Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 1181 ggr
HamsterMarie
1

Hmm.. :)

Har redan 3 hamstrar hos mamma. Hos pappa får jag knappt ha ett djur. Men jag kanske möjligtvis skulle kunna övertala honom om att få eremiter där.

Fråga 1: Behöver de kärlek från oss? (frågar eftersom jag är hos pappa varannan vecka.)

Fråga 2: var får man saltvattnet ifrån?

Fråga 3: Är det något mer man måste tänka på, likt Byta Vatten.?

Fråga 4: Tycker ni jag bör läsa på mer om eremitkräftor innan/om jag ska köpa?

MoaL
0

1. De behöver inte hanteras, men de behöver rätt skötsel. Man måste se till att de har rätt luftfuktighet, värme samt fräscht Foder och fräscht söt- och saltvatten. Det innebär att din pappa måste ta hand om dina eremitkräftor under tiden du inte är där. Är han beredd att gör det?

2. Man blandar sötvatten med salt som man köper på djuraffären. :) Läs gärna artikeln om vatten. Alla artiklar finns också samlade i Alla artiklar - Guide. :)

3. & 4. Det finns mycket att tänka på, så läs gärna igenom artiklarna här på forumet och ställ frågor om det är något du funderar över. Det är svårare att hålla eremitkräftor än hamstrar, även om det är lätt när man väl ha lärt sig. Dessutom måste naturligtvis din pappa (om du ska ha eremiterna där) vara beredd att fukta, se till att eremiterna har det lagom varmt, tända och släcka belysningen, byta mat och Vatten, och så vidare, till dina eremitkräftor när du inte är där. Om han är beredd att göra allt det, be honom gärna att läsa på litegrann här på forumet så att han också har koll på vad som behöver göras. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
0

Svårare än hamstrar??

Vad menar du med rätt luftfuktighet?

Hihi, trodde inte det fanns så mycket att göra…. :O trodde det mäst var byta Vatten … :(

MoaL
0

En hamster klarar sig ju alldeles utmärkt bara man ger den mat och Vatten. :) När det gäller eremitkräftor måste man även tänka på temperaturen och luftfuktigheten (och Vatten, mat, kalk, och så vidare).

I en vanlig lägenhet/hus ligger luftfuktigheten vanligtvis på max kring 50% och en temperatur på 20-22 grader. Eremitkräftor ska ha en luftfuktighet på minst 80% och en temperatur på 24-29 grader i sitt crabitat. ^^

Det är egentligen inte särskilt mycket att göra när man väl har "kommit in i det" och fått rutin på skötseln, men det är mer än att bara byta Vatten och mat. :)

Som sagt, läs gärna igenom artiklarna och ställ alla frågor du möjligtvis kan ha. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
0

Okej, tack :)