Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: bilder-videor
Läst 1892 ggr
MoaL
0

Jag kan inte hålla i min C. clypeatus.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte utan att bli nypt i varje fall, och det är ingenting man vill bli i onödan, för han nyper sjukt hårt. :S

Så antingen får jag hålla tummen mot klorna så att han inte kan nypa mig, men han hatar det, och det blir även värdelösa bilder - eller så måste jag bara hålla i skalet, och det går inte heller, för då SLÄNGER han sig ut med alla ben i vädret och försöker greppa första bästa han kan komma åt - så jag löste det med att hålla honom i en handduk. ^^

Mitt första försök med tummen, vilket han förståeligt nog INTE uppskattade. Han blev riktigt f-bannad faktiskt:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Bild på när han slängde sig ut, fast benen är inte utspretade här (helt otroligt att kameran lyckades missa det!):

Mvh,
Moa

MoaL
0

I handduk:

Mvh,
Moa

MoaL
0

:)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Oj så oskyldig man kan vara då. :P Sötnos. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Skrattande

Mvh,
Moa

Giski
0

Även om han var lite surig just nu så var han verkligen mycket vacker! :) På den första bilden så har han en sån fin lila färg på sin storklo!

MoaL
0

#6 Hehe, ja, han är en riktig liten surgubbe - och grinigare blir han hela tiden. ^^ Men det spelar ingen roll, jag tycker att han är helt underbar ändå, och han är aldrig elak med någon av de andra eremiterna, så då har jag inget att klaga på. :)
Ja, han har väldigt vacker färg på storklon. :) Han har blivit betydligt mer lila överhuvudtaget sedan hans senaste Ömsning. :P Om du gillar den färgen kanske du även uppskattar hur min ena C. brevimanus har blivit att se ut efter sin senaste ömsning? :P

Mvh,
Moa

Giski
0

**Jotack, den har man sett & beundratt redan! Jag får bara hoppas att mina eremiter kommer att få liknande färger efter sina ömsningar, om de överlever hemfärden vill säga! Men som tur är kommer de ändast ha varit i affären i ett dygn när vi ska köpa dem!  :)

MoaL
0

#8 Hihi, jag sitter själv och tittar på de bilderna hela tiden - kan inte fatta att han är min. :P
Det låter bra att de slipper vara där särskilt länge. Jag hoppas verkligen att de överlever för dig! :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ja, det är tur det. Men då kan det ju bli så att man kommer dit och sen så finns det inget där! :)
När de ska hem så har jag förberett ett litet terrarium som det ska finnas Vatten i (både salt och söt), några gömställen, värme , mat & lite decorationer så att de känner sig lite trygga. Sen så vet jag inte hur djup sand som jag ska ha, men jag tänker att den ska vara så djup att de kan gräva ner sig för att stressa av sig men jag vet inte om jag gör den för djupt så att de inte börjar att ömsa i fel terrarium! :)
Sen så såg jag lite stavfel i mitt tidigare inlägg, hoppas att det går bra! :)

linus 0514
0

kul att du ska ha nya eremiter? har du beställt nån särskilld art?     passar på att lägga in en bild på min en av mina c.brevimanusSkrattande

linus 0514
0

….

Giski
0

Åh, så fina de är! :) Jag känner hur jag längtar tills jag ska få mina egna!
Jag har beställt 5 st C. rugosus, men Moa har sagt att de blandar ihop dem & C. Brevimanus av någon anledning så jag kommer kanske att få några sånna också! :)

linus 0514
0

ja du kommer nog få nån breimanus också men rogosus tycker jag är jätte fina särskilt när dom är beige  eller hur det nu stavasSkäms och mönstret på storklon:)

Giski
0

Men C. Brevimanus är ju så fin med sin vackra färg! Men är det inte så att C. Rugosus finns i ganska många olika färger? Även om de kanske inte är så starka färger? :)

linus 0514
0

jo rogosus finns i många färger

MoaL
0

#10 Har du tänkt ha ett annat terrarium/akvarium än det du har förberett? Hur länge har du tänkt ha dem att gå i det? :) Bättre att du har såpass djupt att de kan gräva ned sig ordentligt för att stressa av och eventuellt ömsa, och att du får ha det terrariet ett par månader extra, än att de försöker börja ömsa för grunt och råkar bli störda av någon annan eremit som känner lukten eller bara råkar gräva på dem. :)
Stavfel är såklart ingen fara, det är sådant som händer. ^^

#11 Vilka sötnosar! :D

#13 Jo, som sagt, du lär mest troligt få både rugosus och brevimanus. ^^ Jag blev helt överlycklig när jag upptäckte det första gången djuraffären fick in "Coenobita rugosus", eftersom jag tycker att brevimanus är så sjukt vackra!! Dessutom är de extremt snälla, bråkar aldrig, har väldigt sällan några problem med ömsningen, och så vidare. Underbara! :P

Rugosus finns i väldigt många färger, ja. Allt från nästan vit, grå, beige, blek grön, blek blå, rosa, brun, så mörk att den nästan är svart, och så vidare - men de flesta är i ljusa färger som beige, grå och ljusbrun. :) Allesammans är i varje fall väldigt vackra. Skrattande

Mvh,
Moa

Giski
0

**Ja, jag ska ha ett annat terrarium hemma än "rese" terrariet som de bara ska övernatta i en natt. Men jag tror att det kommer att få vara ett ISO terrarium för dem! :) Men då gör jag så att de får riktigt djup sand så att de kan gräva & ha sig! :)
Vad har du för värmekälla til dian eremiter? Jag har tänkt att köpa en värmematta & sätta upp den på baksidan / sidan av terrariet. 
Jag hoppas på att jag ska få några rugosus med någon ganska rolig färg! :)

MoaL
0

#18 Jahaa, men om de bara ska övernatta i det behöver du förstås inte ha särskilt djupt. :) Eller har jag missuppfattat hur du menar?

Jag har ingen värmekälla just nu förstås, eftersom vi har drygt 26-27 grader inne, men på vintern har jag en keramikvärmelampa inne i det stora Crabitatet, vanlig uv-värmelampa till ett av de små och värmematta till det andra lilla - dock får du vara beredd på att alla slags värmekällor snabbt kommer att torka ut luftfuktigheten, så du får spreja både mycket och ofta för att hålla Crabitatet tillräckligt fuktigt. :)

Jag håller tummarna! Och om inte annat får du mata dem med mat som ger färg, så har de ändrat färg ordentligt inom några öms. :D

Mvh,
Moa

Giski
0

**Jag tror att du förstår precis hur jag menar! :) Jag ska bara ha ett övernattnings terrarium till dem tills vi kommer hem sedan ska de in i ett större som det ska vara gott om sand & jord att gräva i! :)
Jag har tänkt att köpa en värmematta, hur tycker du att den fungerar & håller den värmen som den ska? ( Nu kanske vi inte får samma tillverkare på värmemattan men som värmemattor i allmenhet )
Ja, jag ska se till att göra det! :) Vilken mat tycker du ger mest färg till eremiterna?  :)

MoaL
0

#20 Ah, okej, övernattningsterrariet behöver du inte ha djupt substrat i, bara du ger dem möjlighet att gömma sig. :)
Jodå, nog avger en värmematta värme alltid - problemet jag har med min är dock att sanden på den sidan torkar ut fort som sjutton, och dessutom fungerar hygrometern dåligt om man har den på samma sida som värmemattan - men det går säkert att lösa med att man flyttar hygrometern samt fuktar sanden och sprayar luften varje dag. :)

Haha, jadu, jag vet inte riktigt vad jag ger som gör att mina eremiter blir så LILA, men någonting måste det ju vara. ^^ Kokos ger i varje fall blå färg; krill, räkor, spirulina, morot och så vidare (olika slags karotenoider som exempelvis astaxathin och betakaroten) och så vidare ger bland annat röd färg; och mangroverötter, löv, bark och liknande (tanniner) ger brunaktig färg (om jag har förstått det rätt). I och för sig innehåller ju torrfodret jag ger mina eremiter allt detta, men jag fattar ändå inte varför mina eremiter blir just så lila och blåa. :P

Mvh,
Moa