Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettbilder-videor
Läst 4042 ggr
MoaL
0

Lite prat och bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!
Idag har jag diskat inredning, kokat skal och flyttat runt lite i Crabitatet och även vänt på bottensubstratet en vända eftersom Vatten rinner ned till botten, och där blir det förstås väldigt blött. När allt var färdigt så satte jag ned alla eremiter igen och flyttade även in min C. clypeatus som jag har nämnt tidigare och som har gått i ISO. Han verkar tycka att det är väldigt spännande och klättrar runt som en galning. ^^ De andra har satt sig i kokoshus eller klättrat upp på någon rot eller växt.

Här kommer några bilder på de eremiter som var för tillfället aktiva och synliga. Glad
Först ut är min C. clypeatus:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Det roliga är att jag lyckades få en bild som inte alls var särskilt suddig på honom när han putsade ena ögat. :P

Mvh,
Moa

MoaL
0

Min än så länge namnlöse C. clypeatus till vänster och Saturnus (C. compressus) till höger. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

En av mina C. rugosus som tyckte att kameran var riktigt läskig.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Klättra, klättra..

Mvh,
Moa

MoaL
0

Lampan över vänstra sidan av Crabitatet har pajat, så jag fick använda blixt när jag fotograferade den delen. Jag kan inte ha särskilt mycket inredning där eftersom jag har varit tvungen att sätta in en keramiklampa där för att få upp värmen, och jag vill förstås inte att eremitkräftorna ska kunna klättra upp på den och bränna sig.
Här på bilden ser man lite skal, men också en av mina ruggies (som förstås tycker att jag är hemsk). :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mvh,
Moa

MoaL
0

Och lite "maskbajs". Jord med andra ord. Flört

Mvh,
Moa

Eremita
0

Vad har du jorden till?

MoaL
0

De äter av det. Glad Det innehåller flera olika mineraler som är nyttiga. Dock ska du INTE köpa exempelvis blomjord, det är inte sådant jag köper. Jag köper detta, och det är alltså extremt näringsrik jord som kommer direkt från maskarna. Det går säkert också att köpa här i Sverige, men jag vet inte var, och dessutom vet jag med säkerhet att detta inte innehåller något skadligt. :)

Mvh,
Moa

[Hedvig21]
0

Hejsan!

Kan man ha ermitkräftor i ett akvarium som är 60x30x30cm?

MoaL
0

#11 Hej!
Ja, det kan man, men man bör antingen vara beredd på att köpa ett större akvarium med tiden, eller så bör man köpa någon art som håller sig liten. Ett par fullvuxna C. clypeatus till exempel (de blir väldigt stora) ryms inte i ett 60x30x30. Glad
Om du har fler frågor får du jättegärna starta en ny tråd. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Hej!
Jag hittade ingen tråd att stoppa upp bilder på & ville inte göra en ny så jag stoppar upp några här! :)
( De blev inte så bra för att jag är så skakig när jag ska fota & jag hade inte på stabelisering eller vad man ska kalla det! ) :)

Giski
0

Glad

Giski
0

Skrattande

Giski
0

Sötis! :D

Giski
0

Ser det ut som om skalet är för litet? :) Se ni att han har ett ben som är vitt? ;o Det är lite skruvat och ser konstigt ut, ska de vara så? :)

MoaL
0

Det blir lättare att hitta dina bilder om du startar upp en egen tråd för dem, så starta gärna upp egna bildtrådar och placera dem i rätt kategori. :D

Han är supersöt! Skalet ser lite litet ut, ja, men jag kan inte se något fel med benet. Om det nu dock ändå skulle vara något fel med det så kommer det säkert att rätta till sig efter öms, men har han inga problem med att gå eller liknande så är det ingenting att oroa sig för. :) Att det är vitt är heller inte konstigt, utan helt normalt.
Det syns att han behöver ömsa, hans antenner är väligt stympade. Bentipparna också, verkar det som. :) Men han är jättefin, och jag älskar rugosus som har sådär mörka färger. Skrattande

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, han har några benbitar som fattas & sedan så är ju antennerna ganska så förstörda. Man kan nästan inte se det längre paret! :(
Ok, jag var lite orolig att han hade något fel på det men han har inga problem med att gå ( inte för att han gör det )
Jag kan starta några trådar senare när jag har mer bilder men nu så vill jag inte störa honom, jag är lite orolig att han inte äter något. ;o Jag såg att han satt framför en matdisk igår men såfort jag kom nära så gick han in i skalen igen! :( Han är så skygg!
Sedan så gick han inte långt igår heller, han bara vände sig och satt vid maten en timme eller två sedan så gick han till saltvattenspoolen och efter ett tag ned igen. Så när jag vaknade på morgonen så satt han precis utanför den. ( Jag har slätat ut bottensubstratet så att jag ska se vart han går när jag sover )
Men han kanske bara är rädd & inte äter för att han är ensam! :( Jag hoppas att han överlever tills att hans vänner kommer! :D
Hon i djuraffären var iaf snäll nog att ge mig honom för att ordern hade blivit helt tokig! ( inte för att han kostade så mycket )

MoaL
0

Han kommer säkert att komma igång, men just nu så är han ju väldigt rädd, har inget stöd i andra eremiter, och har ingen aning om var han har hamnat, så att han inte går runt är inte så konstigt. Han måste ju först vänta och skydda sig för att se om det är någon som kommer att försöka äta upp honom. ^^ C. rugosus är också en väldigt skygg art, så det är inte så konstigt.
Se bara till att han har mat och Vatten. Var inte och stör honom för mycket genom att släta till sanden och sådär, utan låt bara allting vara (förutom att byta mat och så), så kommer han nog att våga sig ut och äta. Sedan äter de väldigt lite - ibland märker man överhuvudtaget inte att maten alls har blivit rörd. Så är det i ett av mina crabitat, det med fyra rugosus och två brevimanus. Sex eremiter, och jag märker inte överhuvudtaget att de har varit ens i närheten av matskålen. O.o
Ett tips är att, om han inte redan är där, sätta honom i ett kokosnöthus och skära en liten trekant färskt äpple och stoppa i öppningen på huset. Släck lampan, och låt honom mumsa äpple. De känner sig betydligt tryggare i mörker och under ett skydd. :) Och äpple har dessutom gått hem hos alla mina eremiter, så det fungerar säkert på din lilla också. :D
Vad snällt att du fick honom! Jag hoppas att de snart får hem fler så att din lilla plutt får sällskap. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ja, jag tycker synd om han! :( Han ska inte behöva vara ensam! :( Men om djuraffären visste att man inte kan ha dem ensamma så skulle inte dehär ha hänt! ;o
Jag ska inte störa han något mer än när jag ska fukta & stoppa in mat! Men sanden var ju slät när jag stoppade in han & efter det så har jag inte gjort något mer med sanden! :)
Jag gjorde som du sa men nu har han gått till precis samma ställe som han var innan! ;o Men han har en matskål precis framför sig nu med valnöt & kokosnöt i! :D
Jo, det var ganska snällt. Men vi har redan beställt från akvariecenter så vi ska hämta fler därifrån om tre veckor. Jag hoppas bara att han klarar sig tills dess! :S

MoaL
0

Nå, nog kan djur råka bli ensamma ändå. Det räcker med att någon annan köper ett antal som gör att den sista blir ensam - men hade det inte blivit något slags fel med leveransen så att det inte kom fler än han? Eller har jag helt virrat till det nu? :P

Ja, då är det bara att låta honom vara. Han äter när han känner att han vill, och han gömmer sig förmodligen där han känner sig trygg, så.. :)
Akvariecenter i Luleå, eller? :) Hur många har du beställt?

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, de hade bara beställt in en fast jag sa att jag ville ha fem st. :) Det var därför jag gick han, för att de hade gjort fel i beställningen! :) Men jag tänkte så att om de visste att man inte kan ha dem ensamma så skulle de aldrig ha beställt in bara en! :) Jag tror att det jag skriver kan bli lite förvirrande ibland kanske! Jag tänker oftast inte vad jag skriver utan bara skriver som tankarna kommer och de behöver inte alltid vara i korrekt svenska! ;) Ja, akvariecenter i Luleå. Det var så att han sa att han brukade ha dem hemma men inte på sommaren så när de kommer ( om tre veckor ) så kommer en i min famlij vara där p.g.a jobbet så det löste sig med färden dit. :) Han skulle lägga undan 4 st till mig. :) Han skulle få in skal till dem också så jag hoppas på att de är bra skal iaf! :) Hur många skal tror du att man behöver till 5 st eremiter? :)

MoaL
0

Aha, det var så det blev med leveransen. :P De flesta djuraffärer vet nog inte att eremitkräftor gärna vill ha sällskap, och ytterligare många bryr sig inte överhuvudtaget. Tyvärr. :S Så är det med smådjur i alla fall, och med tanke på att eremitkräftor vanligtvis ses som ett "slit-och-släng-djur" så är det definitivt inte många som bryr sig om att eremitkräftor inte vill leva själv.
Haha, det är ingen fara, det kan lika gärna vara jag som tjorvar till allting i skallen. ^^

Åhh, då måste jag nog kanske ta mig en tur till Luleå för att kika på dem också. :P Om han lägger undan åt dig innebär det ju att han säkert har beställt hem tio stycken eller så (vilket är vanligast).
Nja, som sagt, de får inte hem några vettiga skal tyvärr. Ingenting som rugosus kommer att använda i alla fall. Dessutom vet jag inte om han kanske har beställt hem målade skal, det har jag ingen aning om - men jag vet att Imazo har hemma eremiter i målade skal nu (kommer han att beställa eremitkräftor i målade eller naturella skal?), så jag vet ju inte om de även har målade skal till salu nu också. Fortfarande ändå ingenting de flesta rugosus frivilligt skulle använda om det fanns bra alternativ åt dem.

Det bästa vore om du såg till att beställa några skal åt dem innan de kommer. Beautyshells.com har billiga skal, och frakten är också väldigt billig - nackdelen är bara att de har väldigt få skal, och också tyvärr i ganska små storlekar. Om du nu inte väljer att slå på stort och beställer från THCP på en gång, och samtidigt beställer torrfoder och sådant. Men skal är ju viktigast såhär nu på en gång. :)

Jag brukar ha minst omkring tio-femton skal som de kan välja mellan, så däromkring är väl lagom till fem eremiter. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jag tycker att det är hemskt ot djuren att man djuraffären inte bryr sig om sina djur! ;o INTE BRA! :( De borde inte få ta hand om djur som de inte vet hur man tar hand om! :)
Jo, han sa att han brukade ha eremiter i sitt standardsortiment! :) Men det verkade som om han visste vad han höll på med, för han visste att eremiter måste ha det fuktigt och ha både salt & sötvatten. Sedan så sa han att de skulle ha lite att gräva i också så jag tror att han vet hur man tar hand om dem. Men frågan är ju om det är målade skal för jag glömde fråga om de var naturliga eller inte! :( Men det skulle vara C. rugosus iaf! :) Han sa att de skulle kosta 105 :- så de kommer inte ha målade skal för på djurmagazinet så kostar de 150 :- Med målade skal. :)
Jag tror att de får går bar med de skal som kommer nu, men borde de inte sälja sånna skal som eremiterna kommer i? För är det inte ett turboskal som min han? :) Är inte det ganska bra skal? :)

Giski
0

Jag glömde skriva en till sak, jag tror att majs har fastnat precis bakom grenen så han sitten fast med skalet där! :) Han har fastnat där en gång tidigare, tycker ni att jag ska hjälpa honom eller låta han vara ?:)

MoaL
0

Nej, jag vet - men tyvärr vet många djuraffärer knappt ens någonting om marsvin, kaniner och råttor och liknande, trots att de är så vanliga djur. Och då kan de betydligt mindre om djur som eremitkräftor, snäckor, spindlar, insekter och liknande.
Jag har pratat med honom, och jag har sett hur han har hållit sina eremiter, och inte är det någon idealisk eremithållning även om han kanske i teorin vet litegrann om vad de behöver. Jag har också varit där och pratat ganska mycket om eremiter och deras skötsel, så jag hoppas att han tar bra hand om denna leverans. :)
Nå, kostar de 105 kr så är det med största sannolikhet naturliga skal. De med målade är betydligt dyrare.

Jo, de turboskal de har på sig är jättebra, men de skal man kan köpa in löst från Imazo är inte turboskal tyvärr.Skulle det vara det så skulle jag ju inte behöva beställa turboskal utomlands ifrån. ;)

De flesta eremitkräftor tar sig oftast lös på egen hand om de har fastnat någonstans, men verkar han verkligen sitta fast kan du ju testa att ta lös honom om han blir sittandes där länge. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Men hurdana skal är det då? :) För jag kommer att få ett tiopack med skal i olika storlekar hemskickat till mig från djurmagazinet. :) Men det borde väll vara tillräckligt bra så att de kan vara mina nödskal nu när jag inte har några skal? :) Men vad bra att du har pratat med han om det! Vilken storlek tror du att det kommer vara? Medium eller? :) Jo, men han hade fastnat där en gång tidigare och kom inte lös så jag tog bort honom därifrån! :)

MoaL
0

Imazo säljer inga skal med runda öppningar, så det är helt meningslöst för dig att köpa dem, tyvärr. :S Rugosus skulle aldrig använda dem, så skalen skulle bara ta upp onödig plats i akvariet.
Vilken storlek det kommer att vara på eremiterna? Stora medium tror jag nog, max små large. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Har du sett skalen som de säljer eller? ;o Men vf säljer de skal som eremiterna inte kan använda? Det verkar ju helt konstigt! ;o Jag tycker att de borde sälja sånna skal som eremiterna kommer i! :)

MoaL
0

Jo, jag har sett de skalen. Det är sådana här skal:
exempel 1,
exempel 2, exempel 3,
exempel 4.

Som du ser har alla skalen ovala eller D-formade öppningar. Och visst finns det vissa få eremiter som skulle vilja använda dessa skal, men det är inte många, och absolut inte rugosus.

Och ja, det är helt idiotiskt att Imazo inte säljer sådana slags skal som eremiterna de säljer har. Skrikandes Det borde ju vara det naturliga, att också sälja helt vanliga turboskal. Egentligen borde man ta och skriva till dem, och klaga på deras skalutbud. Jag ska nog ta och skriva ihop något och maila till dem senare i veckan. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

;o Hur länge sedan var det som du såg skalen? :S Det ända jag kan hoppas på nu är ju att de inte är så hemska att de inte als går att använda! ;o
Gör det! Jag förstår inte varför de inte säljer samma skal? ;o Det är ju ologiskt att de ska köpa in andra skal än de som de redan har til eremiterna, eller? ;o         Jag såg på en affär blandade skal till akvarium, men däri fanns det faktiskt ganska pasande turboskal också! :) Fast de flesta var bara musselskal. :)

MoaL
0

Jag ser de skalen varje gång jag går på djuraffären. ^^ Och sist jag var där (i fredags tror jag det var) så visade även djuraffärsägaren vilka skal Imazo hade hemma på Imazos hemsida, och det var bara sådana skal - tyvärr. :S
Det du såg, kan det ha varit en sådan här hink med mussel-, ostron- och snäckskal månntro? :) Det har våra djuraffärer också, fast det är inte supermånga skal däri som våra landlevande eremiter skulle använda - och de få som skulle fungera skulle i sådana fall bli väldigt dyra, haha. :P

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att Imazo har några särskilda skal till sina eremiter, förutom möjligtvis de skal som blir kvar efter att eremiter har dött där. Skalen eremitkräftorna har på sig är de skal som de hade på sig när de fångades ute i det vilda.

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, typ en sån fast den var öppen så att man kunde ta vad man ville & sedan så fanns det små påsar med sånna i! :) Men har du sett skalen som kommer i tio-pack? :)

MoaL
0

Aha, ja, men om du hittar några bra turboskal så kan du ju köpa dem. :) Köp däremot inte delphinulaskal, de passar inte till eremiter. :)
Ja, de skal som kommer i tio-pack är sådana skal som jag länkade till i inlägg #31.

Mvh,
Moa

Giski
0

Men tror du inte att de funkar så länge tills det att jag har beställt från någon sida med ordentliga skal? :) Men då får jag väll hopas att skalen som kommer in till akvariecenter är sånna som funkar! :S

linus 0514
0

hur ser man vad imazo har för arter?

MoaL
0

#36 Nej, det tror jag tyvärr inte, men i sådana fall får de väl helt enkelt klara sig tills du har beställt via internet, så länge det inte dröjer alltför länge vill säga. :)

#37 Det kan man tyvärr inte utan att vara kund där. :S

Mvh,
Moa

Giski
0

-.-'' Nu blev jag lite less på att bo i sverige! ;o Frakten kostar ju mer än skalen om man beställer på beautyshells! ;o Men jag får väll beställa därifrån om det inte finns några andra skal alls som passar! ;o

MoaL
0

Haha, jaa, frakten kan tyvärr ibland vara lite kostsam, men då brukar skalen i gengäld vara rätt så billiga, så uträknat per skal brukar det ändå inte bli särskilt dyrt om man jämför med vad djuraffärerna skulle ta för dem. :) På djurmagazinet i Umeå såg jag ett turboskal, men det kostade femtio kronor! Så då blir det inte så farligt när man beställer via internet heller, vanligtvis mellan 20-30 kronor per skal, beroende på hur stort eller litet skalet är. :)
Ska du själv fara till luleå eller? Jag vet ju inte om jag ska dit, men annars kanske jag kan fixa fram några turboskal du kan få köpa av mig tills vidare, så att du åtminstone har några skal de kan byta till. :) Fast jag har inte särskilt många jag kan undvara, men ett par stycken kanske. ^^

Mvh,
Moa

Giski
0

Nej, det är min köra mor som ska göra det i samband med sitt jobb och hon har ganska brottom när hon är där. :) Om jag köpte några av dig så skulle det nog bli över posten, tyvärr… :) Men ja gtror inte att det blir några problem, jag ska ringa till akvariecenter idag och fråga vilken sorts skal som han kommer ta hem & fråga om det gåt att ta hem sånna som eremiterna vill ha! Annars så får jag väll köpa från internet! :) Brukar de inte ta tull på skalen också? :) Vad brukar den gå på? :)

MoaL
0

Aha, okej. :) Hur har det gått med ringandet?

Mja, tull är det om man handlar utanför Europa över en viss summa. Nu sist när jag beställde fem stora skal till mina perlatus så gick det med pris+frakt och allt på drygt 560 kr eller något sådant, och det var det i alla fall inte någon tull på. Jag tror att så länge priset (utan frakt) ligger på under 500 så behöver man inte betala tull - men jag är osäker. Bäst är nog att ringa och fråga, men jag har telefonfobi och får ångest av att ringa folk jag inte känner, så det kommer jag nog aldrig att ringa och fråga om. ^^
Men tullavgiften är olika beroende på hur mycket man har handlat för. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jag var på ett badland hela dagen så jag han inte ringa i tid, jag prövar imorgon! :( Men att ringa någon är inte alls jobbigt! :) Jag tyckte också det i början men efter 3-4 samtal så tycker man inte det längre! :) Så var det får mig iaf! :)

MoaL
0

Hehe, nog har jag testat att ringa okända fler än 3-4 gånger, men nog tycker jag att det är lika hemskt för det. ^^ Jag tycker till och med att det känns jättehemskt att ringa veterinären, och där känner jag alla för att jag dels praktiserade där för några år sedan, och dessutom är jag ju dit med något djur då och då med jämna mellanrum. Men icke sa nicke, att ringa någon annan än de i närmaste familjen vänjer jag mig aldrig vid. :)
Lycka till med ringandet imorgon då. :) Du kan ju be honom fråga Imazo om de kan vara så snälla att skicka med några tomma "använda" turboskal om de har (vilket de borde ha mängder av med tanke på att jag knappast tror att alla eremitkräftor de har där överlever O.o).

Mvh,
Moa

Giski
0

Men jag vet hur det känns att inte våga ringa någon, så jag förstår vad du menar! Det är inte trevligt! ;o

Jo, jag ska nog göra det. För de borde ju ha ett helt hotell fyllda med tomma skal! ;o ( om de nu inte slänger dem! ) Hur många procent av eremiterna tror du överlever som de har? Jag tror inte att det är så många! ;o

MoaL
0

Jag hoppas verkligen att de inte är så korkade att de slänger bort tomma skal, men så dumma borde de rimligtvis inte kunna vara. Hoppas jag. :P
Mja, jag tror ju att de lyckas skeppa ut de flesta eremiterna till olika djuraffärer, men nog dör det säkert skrämmande många redan hos grossisten, och tänk då alla eremiter som dör på grund av vanskötsel hos djuraffärerna och ovetande nya ägare.. :S

Mvh,
Moa

Giski
0

Men att ägarna inte vet är ju djuraffärens fel, tänk hur många liv man kunde rädda bara om de visste hur man tar hand om djuren de säljer! ;o

Nu har jag ringt till djurafären & han sa att ibland så har de skalsorterna separerade och man kan betälla in en sorts skal. Men nu så hade de dem blandade och  man  kunde inte enbart köpa in turboskal. Men han trodde att det skulle komma med några turbo skal & han skulle lägga undan några till mig! :) Så det löste sig med skal iaf! :D

MoaL
0

Fast det är ju ägarens ansvar att ta reda på rätt fakta om det djur man har köpt. :) Man kan aldrig till hundra procent lita på att djuraffärerna vet vad de pratar om. Visst finns det vissa enskilda anställda på djuraffärer som vet en hel del om något särskilt djur, men majoriteten vet inte så pass mycket som man borde veta som anställd på en djuraffär. Felet många djuraffärer gör är att antingen - som när det gäller exempelvis eremitkräftor - köra på samma gamla råd som man har kört på sedan evigheter tillbaka, man uppdaterar sig alltså aldrig och tar reda på ny information - eller så hittar man på något som låter rimligt. Många på djuraffärer har tyvärr svårt att erkänna att de faktiskt inte vet, de vill hela tiden så gärna kunna tillfredsställa kundens behov att de tycker att det är bättre att i farten gissa svaret på en fråga, få det att låta självklart, och riskera att det är fel, före att våga säga att man tyvärr inte vet. Det är naturligtvis fel att göra så, men ibland får man kanske ha lite överseende och på en vänligt sätt dela med sig av sin egen kunskap utan att låta allt för docerande. ;) Och djuraffärspersonal kan naturligtvis omöjligt veta allt om alla djur, så det kan man heller inte förvänta sig.
Första regeln för en som handlar djur på djuraffär är alltså att man själv tar reda på fakta om djuret man köper. ^^

Så bra, då hoppas jag att de skickar med extra turboskal! :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, det kanske det är. Tänkte inte på det! :)

Jo, det gör jag också! :) Annars så kan det ju bli skalattacker här! ;o