Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 1496 ggr
MoaL
0

En uppe!

Nu är den ena av mina stora jordgubbar uppe! Det är han med ett sår på ena benet. Om han har ömsat eller ej kan jag inte se eftersom ett sår inte läker lika snabbt som ett skadat ben. I övrigt var han väldigt fräsch innan han grävde ned sig, men jag har ju ärligt talat lite svårt att tro att han var nedgrävd i typ 1½ månad utan att ömsa. ^^ Jag hoppas att han har gjort det i alla fall.

Nu hoppas jag bara att nummer två behagar gräva upp sig snart, så jag slipper oroa mig så länge till! Skrattande Dessutom behöver jag göra om i deras crabitat, så jag vill verkligen att han ska komma upp snart. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
0

Vad roligt! :D Alltid lika kul att få syn på sina eremiter efter en lyckad Ömsning! Dessvärre har jag haft fler misslyckade än lyckade… Vad har du planerat att göra med deras crabitat? Jag måste verkligen fråga eftersom jag är galen i att inreda akvarier! >:D

Grodan
0

Åh, jag vill se foto på hur såret ser ut nu.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

Åh, om ni kunde känna hur lycklig jag är just nu!!!! SkrattandeSkrattandeSkrattande Jag skulle kunna spricka av glädje! Den andra jordgubben har kommit upp idag, vilket ju är hur underbart som helst! På honom syns det tydligt att han har ömsat, för tidigare stod ju det ena benet rakt ut åt sidan, nu är det bara lite, lite vridet och inte på långa vägar lika onormalt som tidigare. Nu kan han använda det när han går, precis som vanligt igen. Skrattande

De är riktiga överlevare dessa två, det känns hur fantastiskt som helst! Jag har varit så orolig den här tiden när de har varit nedgrävda. Den ena med ett jättekrokigt ben, och den andra med ett sår. Dessutom - och anledningen till att jag har velat att de ska gräva upp sig igen - lyckades de gräva över saltvattenskålen två eller tre gånger just innan de grävde ned sig, så det var alldeles för mycket Vatten i sanden. Dessutom var det SALT Vatten, och även om Vatten avdunstar med tiden så stannar saltet kvar, och blir sanden för salt blir det till slut skadligt för eremitkräftorna att ömsa i den. Jag hann inte byta eller skölja igenom sanden innan de fick för sig att gräva ned sig, så jag har varit hur nojig som helst.

Nu ska jag bara låta dem ta det lugnt i några dagar, och sedan ska jag ta itu med deras akvarium ordentligt. Skölja igenom deras gamla sand med sötvatten och sedan tillsätta ny sand, så att den inte innehåller för höga mängder salt. Sedan kommer jag att försöka möblera om i deras akvarium igen, men de eländiga små grävmaskinerna lyckas ju förstöra allt, så det är rätt otacksamt. :P Förhoppningsvis kommer de att uppskatta det så länge det varar i alla fall. ;)

Bilder kommer att komma, men jag måste köpa nya batterier till kameran först. :)

Just nu är jag bara så GLAAAAD, haha! Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
0

#3 Jag känner din glädje. Härligt. Så kul med någon som är glad. SkrattandeDu sköter dina e-kräftor exemplariskt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vinteralvan
0

Åh, vad skönt att allt har gått bra.

Giski
0

#3 Åh vad roligt! Kul att höra att han/hon lyckades läka sitt ben också! Hur det såg ut på bilden, det kan inte varit lätt för denne att röra på sig!