Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettskal
Läst 2360 ggr
MoaL
0

Skal

Goddagens! :)
Hur har ni era eremiters skal placerade? Utspridda lite här och var i Crabitatet? Allesammans samlade på ett ställe? Annat?

Har ni skalen direkt på bottensubstratet eller har ni dem placerade på någonting, typ mossa, en bricka, eller något liknande?

Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jimutt
0

Jag har dem direkt på bottensubstratet. De flesta är samlade på ett område men sedan finns det några skal som ligger lite utspridda också.

Nackdelen med att ha dom direkt på sanden är ju såklart att de blir snadfyllda ganska snabbt. Men har man upp dom då och då och rengör dom grunligt så är det inga problem. :)

MoaL
0

Jag har också skalen direkt på bottensubstratet, utspridda i större delen av Crabitatet. Glad Men i framtiden när jag fixar nytt med Crabitatet och allting - jag planerar lite i förväg ^^ - har jag nog tänkt ha ganska mycket mossa och lägga skalen ovanpå den, så blir de inte lika sandiga. Fast det är ju inte nödvändigt, det är lätt att tömma dem på sand. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Putteliputt ^^

Mvh,
Moa

Farwuq
0

Här kommer några dumma frågor från en som vet intet om eremitkräftor.

Jag tror mig veta att de skiftar skal vart efter de växer.

Fråga: Hur ofta byter de?

Fråga: Tillhandahåller man alltid skal av naturmaterial, eller skulle de acceptera ett skal av syntetmaterial?

Fråga: Kan man se ett mönster hur de väljer skal? Väljer de efter storlek, utformning, färg eller andra egenskaper?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MoaL
0

Hej och välkommen hit Farwuq! Glad

De byter faktiskt inte skal endast allteftersom de växer, de byter oftast för att de hittar ett som är skönare eller bara för att testa. De kan lika gärna byta tillbaka till sitt gamla skal igen. :)

1. Det är olika hur ofta de byter. Vissa arter byter skal oftare än andra, medan vissa är väldigt motvilliga skalbytare.

2. Ja, det bästa är att erbjuda riktiga skal, inte i några syntetmaterial eller målade skal, då de kan innehålla ämnen som är skadliga/giftiga. Som du ser i en annan tråd härinne så finns det även glasskal, och det är väl då de enda syntetskal man kan erbjuda eremiterna, men man måste ändå också erbjuda vanliga skal. Det är de som ska välja sina kläder, inte vi. ^^

3. Ja, olika arter vill vanligtvis ha olika slags skal. Det finns fyra olika skalöppningar; rund, oval, D-formad och elliptisk. Vissa arter kan välja skal med alla fyra sorters öppningar, medan andra är väldigt petiga. Det är också skillnad mellan hur skalen ser ut invändigt. Olika eremitkräft-arters bakkroppar är olika långa/korta och tjocka/smala, så de har olika preferenser även där, liksom vissa individer vill ha skal som är för små, andra vill ha skal i lagom storlek och ytterligare andra vill ha skal som egentligen är för stora. Det är därför man ska erbjuda så många olika sorters skal som möjligt, inte bara en enda sort. :)
Däremot bryr de sig inte om hur skalet ser ut rent estetiskt, det viktiga är hur de sitter på deras kropp.

Mvh,
Moa

Farwuq
0

Jag tackar, tydligen är detta ett fascinerade ämne, långt mer komplicerat än jag anade.
Flört

MoaL
0

Ja jag tycker i alla fall att de är väldigt fascinerande och speciella djur.Skrattande

Mvh,
Moa

Farwuq
0

Jag ska läsa på lite innan jag frågar mer.

Glad

MoaL
0

Det finns många artiklar här, så läs så mycket du vill. ^^ Om du har några förslag på fler artiklar så är det bara att tipsa mig. :)

Mvh,
Moa

Eremita
0

Mina eremiters skal ligger ut spridda över hela terrariumet:)

zoidberg
0

Mina eremiter brukar flytta runt skalen så dom ligger lite utspridda hur som helst