"jippi"
nu har min första eremit kommit upp efter ömset fin blå färg har han fåttkameran håller på att ladda så jag får ta och skicka in några bilder imorrn men det som oroar mej är att hans vänstra bakben det är liksom vridet vad kan det bero på?
alltså att benet som egentligen ska sitta över klon när han är inne i skalet sitter under klon?
Hmm, det lät lite underligt.. Det kan vara någon slags skada som har uppkommit eftersom ömsningen inte blev som den skulle, så förmodligen kommer han nog att ömsa inom ett par månader igen för att rätta till problemet i sådana fall. Men det är ju fantastiskt att han lever och verkar må bra! Grattis! 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
jag vakna precis och då hade han inget skal på sig?
Oops! Ta försiktigt upp honom - ta honom INTE i bakkroppen! - och skölj sedan mjukt av bakkroppen med Vatten och försök sätta ned honom i hans gamla skal (skölj ur det först om det är smuts i det).
Om han INTE vill fästa i skalet, så sätt honom i ISO/ensam i en petbox tillsammans med några skal. Sätt ned ett kokosnöthus över honom så att han är skyddad. Sätt sedan på ett lock - det bästa är egentligen om du har någon glasskiva eller bara gladpack/plastfolie som lock, så att all luftfuktighet inte försvinner. Sedan bör du ställa petboxen på något lugnt ställe, och gärna slänga över en handduk eller någonting så att han inte blir störd av synintryck utanför petboxen.
Det måste vara hög luftfuktighet för att bakkroppen inte ska torka ut, så tänk på det.
Låt honom vara ostörd i timme eller så innan du tittar till honom igen. Om han inte har tagit på sig skalet då, försök igen att sätta ned honom manuellt i skalet igen. Fortsätter han vägra så måste han gå kvar i ISO med hög luftfuktighet, lugn och ro, och flera olika skal.
Om han HAR satt på sig ett skal, låt honom vara ifred en stund till och sätt sedan tillbaka honom i Crabitatet igen, men håll koll på honom. Verkar han slö så bör han fortsätta vara kvar i ISO.
Vad typiskt att jag inte har hunnit publicera artikeln om just det här, och nu måste jag desutom fara bort. Suck. Jag håller tummarna stenhårt för att allt ska gå bra!
Lycka till!
Mvh,
Moa
jag har varit på arkenzoo och köpt större skal jag la ner han i ett som va lite större än hans gamla och han verkar gilla det
nepp han hoppade ut! en envis typ det där

Hur har det gått? :)
Mvh,
Moa
just nu är jag i nässjö så jag har två som passar eremiterna. dom ringde och sa att dom trodde den var död men jag sa att dom skulle lukta om det luktar illa men det gjorde de inte så jag sa till dom att lägga ner den igen. men jag kommer hem på söndag igen :)