Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 860 ggr
MoaL
0

Nervös! Ihopflyttning...

Ja, jag är jättenervös! Nu har jag satt ihop min lilla nya violascens-flicka tillsammans med min jättestora perlatus Acosta, samt en medium rugosus. Den mediumstora jordgubben som har gått med rugosusen syns inte till, så jag vill såklart inte gräva runt i deras gamla crabitat och kanske råka störa en Ömsning eller något liknande.

Kan tillägga att violascenstösen nöp mig igen, i handen den här gången. Det kändes som att hon klippte mig i handen med en sax. 😮 Ont så in i norden gjorde det, och det tog en bra stund innan hon släppte också. Jag kommer att vara försiktigare i fortsättningen när jag hanterar henne, det kan jag ju lugnt säga. 😛

Hittills verkar det gå bra i alla fall. Alla tre har luktat på varandra, och Acosta har knuffat lite i de mindre och stirrat ut dem ordentligt, men nu vandrar alla tre runt i Crabitatet och undersöker omgivningarna, äter lite äpple och badar i vattenskålen. 

Jag har haft storstädning i Crabitatet och det har tömts på gammal sand, och både det och diverse inredning har skrubbats med varmt Vatten. Nytt, fräscht bottensubstrat är tillsatt och det är ommöblerat så att ingen ska känna att något är "hans/hennes". 

Nu hoppas jag bara att det går bra och att ingen har blivit eller blir för stressad, för då går nog mitt hjärta sönder. 🤐

Håll tummarna! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MarionM
0

Hur har det gått? Fortsatt bra? Dina kräftor låter så oblyga! Springer de omkring oavsett om du närmar dig eller ej? Själv väntar jag på att min ena rugosa ska komma tillbaka från sin plats nere i sanden. Den har varit där i ca 3 dagar nu. Hoppas att allt är ok, antar att jag bara får lov att vänta och se. Mvh, Maria

MoaL
0

Det har gått jättebra, inga bråk alls! 👍

Vissa är lite skyggare, men de flesta har jag haft i något år, så de är rätt vana vid att man går förbi eller att man stannar och kikar på dem. Eremitkräftorna jag har i köket drar bara in sig i skalet eller springer och gömmer sig om man är och rör runt inne i Crabitatet, och framförallt om de precis har fått någon godbit som de är ego om. 😃 Vissa backar bara undan, men jag kan inte påstå att någon av dem är särskilt rädd för mig. 🙂

Tre dagar är ingenting, särskilt inte om den ska ömsa. Hur har det gått? Har den synts till ännu? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor