Handla på nätet (eremitkräftor & Tillbehör)
Tänkte att man kanske kan klistra denna tråden.
Var kan man köpa Eremiter och deras tillbehör på nätet.
Jag hittade denna Tyska sida och där kan man köpa dessa Eremiter
Skickar de till Sverige?
Det är för övrigt en C. compressus på bilden, inte en C. clypeatus, så de har antingen skrivit fel eller satt fel bild till texten. :P
En annan bra sida för att handla åtminstone tillbehör, Foder och liknande är hermitcrabpatch.com. :)
Jag sätter in länken i länklistan! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag ska nu handla skal på beautyshells.com, kvinnan som äger det är fantastisk, hon är mycket hjälpsam…om någon annan är intresserad vi kan göra en ordning för alla :)
Kan upplysa om, att nu när jag äntligen fått tag på eremiter, skickar Zoogiganten i Lomma ut ett nyhetsmail där dom skriver att dom har börjat sälja eremiter, skal och andra tillbehör! Gissa om jag ska iväg och shoppa skal direkt efter jobb i morgon! ;)
Flax! 
sotlynx: ÅÅh! Gissa vem som är avundsjuk.. 
Mvh,
Moa
Var på Zoogiganten idag… Ingen jättevacker syn. Ca 30 eremiter i 2cm våt sand med mossa och en vattenskål på en yta av 40x40cm. Skulle tippa på att dom inte transporterats på särskillt bra sätt… Massa lediga skal fanns dock! Jag upplyste en av snubbarna ( mycket trevlig och intresserad!! ) i affären om iFokus, och han skulle kolla skötselråd och artbeskrivningar närmre. Han hade beställt ruggisar, men det fanns annat där också.. Stora lila glansiga klor, vita halvdöda etc etc. Skalen var jättefina och kostade 12kr styck! Jag köpte fyra st i lagom stora storlekar till mina småttingar. Passade även på att handla lite torkade märlor. Tycker att någon som vet ngt om arter ska åka dit och kolla vad som finns där.
Stackars små. :( Hade jag bott närmare så skulle jag lätt ha farit dit.
Du får gärna be affären tipsa eventuella köpare om det här forumet förresten, så att köparna får rätt information.
"Stora lila klor" låter mest troligt som C. brevimanus om det han egentligen beställde var C. rugosus, men även C. clypeatus har förstås lila klor. "Vita halvdöda"? Menar du vita eremitkräftor som är halvdöda? Det kan vara vad som helst, alla eremitkräftor som får Foder som innehåller dåligt med färgbejakande ämnen blir blekare och blekare för varje öms.
Mvh,
Moa
Grattis till skalen förresten. :) Vad är det för slags skal?
Mvh,
Moa
Många av dom var ute och promenerade rundor, några var vita, superdassiga, och såg halvdöda ut… Svårt för mig att avgöra, men det såg inte ut som ngra friska "vita" djur..Såg ingen mat… Innan jag gick hem hade dom iaf fått en skål med saltvatten också. Och ja, han tog från akvarierna! Sticker dit om ett tag igen och kollar läget.. Förmodligen ser det lite annorlunda ut då! :D
Jag hade gärna varit där och tipsat, men jag är där max en gång per halvår.. Bor själv flera mil bort.
Skalen var Babylonia Spirata och Frog shells. ( Enl Beautyshells.com..) Det fanns andra också, men mina vill ju tydligen ha D-formade, så jag valde dom här.
Det låter som personal som gärna lyssnar och lär i alla fall, och det är ju jättebra. :) Synd bara att de inte kollade upp lite mer innan de köpte in dem, men de flesta tror ju att eremitkräftor inte ska ha något mer än vad typiska svenska skötselråd säger. Får hoppas att de kommer in hit och läser på litegrann! :)
Okej. :) Jag har faktiskt sett bilder på violascens i turboskal också, men som sagt, D-formade och ovala är vanligast. I den här filmen är det faktiskt bland annat en viola i ett silver mouth turbo-skal, så om du hittar några turboskal i rätt storlek så kan du ju köpa dem också. 
Mvh,
Moa
Åhå, du tog bilder! Nå, det var då finare än vad jag har sett på de flesta djuraffärer. ^^ Men väldigt bristfälligt, förstås.
Jag ser tre ruggies, men resten är inne i sina skal så de syns inte. :)
Mvh,
Moa
Och de kommer med säkerhet inte att vilja ha de där skalen heller..
Mvh,
Moa
Baahh! Hade just tänkt beställa från THCP för att dom äntligen fått in dom stora Cholla kakutsarna igen. Men då var tydligen 60 gallon pumpen slut :(
Önskar att någon firma någon gång lär sig att beställa hem varor före dom är slut.
En pump kan du väl annars köpa här i Sverige? Det är ju en vanlig luftpump. :)
Mvh,
Moa
jao :P
Vet dock inte vilken pump som kan vara lämplig. :)
Hehe, näe, inte jag heller, men det går väl annars att fråga på djuraffären? :)
Mvh,
Moa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag hittade denna annonsen på blocket 
Åh, de har C. brevimanus! Undra i vilken storlek. :)
Mvh,
Moa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En annons till
What!? Varför säljer han dem månntro? Jag har ju pratat med honom på zoonen. 
???
Mvh,
Moa
Då har man lagt en order på lite diverse eremitgrejor från THCP. :D Gick på $113.
Däribland den där luftfuktaren. Ska ta och beställa mig en pump från sverige också. :)
Yey, vad kul! :P Vad har du mer beställt då? :)
Mvh,
Moa
Åh, jag längtar till när jag ska beställa från THCP. Det är ett par månader bort, men då ska jag minsann beställa ordentligt, haha. :P Däremot ska jag beställa från beautyshells.com inom en vecka, då frakten var så billig. :)
Mvh,
Moa
Vad går frakten på för THCP?
Den är ganska dyr, tyvärr, åtminstone med tull. :/ Tur i alla fall att deras varor är billiga. ^^ Då blir det med frakt och eventuell tull ungefär som om man köper det i en vanlig affär här i Sverige. När jag beställde sist så gick varorna på drygt 1000 kr, med frakt på ungefär 400 kr och tull på 445 kr, så jag fick betala tull+frakt nästan lika mycket som varorna gick på.
Mvh,
Moa
#29 ajdå :P
En länk till THCP skulle vara trevligt. Jag kom upp med en idé i skolan att vi skulle ha eremitkräftor i våran no-sal. Min No lärare tyckte det va en bra idé så jag skulle försöka hitta en sajt som säljer eremitkräftor och eller tillbehör på nätet. THCP värkar vara en bra sida för skal och annat tillbehör men en länk till en sida som säljer själva kräftorna skulle vara väldigt trevligt. Även länkar till djuraffärer som kan frakta eremitkräftor uppskattas.
Hej!
Det här är länken till THCP: http://www.hermitcrabpatch.com/ 
Dock tycker jag inte att eremitkräftor är lämpliga djur att ha i en skola. Eremitkräftor ska ha lugn och ro, utan spring omkring sig och människor som pillar med dem eller knackar på glaset. De är väldigt lättstressade, ska ha ro att kunna gräva ned sig i flera månader för att ömsa, ha hög luftfuktighet, och så vidare. Jag betvivlar starkt att eremiter får vara i fred på en skola, och jag tror tyvärr att risken är stor att de inte skulle överleva särskilt länge i en sådan miljö. Jag skulle absolut avråda från att införskaffa eremitkräftor till skolan, och hellre hålla sådana djur hemma där det är lugnt och ganska dunkelt, utan en massa liv omkring sig. :) De är fantastiska djur, men för deras skull tycker jag att ni borde överväga någon annan, mindre känslig, djurart. Kanske en ofarlig spindel eller skorpion, några snäckor, sniglar eller bönsyrsor av något slag? Det finns massvis med intressanta och vackra djur att välja mellan. 
Mvh,
Moa