^^
Kan bara uppdatera er alla med att ungarna inte riktigt överlever så som jag vill att de ska göra. :S De flesta har dött, och nu är det bara några stycken som är pigga och i livet. Meeeeen, så länge det finns liv finns det hopp. Hoppas jag. 
Nu är de i alla fall två veckor och en halv dag. :P
Mvh,
Moa
Håller tummarna för att iaf någon ska klara sig och bli stor!
Jag med!
Även jag hoppas att några överlever och om de inte gör det, så har du skaffat värdefull kunskap och det är inte så illa bara det. Då kan du förhoppningsvis lyckas bättre nästa gång och ändå vara glad att du lyckats hålla liv i flera så här länge.
GRATTIS HÄFTIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Tack. 
Tyvärr måste jag meddela den jättetråkiga nyheten att de sista bebisarna dog igår.
18 dagar gamla blev de, och det var ju inte så tokigt. ^^ Jag får vänta tills nästa gång mina eremiter kläcker ägg i saltvattenskålen, och hoppas att det går bättre då. :)
Mvh,
Moa
Det va tråkigt.
Men jag vet du verkligen försökte. Ska du dra igång ett saltvattenkar? När kan dom tänkas lägga nya ägg?
Ja, jättetråkigt. :( Jag har ingen möjlighet alls att dra igång ett saltvattensakvarium just nu, så det får vänta till framtiden. Jag har inte plats helt enkelt. :S
Ingen aning, det får jag se. :) Men jag är rätt säker på att det ju inte var sista gången, så länge jag fortsätter hålla dem på samma sätt som jag gör nu. ^^
Mvh,
Moa
Så tråkigt för dig.
Hoppas det går bättre nästa gång.
Det var i alla fall en stor framgång att du lyckades så långt.
Vad synd :S
Men det var ändå kul att du kunde hålla de vid liv så länge.
Synd ja, men endock en STOR bragd! Finns det ingen du känner som har saltvattens akvarium där du kan få hänga i en yngel-kasse eller nått att ha eventuella nya ungar om du skulle få det innan du hunnit skaffa ett eget akvarium?
Spännande tråd. 2 veckor är inte fy skam. Och nog kan jag se skillnad på de första fotografierna och de sista - att de små växt.
Det är bra att veta exakt vad man ska göra om ens eremitkräftor parar sig och lägger ägg. Vilka förhållanden som krävs. Vad de små äter osv… Man bör kanske kunna förbereda sig?
#88 Två och en halv vecka. ;)
Ja, man bör nog framförallt ha tillgång till ett stabilt och inkört saltvattenakvarium, och det har inte jag. Men någon gång ska jag minsann ha det - hoppas jag i alla fall. 
Mvh,
Moa
#89 lol
VAD? Har du inte igång ett saltvattenakvarium nu? Tänk om de parar sig nu?????
(eller de kanske väntar till sommaren? i så fall har du 4-5 månader på dig)
#90 Hallå där, man ska ha plats och råd också.
Vi bor i en tvåa med två människor, en stor bufflig hund, tre akvarium med eremitkräftor, ett litet akvarium till en krabba, ett med en groda, åtta mer eller mindre enorma burar till råttor, marsvin, kanin, degus, taggmöss och en guldhamster, ett stort ormterrarium, terrarium till en spindel, en skorpion, vandrande pinnar, kackerlackor, zophobas, syrsor, samt flera hundra snäckor uppdelade i backar på två 90x40x180 hyllor. Jag lovar, jag har inte PLATS!
Jag har föreslagit till min sambo att kasta ut köksmöblerna dock, men det förslaget föll inte i god jord… 
Mvh,
Moa
#91 Haha, ja hallå där själv!
Du får placera ut något/några av terrariedjuren och istället ha ett saltvattenkar på den platsen. Du har ju bevisat att du är UNIK som e-kräftsmatte så du borde ta det på allvar! Det är en mkt speciell sak och mycket är för "vetenskapen". Tänk om du kan lyckas?
Haha, ja som sagt, någon gång ska jag starta ett salvattenakvarium och verkligen försöka få fram små eremitkräftor, men jag har varken plats och framförallt inte råd till det just nu. ^^ Men det skulle vara enormt roligt och intressant att försöka. :P
Mvh,
Moa
#93 Är det så kostsamt?
#94 Ja, det är dyrt att starta upp ett riktigt saltvattenakvarium. :S
Mvh,
Moa
Oki. Ja, det är väl inte bara dyrt utan lite knepigt också antar jag.
Ja usch ja, med levande sten och alla vattentester och algbildning och så vidare… Hua.. O.o Men färdiga saltvattenakvarium är verkligen vackra. ^^
Mvh,
Moa
#97 Kan hålla med där. 
Tycker idén att byta ut köksmöblerna mot ett saltvattenakvarie var bra. Fatta va coolt att sitta och äta med ett saltvattenakvarium som bord! :) Ni behöver inte ha nått bordssalt heller, smidigt! Du blir nog faktiskt tvungen att förverkliga det här nu Moa :)
#99 Haha!
Fast jag fick inte stöd i den frågan tyvärr, så våra fina körsbärsmöbler stannar tydligen kvar, trots att jag hellre hade haft ett saltvattenakvarium eller ett gigantiskt eremitkräftakvarium där. ^^ Grejen är den att jag inte ens använder köksmöblerna, jag äter oftast framför datorn, så för mig är de inte viktiga.
Jag hade MYCKET hellre haft något till djuren där, fast jag kan nog inte kräva så mycket när jag har ockuperat större delen av hela lägenheten till mina andra djur. Min stackars sambo ska väl ha någonting att säga till om också. 
Mvh,
Moa
#100 gah… du skulle ha mera plats om du inte hade sambo inser du väl?
#101 Haha, naaaw, min älsklingsmänniska blir inte petad för ett akvarium.
Fast jag skulle inte ha mer plats utan honom ändå, utan honom skulle jag inte ens ha ett hem. ^^ Jag flyttade direkt från mamma till honom när jag fortfarande var 17 ser du.
Fast vi vill båda flytta från stället där vi bor nu, så jag siktar på att nästa ställe ska vara minst en trea. 
Mvh,
Moa
Jag har inte varit så aktiv här så tyvärr så har jag ju missat denna upplevelse, men jag vill ändå säga stort GRATTIS att du klarade av detta så pass länge! Jag är verkligen avis på dig ( speciellt eftersom jag vill ha eremiter) :P
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Du kan ju ha ett nano-salt. Jag har ett på 20 L, och det var inte alls särskilt dyrt att starta, och tar ingen plats heller.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#104 Jag tror att det är för litet för att det ska gå, men jag får kolla upp det närmare för jag är skrattretande oinsatt i akvarium faktiskt. :P
Mvh,
Moa
Nu så. Nu är det nästan samma årstid som förra året. Kanske får MoaLs e-kräftor bebisar i år igen?
Antar att det inte blev några bebisar i år. Det var lite för kallt kanske?
Mina eremitkräftor har aldrig för kallt, Grodan. ^^ Däremot är det jättesvårt att få bebisar när man inte har två vuxna individer samman som är av motsatt kön. 
Det här är ändå ett långtidsprojekt, så någon gång i framtiden får jag hoppas att jag har ett eremitpar som får bebisar igen. :)
Mvh,
Moa
#108 Ojdå, trodde du hade ett par…
Nope, honan dog ett tag efter ungarna, det finns någon tråd om det här på forumet. Varför vet jag inte, hon bara dog inne i akvariet. :S Det var ju rätt länge sedan nu, men jag är väldigt restriktiv med att ta in nya eremitkräftor i en redan fungerande koloni, så det har inte blivit några fler eremiter tillsammans med de andra i det stora akvariet. Så; inga par tyvärr. :/ Men det kommer en framtid också, och då ska jag ha par så att jag förhoppningsvis får uppleva bebisar igen. :P
Mvh,
Moa
#110 Ojdå. Vad tråkigt. Jag måste ha missat det.