Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettmat-och-vatten
Läst 2056 ggr
MoaL
0

Mossa = Mumma :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jepp, mina nya C. perlatus verkar ÄLSKA smaken av vitmossa. :shock: De mumsar och äter så mycket att jag till och med har varit tvungen att fylla på en gång redan. :)

Fick bara ett par skräpdåliga bilder, eftersom det dels var dåligt ljus, dels genom en fuktig glasruta, och dels för att min kamera vill ha extremt klart ljus för att bilderna inte ska bli gulbruna. :?

Här kommer den bästa bilden i alla fall. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Eremita
0

Jag visste inte att eremitkräftor gillade mossa:)

MoaL
0

Jo, vitmossa är väldigt poppis. :P Eremitkräftor äter det mesta faktiskt. ^^ (Sedan får man förstås själv ha lite hjärna och inte ge dem något som är skadligt. :P )

Mvh,
Moa

Giski
0

Köpte du din mossa i affär eller gick du ut i skogen och plockade den & brukar din mossa "vissna" och bli brun efter ett tag? När jag köper mossa så brukar det inte dröja länge innan den blir brun & ser ganska så tråkig ut! :)

MoaL
0

Numer ger jag bara mossa jag själv har plockat ute och noggrant rensat. :) Men mossa brukar ofta kunna bli brun med tiden, i och med att den dör. Mossan jag ger nu håller sig ljust, ljust brun med grön topp ganska länge dock, men den håller sig absolut inte jättegrön. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ok, då ska jag nog också gå ut i skogen och plocka lite vitmossa. För det finns det mycket av i skogen runt mitt hus! :)

MoaL
0

Åh, det låter ju jättemysigt! :D Fast förbered dig på en hel del jobb med rensandet, för det är himla mycket skräp i vitmossa upptäckte jag. O.o Och spindlar, myror, skalbaggar… Tungan ute Men resultatet blir helt underbart, så det är helt klart värt det! :P

Mvh,
Moa

Giski
0

Mysigt vet jag inte, för som du säge så finns ju alla dedär sakerna i mossan och sen så växer den ju halft i Vatten så det är ju ganska jobbigt att hämta den utan stövlar! 
Jag har för mig att när man skulle ränsa mossa till orkideér så skulle man låta den vara nedsjunken i kallt Vatten över natten så att alla otäcka smådjur flyter bort från mossan & så håller mossan färgen längre om man gör så. Men det var ju inte bort alla småpinnar & saker! :)

MoaL
0

Jooo, det låter superdupermysigt. :D Jag älskar skogar. ^^
Mossan jag plockade var redan nästan helt torr, bara lite fuktig i botten, eftersom vi hade haft väldigt varmt en tid just innan jag plockade den. Att den var såpass torr gjorde att det var väldigt enkelt att rensa mossan också, men det tog ju ändå sin tid. ;) Och vissa saker var lite äckliga, typ mögliga, halvt förmultnade björkblad, barr, pinnar och liknande. O.o Men som sagt, resultatet var värt allt arbete! Såg du tråden där jag visade upp den nyrensade mossan? Jag blev så väldigt nöjd, och den var så vacker och fluffig! :P Jag måste ut och klippa mer mossa rätt så snart, innan det blir höst och vinter och därmed omöjligt. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jag tror inte att jag såg den men jag söker efter tråden nu så jag kollar hur den såg ut! Tror du att det går att frysa in mossan? För hemma hos mig så ligger den ju under is i större delen av året, så jag tänker inte att det skule bli något större problem! :)
Jo, jag känner igen de sakerna sen jag rensade mossa till mina plantor som skulle ha det lite extra fuktigt runt sig!

MoaL
0

Jag lät mossan torka, men man kan säkert frysa in den också. :) Annars rensar man den bara och lägger den torrt och luftigt i ett par dagar så blir den torr och ljusgrön i färgen. Sedan är det enkelt att fukta upp önskad mängd och lägga in det till eremiterna när man vill. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ja, det är säkert lättare än att man ska frysa in den! :) Blir det fuktigare i terrariet när man har mossa därinne? :)

MoaL
0

Ja, det tycker i alla fall jag. ^^ Torkad mossa kan man ju bara ha i en påse som man tar fram när det behövs, medan sådant som blir fryst tar upp onödig plats i frysen samt måste tinas innan det kan användas. :)
Jo det blir det nog - allt som kan hålla fukt bidrar ju till att öka luftfuktigheten. :)

Mvh,
Moa

iEremit
0

Har du något tips på något eremiter brukar gilla?:)Obestämd

MoaL
0

#13 Menar du mossa nu eftersom du skriver i den här tråden, eller något annat? :) Menar du ätligt eller inredningsmässigt? Vitmossa är väldigt uppskattat såklart, både som inredning och ätligt. Annat ätligt de uppskattar är olika slags frukter, grönsaker, nötter, räkor, fisk och så vidare. :)
Inredningsmässigt älskar de att gräva, samt allt de kan klättra på och gömma sig i/under, som plastväxter, lianer, cholla, kokoshus, och så vidare. :)

Mvh,
Moa

iEremit
0

Jag menar ätligt?!

MoaL
0

#15 Okej. :) Närmare exempel på ätligt är äpple, mango, papaya, ananas, banan, räkor, musslor, kokos, valnötter och så vidare. :) Sådant gillar mina eremiter i alla fall, men alla eremitkräftor är individer - vissa tycker bättre om en del saker som andra eremiter knappt ens tittar åt, och vice versa. Man får testa lite olika saker.
Jag ger även olika slags Foder från The Hermit Crab Patch som eremitkräftorna älskar. :)

Mvh,
Moa