Köpsugen!
Hej! Ja, som titeln säger börjar jag bli sugen på att införskaffa mig några nya eremiter och lite inredning till dessa! Några av de jag hade tidigare har ju tragiskt nog avlidit och det är dem jag nu vill ersätta. Därför kommer nu frågan, vilken art ska jag välja? Jag har haft både C. Rugosus & en C. brevimanus, men jag tror att de som dog gjorde det eftersom de blev stressade eftersom allt annat har varit bra. Jag hade tänkt mig några C. Clypeatus eftersom jag förstått att dessa ska vara lite tåligare än rugosus, dock har jag märkt att dessa är svåra att få tag på. Finns det någon annan art som är lite tåligare mot stress?

Här hänger jag på. Har inte haft krabbor på måååånga år, och har lärt mig hur fel de jag haft tidigare sköttes.
Är väldigt sugen på att skaffa några. Är det bara imazo som har, eller går det att hitta på andra ställen?
Sen undrar jag som ovan, vilken art är roligast och tåligast?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad roligt!
C. rugosus är ju helt klart en extremt stresskänslig art, absolut den minst tåliga arten jag har haft. Däremot har jag haft stor tur med både clypeatus och brevimanus, men som du Giski säger så är det i alla fall än så länge närapå omöjligt att få tag på C. clypeatus.
Jag har även förstått att både violascens och purpureus är skapligt tåliga arter, i alla fall i jämförelse med rugosus (då är väl de flesta arter tåliga
). C. compressus är också en rätt tålig art, men den har jag inte sett till salu sedan jag började med eremitkräftor. Jag har fortfarande kvar Saturnus, den ena av mina första två eremitkräftor, och hon är en C. compressus. Än så länge har jag inte haft några problem med C. perlatus heller, som ju omskrivs som den känsligaste arten (men det håller jag inte med om, då är C. rugosus betydligt känsligare).
Eftersom både clypeatus och compressus för närvarande är nästan omöjliga att få tag på så skulle jag försöka få tag på antingen purpureus, violascens eller brevimanus. Jag har än så länge ingen personlig erfarenhet av purpureus och violascens, jag har helt enkelt inte plats, men efter vad jag har läst så verkar det vara trevliga arter båda två. C. brevimanus är en art som jag verkligen älskar, de är så snälla och vackra. 
Det är tyvärr bara Imazo som säljer eremitkräftor, förutom privatpersoner som har tröttnat eller inte kan behålla sina eremiter av en eller annan anledning.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Avis på er som klarar de här svåra djuren. Tycker de är apballa, men jag vet att jag inte klarar dem.
#2 Jag har ringt till djurmagazinet för kanske en vecka sedan. De hade inne C. Perlatus, rugosus, Purpureus & violascens. Jag ska nog köpa 2 eller 3 st purpureusar. :D De var riktigt dyra kan jag tycka, 160 :- st! När jag har köpt mina rugosus så har de bara kostat 80 :-. Men jag antar att de är värda priset, de är ju så vackra! #3 Varför skulle du inte klara av dem? De är ju väldigt lättskötta! Om du vill ha några så köp bara, men se till att läsa alla artiklar på sidan så att du är väl förberedd. Jag har haft mina i snart ett år nu och inte haft några problem med dem. (förutom alla som dött av stress men det kan man inte göra något åt) :D
#4 Priserna varierar beroende på art och storlek. De är förmodligen dyrare att köpa in för Imazo och därmed för djuraffärerna och ytterst ut till kunderna. De kanske är rätt stora? Oftast brukar eremiterna som kostar en slant vara hyfsat stora när man köper dem. :)
#3 Klart att du skulle klara av att ha eremitkräftor! Bara man är intresserad och vill läsa på om dem så är det inte alls svårt att hålla dem. :)
Mvh,
Moa
Hej alla! Jag tänkte bara berätta att idag har jag beställt 3 st blåbär! (Purpureus) De ska komma till affären nästa vecka och jag ska hämna dem någon vecka efter det. Det ska bli så spännande, passar nog på att köpa lite ny inredning då också! Jag tar några foton av dem så fort jag kommer hem! :)
#6 Åh vad roligt! Det blir ju jättespännande! ^^ Kommer du att sätta ihop dem med de eremikräftor du redan har? Och vad har du tänkt köpa för ny inredning då? ;)
Mvh,
Moa
#5 Nope. Jag skulle inte klara att
- göra iordning akvariet
- hålla på med alla vattenpytsar för olika Vatten osv
- hålla fuktigt
- hålla varmt
Jag vet det. Jag klarar det inte. Snyft. Men jag vill gärna hälsa på hos någon som har e-kräftor eller kolla på filmer. Tycker de är så jäkla balla.
#7 Jag tänkte ha dem med mina andra eremiter. Tror inte att några problem kommer uppstå men peppar peppar, man ska aldrig säga aldrig! När det kommer till inredningen så har jag ingen aning. Någon liten plastplanta till och kanske ett yngelakvarium som jag kan använda som "mossgrop" (hört om dem på engelska sidor). Just nu tycker jag att det ser lite tomt ut i terrariumet, det är därför jag vill fylla på lite. Sedan skulle jag nu vilja använda kokosväven jag köpte förra året, vart var det du sa att man kan köpa sugkoppar? Jag kommer nog behöva sådana nu. :)
#8 Men Grodan, det skulle du säkert klara av. :) Det är inte så svårt som det låter. :)
Om inte annat hoppas jag i alla fall att du hittar någon eremitkräftägare i Stockholmsområdet som du kan hälsa på. 
#9 Jag håller tummarna för att det ska gå bra.
Mossa är poppis. ^^ Mina brukar kunna sitta och mumsa mossa hur länge som helst, de nöjer sig inte bara med att sitta i den. :P
Sugkoppar går att köpa på lite olika ställen, som Ica Maxi och liknande. Dock har jag haft svårt att hitta sugkoppar som håller ordentligt. :S Det kanske går att hitta på internet om inte annat. :)
Mvh,
Moa
Igår var jag och shoppade lite inredning, det blev 3 st plastväxter varav 2 är med sugkoppar som man fäster på väggen och plantan hänger ned. Den tredje är ett så kallat "tempelträd" från ikea. Jag tyckte att den var så tjusig att jag var tvungen att köpa den! Sen så köpte jag en matskål och en mangroverot. Matskålen köpte jag för så att jag äntligen kan bli kvitt alla snäckskal som alltid välts och försvinner hela tiden. Jag längtar verkligen hem nu så att jag kan få sätta igång med att inreda terrariet på nytt! En annan sak som hänt är att min bror ville ha en till eremit så nu är det beställt 4 st blåbär! (totalt) :D
Sugkoppar för jag hålla ögonen öppna för då! Hur sitter dina sugkoppar fast i kokosväven? Är det med krokar eller något liknande? Tycker dina eremiter om mossa? Mina gillar det inte alls! Jag har tidigare haft lite mossa här och var i terrariet men tog bort den eftersom den bara sandades ned och verkade vara i vägen. Hur går det förresten med dina jordgubbs eremiter? De ska ju vara så svåra att hålla! :)
Jag förstår att du längtar hem så att du får inreda åt dem. ^^ Det är alltid så roligt med nya saker.
Vad är det för matskål du har hittat? :) Jag vet precis hur skönt det är att slippa ostronskal som matskålar, haha. :P
Mina sugkoppar har plastkrokar, ja. Jag hittade dem på Ica Maxi.
Ja oh ja, de älskar mossa. Dock finns det ju olika slags mossa. Vilken har du provat? Att den blir nedsandad gör ingenting. Mossan hos mig blir, förutom uppäten, omkringsläpad och försvinner till slut bland all sand, och det är absolut ingen fara med mossa i sanden. ;)
Jo, jag har en liten jordgubb som är uppe och går då och då, men mina stora har båda två varit nedgrävda länge nu. Jag hoppas på det bästa. :)
Mvh,
Moa
Matskålen är som en grund vattenskål, den är av samma fabrikat och stentyp som mina vattenskålar. Den kommer nog passa in ganska bra! :D Då ska jag ta en sväng förbi Ica maxi när jag kan. :) Jag har provat både vitmossa och "terrariummossa", tror den heter dried sphagnum moss. Det borde ju också vara vitmossa men antagligen av en annan art! :) Jaha, jag trodde att du bara hade två st C. Perlatus. På tal om dem, när jag handlade matskålen och de andra sakerna fanns det eremitkräftor (eller en eremitkräfta) till salu i samma butik. Det var en C. Perlatus och dess kompis hade antagligen blivit köpta eftersom det fanns ett extrapris om man köpte två st. Jag tyckte så synd om den eftersom den var ensam och bodde med Vatten till hälften av grusets höjd och återigen, med långtidsmat i vattnet… Det fanns dock en broccolibit åt den där. Idag fick jag också ett samtal från affären, mina eremiter har kommit! :D dock var en av dem död men de beställer in en ny till nästa vecka då jag ska hämta upp dem.
Sphagnummossa är just vitmossa. :) Däremot är inte all köpt mossa särskilt fräsch. Har du provat att gå ut i skogen och plocka egen, färsk vitmossa? Det är sådant jag brukar lägga in till mina eremiter, och som de är väldigt förtjusta i. ^^
Nej, jag har tre jordgubbar, en liten och två stora. Dock går den lilla fortfarande tillsammans med en rugosus, jag måste ordna ett större akvarium först innan jag vågar sätta ihop alla C. perlatus. :)
Nej men stackars liten. :( Så ser det nog ut på alldeles för många ställen, om inte ännu värre. Enda som var bra var ju att det var lite billigare om man köpte två istället för en.
Vad roligt! När i veckan ska du hämta dem? 
Mvh,
Moa
Jo, jag gick ut i skogen förra året och hämtade mossa, men väldigt för mycket mossa… Det blev lite överdrivet och det slutade med att jag fick slänga allt! Jag får väll se till att gå ut iår igen och hämta ny mossa, men inte lika mycket! :) Hur många akvarier har du? Det verkar som om du bor i värsta brömbostanden med akvarier i alla rum! :D Jag ska hämta dem på fredag men jag ska inte åka hem fören på lördag. (jag måste köpa dem i en annan stad) Jag vill hämta dem så fort som möjligt eftersom jag vet hur de bor i djuraffären, inte det bästa av ställen för en eremitkräfta! :o
Man kan aldrig få för mycket mossa.
Varför var du tvungen att slänga den? Mossa man inte har användning för direkt lägger man ju bara på tork. Det är torrt inom ett par dagar, max. :)
Jag har tre akvarium med eremitkräftor; ett stort där jag har tre brevimanus, en compressus, en clypeatus och en rugosus, samt två mindre akvarium där jag i det ena har mina två stora perlatus, och i det andra har jag en liten perlatus och en rugosus. Jag tror i alla fall att jag har rätt koll på antalet eremitkräftor. 

Haha, vi bor i en tvåa, så tja, jag kan lätt säga att det är djur i alla rum. :P
Nej, en djuraffär är inte bästa stället, det är så sant. :) Förhoppningvis är de i bra skick och mår bra när du får hem dem, jag håller tummarna för det. ^^ I vilken stad hämtar du dem?
Mvh,
Moa
Mossan jag samlade in glömde jag ute och det regnade i tre dagar så den möglade (den stod under bron i en påse). Jag tyckte inte den såg så trevlig ut så jag slängde den… Jag hade också velat ha så många akvarier! Dessvärre har jag inte plats för mer än ett… Jag ska hämta upp dem i Luleå, och om bara två dagar! Jag är så exalterad!! Idag var jag in i en annan djuraffär som sålde eremitkräftor och i denna hade jag turen att fynda ett skal om någon eremit råkar vara sv det större slaget. De sålde C. Violascens, jag tror att de hade storleken S eftersom de var så små. Hur som helst, jag utbildade personalen lite om hur de skulle ha det ( det ända som fattades var lite fuktighet och en saltvattensskål, kanske lite mera sand) och de verkade ta till sig vad jag sa. Jag hittade även skal på en blomsteraffär i närheten som sålde dem som dekoration. De var ganska billiga, 15 kr st!
Nu har vi kommit hem! Allt har gått bra hittills och alla krabbor är i terrariet! Just nu sitter en i saltvattenskålen, den är verkligen kär i den! En annan försöker klättra upp på en gren men lyckas inte eftersom den har för skadade ben. Den tredje vet jag inte vad den håller på med, den bara sitter där och ser ut att må dåligt… Den har också tappat ett helt ben men man ser att ett nytt är på väg tillbaka. Jag är bara lite orolig att han ska pröva på en Ömsning ovan jord…
Haha, jaha, nä du ska inte glömma mossan ute i regnet. ;)
Jättebra! Folk behöver lära sig mer om eremitkräftor. :) Oftast är de så sorgligt okunniga, tyvärr.
Vad var det för skal på blomsteraffären? Jag har märkt att man ofta kan hitta skal där de säljs som just dekorationer, men jag lyckas däremot aldrig hitta några turboskal, förutom en del som är så slipade att de är superdupertunna, och då har ändå de flesta hål i sig för att de är så sköra.
Grattis till småttingarna! Fast det lät ju inte så bra att de hade så trasiga ben och att den ena ser ut att må dåligt, förstås. :S Får hoppas att de ömsar snart, och överlever. Den som sitter i saltvattenskålen ska förhoppningsvis ta sig för att ömsa åtminstone, de brukar ju ska göra det när de "begraver" sig där. :)
Har du några bilder på de små liven? :P Hur stora är de?
Mvh,
Moa
Jag vet inte vad jag ska kalla skalen för men jag kan fota dem senare! De ser inte lika dana ut som turboskal men jag tror att de går att använda.
Jag tror att alla ska ömsa snart, de har alla gel utväxter på kropparna så förhoppningsvis gör de det snart! Jag undrar verkligen vad den ena håller på med, den bara sitter där och gör inget… Mycket underligt. Ibland så brar den sig in och ut genom skalet snabbt och sen fortsätter den att vara still…
Jag ska fota dem senare när jag hittar kameran, den har försvinnit! :o De varierar i storlek men jag fotar sen så får du se!
Jag hoppas att den minsta snart byter skal, den kan inte gå in i det skal som den har nu… Den var tidigare och tittade på skalen men slutade när jag kom in, det finns passande i alla fall!
Jag måste bara lägga till att ursula kommer flugande ut ur skalet när man plockar upp henne. Det var nästan så att jag undrade om hon tänkte släppa det! 
Ursula är minst aktiv av dem alla men springer runt lite då och då men sitter mest inne i grottan de har.
Bilder på terrariet kanske kommer sen, man ser inget just nu eftersom det är så immigt!
Visst är det så att alla ska ömsa snart, eller rättare sagt behöver ömsa. Det betyder tyvärr inte att de gör det. :S Man brukar dock ha störst lycka med de som sätter sig i saltvattenskålen och börjar dra i sig saltvatten, eftersom det vanligtvis betyder att de faktiskt gör sig redo för det. :)
Du behöver inte oroa dig för eremiten i #23 vad gäller skalet. Det är absout inte så litet att det ställer till med några problem. :) Försök bara finna fram några liknande skal som det han har på sig, fast i lite större storlekar, så kanske han byter. Det är ingen panik dock, så litet är det absolut inte. ^^ Skal av till exempel denna typ är sådana som bland annat borde erbjudas.
De är jättevackra alla tre! Trots sina skador. :) Dock måste jag säga att jag är osäker på att de alla verkligen är blåbär.. Och "blåbär" är för övrigt ett smeknamn på just arten C. purpureus, oavsett vilken färg de har. :)
Jag har inte särskilt stor praktisk erfarenhet av C. purpureus, och jag vet att det finns olika stammar av den arten som ser lite annorlunda ut beroende på var i världen de finns, så jag kan inte säga något säkert.
Har någon av dina nya eremiter en ridge på storklon förresten?
Återigen, GRATTIS till dina nya små familjemedlemmar! 
Mvh,
Moa
Alla tre gillar saltvattensskålen, de brukar ta en daglig tur dit. Nej, jag såg att skalet passade nu när jag tog upp eremiten. När den är i terrariet ser det däremot ut som om den inte kan gå in i skalet eftersom den aldrig gör det. Den brar bara ihop dog lite om den blir rädd. Den bör väll kunna ta ett turboskal? De andra använder ju sådana + att den redan har provat flera turboskal men hoppat tillbaka efter en stund. Jo, jag vet att det är ett smeknamn för den arten, men har inte alla iden arten ganska blå/lila färgtekning? Jag har läst lite på HCA om C. Purpureus och sett att det finns några olika underarter jag också. Men om de inte är C. Pirpureus, vad tror du då att de skulle kunna vara? :) Nej, ingen av den har en ridge, men den ljusare (antagligen har alla dessa men de är mörkare så det blir svårt att se) har mörka prickar över hela kroppen. Av det jag läst så är det då den indonesiska varianten. ( http://www.hermitcrabassociation.com/phpBB/viewtopic.php?t=75561 )
Om den kan ta ett turboskal beror på om den trivs i turboskal. ;)
Jo, vanligtvis ska de ha färger som går åt blå/lila, och dina tre nytillskott har ju också nyanser av de färgerna.
Jadu, det är en bra fråga. Ursula till exempel påminner i mycket - bland annat ögon och antenner - om C. rugosus. Just att hon också är väldigt färggrann och har flera olika nyanser bland färgerna är typiskt rugosus - men jag har hittills aldrig sett en rugosus utan till exempel en ridge på klon, så det är lite underligt. Men jag kan inte säga något säkert. :)
När det gäller purpureus har folket på HCA betydligt större erfarenhet än mig. Har du testat att fråga där och hört vad de säger?
Tråden du länkar till säger ju ingenting säkert om skillnaderna mellan C. purpureus från Okinawa eller Indonesien, tvärtom tvistar de ju om det inte är två helt olika arter på bilderna. Oavsett vilket så skiljer sig dina eremiter så mycket i utseende från varandra att jag misstänker att inte alla tre är samma art, men som sagt - jag vågar inte alls säga något säkert. :) C. purpureus är en art som jag inte alls har grepp om, men på HCA finns det flera som har stor erfarenhet av dem.
Går det bra med dina små? :)
Mvh,
Moa
Mår alla eremiterna bra? :)
Mvh,
Moa
Nej, de mår inte så bra… Två av de tre har dött de senste dagarna. Båda kröp ur sina skal och jag fann dem halft nedgrävda. Den ena var redan död och den andra nära inpå. Men de har båda gått bort nu. :(
Den tredje springer runt och mår bra, jag tror att han ska ner och ömsa snart. Han har fått ganska grumliga ögon nyligen + att han sitter i matskålen mycket.
Jag har funderat lite och insett att nästan mer än 50% av mina inköpta eremiter har gått bort… Det känns som att jag måste göra något fel men jag gör ju aööt som man ska. :O
Åh, vad tråkigt.
Beklagar.
Åh nej, vad tråkigt! :(
Det är alltid en mer eller mindre stor risk att eremiter dör en tid efter att man har köpt dem. Innan första ömsningen när man har fått hem dem är de alltid extra stressade och känsliga - och ofta skadade - så jag brukar inte riktigt känna mig lugn förrän de har ömsat minst en gång. Dina senaste var dessutom i dåligt skick redan när du fick hem dem, så du ska absolut inte ha några skuldkänslor. Att de dog berodde inte på fel skötsel från din sida, utan från tidigare händelser.
Jag gissar att dina tidigare som har gått bort också har dött bara en tid efter att du hade fått hem dem, och innan de hade ömsat? Det är tyvärr sådant som alla inbitna eremitkräftägare får känna av, hur tråkigt och hemskt det än är. Eremitkräftor är känsliga djur, men då känner man sig desto bättre också när de överlever den första tiden, första ömset, och sedan börjar må bra och det börjar gå sin gilla gång i terrariet.
Så länge du har rätt luftfuktighet, värme, bra mat och Vatten, djupt bottensubstrat, och så vidare, så håller du dem ju rätt. Tänk också på att de eremiter du köper faktiskt är några av de ytterst få i Sverige som får en vettig chans att överleva.
Jag är glad att du har en kvar som verkar pigg pch alert i alla fall, och som dessutom håller på att göra sig redo att ömsa. :)
Mvh,
Moa
(hon var den enda jag kom ihäg att kolla prickarna på)