Eremitkräfta VS Fågel och Gecko
(ps: visste inte vilken grupp?)
Vad är lättast att ta hand om av gecko ödla , eremitkräfta eller fågel? Är det någon som vet? Hoppas jag får svar :) För pappa är inte så förtjust i djur och han jobbar mycket sent. då är jag själv och det är tråkigt. så kaaanske kaaanske skulle jag kunna övertala honom med er hjälp :)
Vad tror ni?
Haha, jag vet ju i alla fall vad jag personligen skulle välja. :P
Nåväl, det finns många olika geckos, men om vi tar den vanliga leopardgeckon så behöver de förstås ett terarrium, ganska varm dagtemperatur, en solplats där det är riktigt varmt samt insekter som Foder. Insekterna ska även pudras med kalk och vitaminpulver.
Eremitkräftor finns det som sagt mycket information om här på sajten. ;) Här är bland annat vad man ska tänka på när det gäller dem. De kräver djupt, fuktigt bottensubstrat, behandlat Vatten (både salt och sött), varierat Foder, värme, hög luftfuktighet, och så vidare. De kan också ha besvärliga ömsningar.
Fåglar, beroende på vad man ska ha för art, kräver förstås olika. Fåglar ska ofta ha väldigt stora burar, de ska vara minst två, de lever om, de behöver kalktillskott, möjlighet att picka (om de behöver det), och så vidare. De ruggar dessutom, och då har man dun och fjädrar överallt. ^^
Det finns fördelar och nackdelar med alla slags djur. Jag personligen tycker att det är jättebesvärligt att kalka insekter till ödlor eller lyssna till höga fågelskrik och behöva låta fåglarna friflyga samt ta rätt på alla deras fjädrar när de byter fjäderdräkt. Det beror ju helt på vad man har för genuint intresse. :) Eremitkräftor är för mig ett av de mest intressanta djuren som finns, och då tycker jag inte heller att det är jobbigt att ta hand om dem, medan det finns de som känner likadant för ödlor och därmed inte tycker att det är jobbigt att kalka deras mat, eller de som absolut dyrkar fåglar och tycker att det bästa som finns är att lyssna på deras läten och se dem flyga runt i lägenheten/huset. :)
Om du vill skaffa eremitkräftor, bevisa för din pappa att ditt intresse är genuint. Att det inte är bara någon slags impuls och att du snart kommer att tröttna. Läs på allt du kan och lär dig ordentligt. Även om det kanske kan dröja ett tag innan han går med på det så kommer dina ansträngningar säkert att vara till nytta någon dag. :) Dessutom måste eremitkräftorna förstås bli omhändertagna även när du inte har möjlighet att göra det. Alltså måste din pappa kunna ta hand om eremiterna när inte du är hos honom. :)
Lycka till. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oj, vad mycket du skrev, tack :D
Jag tror inte pappa går med på mer än att byta Vatten. T.ex fågel då.. där behöver man väl inte göra lika mycket som du berättade om eremitkräftor? ….. :D
Det är ju typ bara byta Vatten och kanske släppa ut den så den får flyga en stund i rummet? tänker du på en nymfparakit :D
Att mata geckon låtar faktiskt inte så roligt när du säger det, haha.
Jag tycker iaf det låter lättast att ha fågel :O så igår frågade jag pappa och försökte övertala honom och han sa:
Vi får se, du vet att jag inte är så mycket för djur, Jag lovar inget.
Och jag vet att man inte sja tjata på min pappa så jag sa inget idag.. inte han heller :O Hoppas han iaf tänker på det. Sen har jag en bonusmamma också. Fast fåglar tror jag inte är hennes grej.. men hon kanske kan hjälpa till att ta hand om en fågel om jag har tur..
Egentligen trodde jag eremiter var jättelätta att ta hand om… det var innan du sa att de var svårare än hamstrar !
Oj, vad också skrev långt, hihi :D Håller tummarna iaf :)
Då är nog fågel lättast, ja, men då ska du rymma en laglig bur också. ^^ De flesta har för små burar till sina fåglar. :) Har du frågor om fåglar så finns burfåglar.ifokus.
Jag hoppas att du får det djur du vill ha och önskar dig lycka till. :)
Mvh,
Moa
Rymlit, jo det har jag. Stor bur finns det gott om plats för! :D
Tack så mycket :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*Suck*
Pappa tycker de låter för mycket.
även fast jag tror att den inte kommer höras i mitt rum som är på lägsta våningen (vi har 3 våningar).
Så tråkigt. :/ Men fåglar låter tyvärr ganska mycket, det vet jag. :) Tills vidare får du kanske vara glad över dina hamstrar. Med tiden kommer du ju att kunna skaffa alla de djur du vill ha. ;)
Mvh,
Moa