Nya eremiter! :D
IDAG KOMMER DE NYA EREMITERNA! :D :D Jag kan inte vänta! :D En bekant hämtar upp dem i Luleå & kommer hit kl 9 ikväll! :D Jag tar några bilder på dem sen och lägger upp! :D
Åh vad roligt! Grattis, grattis, grattis! :D Så himla spännande, och Majs blir nog glad att få sällskap. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Nu har de kommigt! :D Det var tre st small rugosus & en small brevimanus! :D Hoppas bara att han inte känner sig ensam nu! :)
Grattis! :D Är de verkligen small?
Nej, det är nog ingen större fara. Han har ju eremitsällskap i varje fall. ^^
Mvh,
Moa
Jo, de är verkligen small! :D De är så små och söta! :D Fast jag skrev fel, brevimanusen är medium. För övrigt så sitter han och äter också! :D De nya eremiterna är verkligen inte rädda för mig! :) Inte som Majs var iaf. De går inte in i skalen så fort man kollar på med och man kan faktiskt se vad de gör! :) Fast som vanligt så ska det alltid vara nått problem… Skalen var fel så de kommer nästa vecka så jag för några hemskickade då men det är ju bättre än ingenting! :) Nu hör jag hur de kraffsar uppe vid locket! :) De är så söta! :D
Tyvärr så överlevde alla inte natten. :'( En av de små rugosus låg död i i i vattenskålen. Jag tror verkligen inte att hon har drunknat, för de andra kan ta sig ut och in ur dem hur lätt som helst plus att hon låg uppochnedvänt när jag hittade henne och hade inget Vatten över sig! :( Hur tror ni att hon dog? Jag gissar på stressen. :( Hoppas att du får det bra vart än du hamnar nu lilla eremit! :'( Hur tror ni att hon dog och har era eremiter nån gång dött av stress? Hur hittade ni dem då? ( alltså gnagda på, uppochnedvänd b.l.a )
Varför jag undrar är för att "small" verkligen är sjukt litet, betydligt mindre än man kanske tror. ^^ En medium är tillräckligt pytteliten. :P
Har du några bilder på underverken? :D
Vad tråkigt att alla inte överlevde. :( Det är det som är nackdelen med eremiter, de är så himla lättstressade. Särskilt C. rugosus verkar vara stresskänsliga, enligt egen erfarenhet.
Jag har haft flera eremiter som har dött av stress, så det är inget ovanligt alls. Tvärtom är det den vanligaste orsaken bland eremitkräftor som tas om hand ordentligt. De flesta av mina har dock dött inne i skalet, men jag vet flera stycken på HCA som har grubblat över att de har haft eremiter som har gått ur skalet och dött i vattenskålen. Ingen vet ännu riktigt varför de gör på det viset, men du är inte ensam om att ha varit med om det i varje fall. Jag beklagar verkligen, det är så tråkigt när ens små sötnosar dör sådär. :(
Mvh,
Moa
Jo, det kanske var lite litet nu när jag tittar på en storlekstabell. Men de är bara på gränsen till medium! :) De är så små om man jämför med Majs! :) Jag ska ta några bilder lite senare men jag har inte vågat störa dem nu när en dog! :o Jag är orolig att de ska dö om jag tar upp dem. :)
Jo, det är lite tråkigt. Hon var inne i skalet men låg i vattenskålen. Den var nästan tom för att min brevimanus som jag har döpt till Poopy gillar att tömma vattenskålarna. Så hon drunknade nog inte. :)
Poopy har ett riktigt stort skal! :) Han är lika stor som de andra men hans skal är lika stort som Majs skal! :) Han är den som har gjort mest, promenerat runt överallt och låtit hela natten! :) Sen så är han den ända som jag har sett äta. :) Så fort han kom ned i terrariet och allt blev lite lungt så började han smaska på lite äpple och äggula. :)
De andra som är två små rugosus fick heta Korv & Paul. Paul är marinblå och Korv är lite röd-brun. :) Jag kan ta några foton när de har varit där inne i några dagar så allt har blivit lungt.
De av dina eremiter som har dött av stress, har de dött första natten eller hur länge brukar det ta? :) Jag har också märkt att Paul har nått konstigt på ena ögat. Det ser ut som typ puffat ris men är lite gul-brunt. Tar ett foto av det senare också! :)
Hii, jag satt och kollade på Paul och sen så såg jag att han fick syn på den avlidna eremitens skal. :) sen så höll han på att kolla på det ett tag och bytte sedan! :D Nu håller han på att städa ur det men hon verkar gilla det nya skalet! :) ( Jag kdöpte henne innan jag hade sett att det var en flicka! ) Det måste väll betyda att hon känner sig ganska säker? :) För hon måste ju gå ut ur det gamla för att komma in i det nya vilket gör hon extra sårbar. :)
Haha, ja, brevimanus brukar vara en aktiv art som gärna använder skal som är JÄTTESTORA jämfört med vad de egentligen behöver. :P
De eremiter jag har haft som har dött av stress direkt efter djuraffären har dött inom några dagar upp till ett par veckor. Det är lite olika.
Det där på ögat är säkert något slags salt eller smuts eller liknande - jag har haft eremiter som har haft som en slags gul/vit "skorpa" på insidorna av ögonen/ögonskaften, men det har försvunnit efter en kort tid. :)
När de byter skal så kan du gärna ta upp det tomma skalet och koka det i saltvatten, så att det blir ordentligt rengjort. Ofta kan skalen de kommer i vara fulla av smuts, och det mesta lossnar om man kokar det. De byter vanligtvis helst till rena skal om de får möjlighet. ;)
Mvh,
Moa
Jo, det är en sån skorpa som hon har! :) Men då är det ju inget, jag trodde att hon kanske hade fått mat där som torkat eller nått! :)
Jag kokade skalet nyss och stoppade ned det igen. Idag verkar det som om de bara sitter och solar. De har alla ett ställe vars de vill sitta och det är precis nedanför värmelampan. Alla går dit och trängs och faller ned hela tiden! :) Alla utom Poopy då som sitter och gömmer sig i en kruka och kommer ut så fort lampan slocknar! :)
När tror du att man kan ta upp dem för fotning? :) Jag är orolig att det ska stressa dem så att de dör. :o
Hehe, de brukar som sagt gilla något särskilt ställe. :P Snart kommer jag att sätta igång mina eremiters värmelampa, och då kommer de att skockas därunder, så de gillar helt klart värme. ;)
Jag personligen brukar fota dem omedelbart när de kommer hem, och därefter låter jag dem vara tills de har ömsat, men du kan förmodligen ta upp och fota dem nu om du vill, och låt dem sedan vara. :) Jag har svårt att tro att de skulle dö bara av en kort stund framför kameran, om de dör så är de i sådana fall förmodligen redan så stressade så de hade nog dött ändå - men låt det vara en kort fotosession. :)
Hur går det med småttingarna? :P
Mvh,
Moa
Jo, det märks att de gillar värme! :) De slåss om att få sitta där, eller ja de sitter ovanpå varandra! :)
Ok, då tar jag och fotar dem till helgen! :)
Det går ganska bra, de är ute hela dagarna och springer omkring och har sig! :) Fast Poopy gillar inte att vara ute när det är ljust, han kommer ut så fort det blir mörkt ist! :) Han går däremot inte in i sitt skal på dagen utan sitter ute och viftar med antennerna men håller sig i skuggan. :) Sen går han direkt till matskålen och äter.
De gillade broccoli! Den var ganska äten på nu på morgonen, men avokadon hade de bajsat på! :) Den kanske inte var så god! XD
Idag så kom den nya hygrometern så får hoppas att denhär fungerar som den ska! :) Just nu så visar den på 88 % & det verkar stämma tror jag men jag ska göra testet iaf. :)
Vissa är ju sådär, riktiga små nattvarelser som skyr ljuset. :P Som tur är så är faktiskt de flesta av mina eremiter aktiva både dag som natt, och det verkar ju dina också vara?
Haha, deras sätt att framföra sina budskap. xD Fast de tycker säkert att det är ätbart ändå. :P
Yey, jag hoppas att den fungerar som den ska! Det låter ju som en rimlig siffra. :)
Mvh,
Moa
Jo, det är precis vad Poopy är. En liten nattvarelse! :) Jo, alla rugosus springer runt på dagarna men de äter bara på natten. :) De solar mest på dagen.
Idag så hade de ätit lite på avocadon men de gillar broccolin mest, alla dedär små blomknopparna som är på dem var nästan borta. :)
Jag gjorde testet över natten och den visade att det var 72 % så den visar ju bara 2 % för lite! :) Just nu så står den på 90 % men då blir det ju 92 %. Hoppas bara de inte får det för fuktigt! :) Jag har inte sprayat något på flera dagar men det håller sig ändå fuktigt. :)
Haha, vilka sötnosar! :D Allesammans är så vackra! Korv var ju sjukt söt, så tråkigt att du förlorade honom. :(
(Och visst är färgen hos brevimanus underbar? :D )
Går allt bra med dina små nytillskott? Verkar de friska, piggelin och matglada? :P
Mvh,
Moa
Jo, färgen är så fin! :D Jag bara älskar den! :)
Jo, allt verkar gå bra. Paul har bara grävt ned sig idag och varje gång man tittar så har hon kommit längre ned. :) Före det så satt hon i vattenskålen hela natten men jag vet inte om hon ätit något. Jag har sett alla andra äta och maten ligger alltid överallt på morgonen så jag antar at de flesta äter iaf! :)
Det låter härligt att alla verkar äta och må bra. :P Paul kanske ska ömsa? Eller bara stressa av om inte annat. Dricka mycket saltvatten och sedan gräva ned sig låter "ömsigt" i mina öron, men ibland blir man lurad. ;) Vilka grisiga eremiter du har för övrigt, som sprider runt all mat i akvariet. xD
Mvh,
Moa
Jo, de grisar mycket. Speiellt mycket när det är äggula i terrariet! :o Äggulan hann bara vara där en dag sedan så låg den på sanden och började mögla så nu måste jag ta bort den. :) Det börjar bli svårt att komma på någon ny mat nu. :) Men jag tror att de ska få annanas & morot idag. :)
Om hon ska ömsa så får vi hoppas på att ingen kommer och tuggar på honom innan han är färdig! :) Nu när jag tänker efter så satt han i matskålen igår också. :) Då han jag sett alla äta! :D
Jag ska ringa djuraffären imorgon och prata om skalen, men det är så svårt att komma fram dit! Idag så har jag ringt fyra gånger och ingen har svarat. Sen så han mina telefoner & internet inte fungerat sen i fredags. Han skulle kanske få hem några turboskal om det fanns. Det verkar vara fullt ös där, när ingen svarar! :) Sen får vi se vad de säger om djur som man köper som dör efter några timmar…. :)
Paul ska nog inte ömsa, inte nu i alla fall. Han kom precis upp från sitt hål och jag antar att han kommer att gå till saltvatenskålen för alla går dit efter att de varit någonsatans! :) Poopy gåt alltid dit och sitter efter att ljuset gått ned! :)
Man måste ju inte ge ny mat varje dag, bara man låter det gå några dagar innan man ger samma mat igen. :) Vad ger du i proteinväg?
Det brukar oftast inte vara någon fara, så ofta händer det inte att ömsare blir "tuggade" på. Särskilt inte C. rugosus och C. brevimanus, de är vanligtvis rätt skötsamma. ;)
Hur har det gått med att få tag på djuraffären? :)
Ibland kan de gräva runt för att känna sig för också, och utforska "underjorden". ;) Du ser ju när han gräver ned sig och blir osynlig i en månad eller så, haha. :P Då vet du vad han gör.
Mvh,
Moa
Jag brukar inte ge dem ny mat varje dag, jag brukar bara byta efter några dagar eler när maten börjar se lite förstörd ut. :) Jag har hittills bara gett dem äggula, räkor och lite mysis i som protein. Jag har inte kommit på något annat. Vad brukar du ge? :)
Ok, men jag har märkt att varje gång som Paul har grävt ned sig så har någon kommit dit och kollar vad som händer. :) Men nu så tror jag att han ska ömsa eller gå ner gör en lång-grävning. Man han inte se vars han är längre för han har kastat upp jord för öppningen. Hur går det med andningen när de är så länge där nere? :)
Jag har fått tag åp djuraffären som sa att eftersom de dog så kan jag få två nya eftersom det inte är meningen att de ska dö så snart efter man har fått dem! :)
Jag har ju dels flera olika torrfoder från THCP som innehåller diverse proteinrika saker som mysis, krill, mygglarver, mjölmask och så vidare, och sedan ger jag förstås kokt ägg, färska räkor (fast det blir rätt sällan för min sambo HATAR lukten av räkor, haha xD ), syrsor, och så vidare, samt numer även mosade snäckägg. ;)
Det är inga problem med andningen, de gör sig ett litet hål nere i "marken" och där kan de överleva i flera månader, så de verkar inte ha några som helst problem med att få tillräckligt med syre där nere. :) Jag kan också tänka mig att de inte använder särskilt mycket syre när de är inaktiva och stillasittande under öms och liknande.
Så bra! Vad schysst av dem, det är ju inte alltid djuraffärer vill ersätta djur som har dött (även om det förstås borde vara så). :) Och hur går det med att få tag på skal?
Mvh,
Moa
Ok, jag får kanske gå och köpa torkade insekter på någon djuraffär. Hoppas att de gillar det! :)
Jaha, jag tänkte bara på att om jag hade varit där nere så hade jag nog inte klarat mig många minuer utan att kvävas! :)
När du vänder på sanden, brukar det lukta illa då? När jag stoppade i mer sand för ett tag sen så stank det så fruktansvärt! Det var ingen trevlig lukt. Det luktade som ruttna ägg. :)
Jo, det var mycket snällt. Men jag tycker att man borde få en "garanti" på djur man köper som kanske varar i tre-fyra dagar efter köpet om de nu råkar dö eller visar tecken på sjukdom. :) Jag har inte hunnit ringa om skalen än men jag tänker göra det imorgon tror jag! :)
Ihelg kom en bekant hem från en resa och hade med sig skal till mig som en present! Det var mycket snällt så nu har jag några. Jag behöver bara några större til Majs. Hon var på Mallorca ( stavning xD ) och tydligen så säljer de turboskal till turister. Det var som en skalblandning med olika skal men några turbo var det! Sen så köpte hon separat några skal som var helt i pärlemor. De är så fina! :D Men frågan är ju om eremiterna gillar dem… De har i alla fall rund öppning och påminner mycket om turboskal i formen. :)
Ja det kommer de säkert att gilla. :P Även färska insekter är poppis, men man får avliva dem först, annars kutar de förstås iväg i Crabitatet. 
Nej, sanden luktar inte illa alls hos mig. Om det luktar illa kan det på något vis ha surnat/att det är dåliga bakterier i bottensubstratet. Luktar det illa så är det nog bäst att byta ut det skulle jag tro. :)
Jo det tycker förstås jag också, men det är inte alla djuraffärer som går med på det när det gäller djur som nog till och med de vet om dör lätt. :)
Vad snällt av din kompis! :D Skalen helt i pärlemor är vanliga turboskal av något slag som har slipats ned till pärlemoret, så det är ett slipat turboskal helt enkelt. :) Men håll koll på de skalen, för de är oftast väldigt tunna och går lätt sönder.
Mvh,
Moa
Jaha, men då får jag ta och köpa mer sand och byta! :)
Haha, men så kan det vara! :) Jag tog nyss upp ett och om man kollar längst kanterna kan man se lite av det oslipade kvar! :) Men de är inte så tunna, de är ganska tjocka så jag tror inte att de kommer gå sönder om eremiterna inte råkar ramla från en hög höjd med dem. :)
En annan rolig sak är att inatt så bytte Poopy till ett av de mindre slipade skalen! :) Det verkar passa honom bättre än det förra som var superstort! :) Jag fotar honom sen när jag får tid till det! :)
Det är tur att sand är såpass billigt, så det inte är svindyrt att byta åtminstone. :P
Vilken tur att de är såpass tjocka! Många som jag har tittat på har varit extremt tunna, men det beror ju på hur mycket de har slipats och hur mycket pärlemor snäckan innehåller, det är ju olika från snäcka till snäcka. :)
Yay, grattis! Så roligt, det är alltid skoj när de byter skal. ^^ Jag ser fram emot bilder. :P
Mvh,
Moa
Hihi, en till kul sak! :) Nästa vecka har jag fått tid hos en läkare så jag kommer att kunna gå till djuraffären då! :D Det ska bli så kul att få se på eremiterna där! :D Då får vi hoppas att det har kommit in fler skal också så jag kan köpa större åt majs! :)
Har du fått titta på några fina eremiter? :P Och hur går det med skal till Majs? ^^ Verkar småttingarna trivas?
Mvh,
Moa
Hihi, inte än men på denna lördag ska jag kolla på dem! :D Det ska bli så kul! :D
Majs har inte fått något skal för jag tänkte att vi köper det när jag ändå ska köpa eremiter! :)
Alla trivs & har det bra! :) Fast nu så har de alla blivit mer nattaktiva så man ser inte så mycket av dem mer. :)
Imorgon så ska jag stoppa upp några bilder på Sue-shi ( Paul blev omdöpt ). De blev inte så bra för att hon gillade verkligen att springa runt som en galning så bilderna blev ganska konstiga! :)
Så roligt, då ser du fram emot lördag kan jag tänka mig. :D
Ska du köpa ännu fler? :P
Hur nattaktiva/dagaktiva de är kan gå i vågor. Med tiden brukar de kunna bli mer dagaktiva än de är just i början, mina är nästan alltid synliga numer förutom när de ömsar. ^^
Vad roligt med bilder! Hehe, jag har också vissa som kutar runt som tokar och vägrar vara stilla länge nog för att inte bli suddiga på bild, så det får bli ett gäng bilder innan man har ett par stycken som man är nöjd med. ;)
Mvh,
Moa
Men nu har internet varit borta sen dagen då jag skule lägga upp bilder! :o Men jag gör en ny tråd med bilder på Sue-thi & några på deras nya terrarium! :D
Jo, två dog ju så jag köpte två nya! :)