Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettboende-och-inredning
Läst 3869 ggr
Giski
0

Nytt Terrarium! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har eremiterna fått flytta till ett annat terrarium! :D En bekant ville skaffa fiskar & hon fick våra! :D Nu har de flyttat in & jag har inte sett dem såhär aktiva på länge! :o Men det kanske berode på att de blev "hanterade" innan de fick gå in i sitt nya hus. ( Upplockade från sin gamla hem ) Men nu så verkar e trivas. :)

Jag har inte blivit helt klar med terrariet än för jag har inte de saker jag vill fylla den med, så det ser lite tomt ut. :) Det är ca 80 l. :) Jag tänkte köpa "eco-wines" eller vad de heter och stoppa vid upphäjningen ned mot grenen. :)

Men nu kommer några superbraiga bilder på terrariet tagna med min superbraiga kamera med min darriga hand! :D

Giski
1

Ännu en bild med min stadiga hand! :D

Giski
0

Ännu en…

Giski
0

:)

Giski
0

Denhär fick en konstig färg! :o

Giski
0

Här är en bild på skalet som Poopy bytte till! :)

Giski
0

Jag gillar lila! :D

Giski
0

Här är Sue-thi! :D

Giski
0

Här ser vi varför man inte kunde få så bra bilder på honom, han är snabb som en raket! :o

Giski
0

Nu kan du inte smita HAHA! :D

Giski
0

Alla mina eremiter blir mörkare i färgen efter att jag harft dem i några dagar. :o Hon var ganska blå när vi fick henne men nu är hon mycket mer mörkgrå tycker jag! :o

Giski
0

Sen så fick de två nya heta Yoghurt & Snöboll. Snöboll är helt vit men nu så börjar "den" bli blåare. :) Jag vet inte vad de är för kön så de får vara den tills vidare! :) Yoghurt är lite mörkbrun/röd. :) De är ganska småa! :o

MoaL
0

Akvariet ser ju jättefint ut! Där trivs de säkert som fisken i vattnet. Skrattande

#8 och #9: Hahaha! xD
#10 Jag undrar varför. Obestämd Men det är nog ingenting att oroa sig för. :)
#11 Åh, bilder efterlyses!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
0

Jag får väll ta och ta några bilder på dem när allt blivit lite lungnare & jag får tid för det. Jag har mycket studier just nu! :o

Men jag ska beställa en exo-terra jungle vine i small & stoppa in där vars det ser så tomt ut. Vi får bara hoppas att den inte tjafsar så mycket och ramlar! :)

Har inte du ett såntdär kokosnät i ditt terrarium? Hur fick du upp det? Jag har köpt lite men jag vet inte hur jag ska få fast det på väggarna! xD

sallad
0

Ååå vad fina eremiter du har!:) lite avis:/

-Rasmus 🌈

Giski
0

Hihi, tack! :) Ska du skaffa egna eller? :)

MoaL
0

#13 Stackare, lycka till med pluggandet. ^^
Du får den säkert att sitta stadigt bara du får hem den. Såvitt jag vet går de att få rätt stabila. :)
Jopp, jag har kokosnät. Jag gör på olika sätt. Först och främst brukar jag "täta dem" (dra till så att nätöglorna blir tätare) och sedan pilla ihop kanterna så att det inte sticker ut en massa trådar hit och dit. :P Vissa sätter jag ihop till koksnätsrör och antingen hänger upp eller lägger på sanden, och de jag hänger upp som hängmattor sätter jag fast med hjälp av till exempel plastkrokar med sugpropp. Det finns även andra varianter av plastkrokar, bland annat de med dubbelhäftande tejp på baksidan, men då måste underlaget vara rent och torrt innan man sätter fast kroken. :)

Mvh,
Moa

sallad
0

15# jopp det ska jag:)

-Rasmus 🌈

Giski
0

Sådär! Nu har jag äntligen lite tid över från mina studier! :) Lite nytt som hänt:

Två eremiter har grävt ned sig för att ömsa eller så har de dött, jag hoppas på det första! Snöflinga grävde ned sig för tre veckor sedan så jag hoppas på att hon snart kommer upp annars får jag börja leta efter henne. Sue-thi grävde ned sig för kanske 1,5 veckor sedan.

Men sedan de grävt ned sig så har de andra blivit slöa, alla bara sitter och latar sig och kanske går och äter på natten men sen går de tillbaka till exakt samma ställe som innan.

Lampan som värmer upp terrariet håller tempraturen mycket bra men torkar ut som bara den! Jag får spraya närtan fyra ggr per dag för att det ska hålla sig fuktigt. Men det verkar gå bra ändå! Sen så har lianerna som jag beställt kommit så nu är det mer att klättra på där innne, inte för att de gör det men men. :)

Skal har jag fortfarande otur med, men det är bara majs som behöver större så det är inte så bråskande. Men nu har jag kontaktat flera djuraffärer och frågat om de kan ta in turboskal och jag tror att jag har hittat en som redan har sånna inne. Vi får se men jag bad dem skicka en bild på skalen om de orkade. Men jag tror desvärre att jag måste beställa från Amerika,  jag har konstigt nog inte hittat någon som har inne den storleken som jag behöver. Det står bara "out of stock". :)

MoaL
0

De ömsar förmodligen, så du behöver nog inte oroa dig så hårt. :) Att de andra är slöa kan bero på att de också behöver ömsa snart, många eremiter blir då lite slöare och äter och dricker mer än vanligt innan de gräver ned sig. :)

Det är det som är typiskt med lampor tyvärr. :S Jag får också fukta ofta till det terrariet där jag har en lampa som värmekälla, men det går bra ändå för mig också. :) Bara man lär sig ungefär hur ofta man behöver fukta så är det ju rätt lugnt.

Vad är det för storlek Majs behöver på sina skal? Hur stort skal har h*n nu? (Mät innerdiametern av skalöppningen med ett skjutmått) :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Skalöppningen var ca 2,4 cm stor. Vad skulle bli nästa storlek tror du? :) Om jag skaffar några så får det nog bli kanske tre st med ganska mycket växtmån. :)

MoaL
0

Oj, jag är ganska värdelös på att beräkna storlek på nästföljande skal, men ett par millimeter som max antar jag. Är det bara skal du ska ha, eller ska du beställa Foder och liknande också? Om det bara är skal du ska köpa så har jag förmodligen turboskal i min skallåda som passar Majs, om du vill slippa frakten från USA för några skals skull alltså. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jaha, men jag har ingen aning alls hur stort nästa skal skulle bli! :) ;Men jag ska läsa manualen på hermitcrabpatch så kanske jag förstår bättre! :)

Jo, det är bara skal och jag märkte att det blev ganska mycket pengar när allt räknades ihop. Det är synd att det inte finns någon i sverige som man kan köpa skal av! :)

Jaha, men det skulle ju vara jättesnällt av dig! Jag får återkomma om det sen men jag skulle nog behöva två-tre skal beroende på hur många du eventuellt skulle kunna undanvara. :) Jag tänker bara så att jag inte måste köpa nya på ett tag, fast jag är ju såklart tacksam för allt du kan undanvara! :)

MoaL
0

Hm, jag har kikat nu, och de flesta skalen är rätt stora, cirka 26-27 mm i skalöppning. Jag har ett som är 25 mm, men det är ganska fult. ^^ Det kommer från en eremit som hade det på sig när hon flyttade hit och bytte. Det är inget fel på det, men det är inte särskilt vackert bara. ;) Sedan har jag alltså skal som är lite större än så. Är du intresserad är det bara att skriva ett PM till mig.

Har du alls något skal som Majs kan byta till? Annars kommer jag att beställa från THCP någon gång omkring jul eller just därefter, men det är ju inte förrän då. :)

Hur går det med alla eremiterna? :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ja, men det är bra! Jag hör av mig snart då. :) Det gör inget att det är fult, bara det är användbart så går det bra! ;)

Nej, Majs har inget skal alls att byta till och det han har är ganska så litet för honom. Så det börjar bli lite brottom nu om han tänker ömsa snart… :)

Jo det gåt bara bra, men de är fortfarande ganska så slöa. Ingen av de ömsande har kommit upp än men det börjar väll närma sig snart då! :) De kanske kommer upp någon denhär veckan.

En sak som jag har märkt är att det har flyttat in små oinbjudna gärster i terrariet. Det flyger runt små flugor och jag antar att det är deras larver som sitter på maten. Det är inte så fräsht! :o Har du problem med dehär också? :)

MoaL
0

Om det är "blomflugor" så är det tyvärr sådant man får leva med när man har djur som kräver både värme och hög fuktighet. ^^ Jag har miljontals sådana känns det som, särskilt sedan jag utökade antalet snäckor (som ju har ren mull som bottensubstrat).

Annat som är vanligt är hoppstjärtar. De är silvervita och håller gärna till både på Foder och på ytan i vattenskålen. :S Men de är inte farliga. Ligger bara och studsar runt en hel del, och när de är i matskålen/på "land" så kutar de runt en hel del. Och de är yttepyttesmå.

Har du någon bild på larverna? :) Jag tycker sällan att man ser "blomfluge"larverna när fodret ligger i någon slags skål. När det däremot ligger direkt på bottensubstratet (som när jag utfodrar mina snäckor), då brukar de vara synliga.

Mvh,
Moa

Giski
0

Jaha, de ser bara så otrevligt ut när de springer runt över maten! :o Äter eremiterna av maten som har blivit "infekterad"?

Jag kan försöka ta en bild på larverna eller vad det nu är. Men de är så små så bilden blir nog bara konstig! :) Det kan vara blomflugor men när man sprayar eller stör dem så springer de ned i jorden ist för att börja flyga, men de hoppar inte. :)

MoaL
0

Jodå, eremiterna äter ändå. :)
Det låter inte som blomflugor om de springer ned i jorden, det låter som hoppstjärtar. De hoppstjärtar jag har här hemma är ljusgrå, pyttesmå, avlånga små djur som kutar runt fort som attan, viftar på stjärten då och då, och särskilt om de är på vattenytan så kan de studsa runt.

Här är en bild på några hoppstjärtar på Vatten. De största hoppstjärtarna på bilden är kanske 1-1½mm eller så. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Ok, men det låter ju bra! :) Då behöver man inte oroa sig för att byta mat varje dag. :) Men jag har märkt att antaler blomflugor har ökat i huset, nu är de i nästan alla blommor. :o

Några kanske ser ut så, men de verkar som de får vingar efter ett tag och flyger iväg. :)

MoaL
0

Jo, men antalet blomflugor ökar nästan på en gång som de får tillgång till ett ställe som är både varmt och fuktigt. ;) Så det är inte konstigt.

Är du verkligen säker på att de flyger iväg? :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Jo, har märkt det… Det är fullt med blogflugor över hela huset och de flyger ofta framför ansiktet bara för att irritera verkar det som! :o Nej, nu när jag har haft dem en längre tid tror jag att det är hoppstjärtar som du sa. När jag sköljer bort den gamla maten brukar det börja hoppa från matskålen. :)

MoaL
0

Haha, ja, de där små flugorna är skrämmande intelligensbefriade. :P

Ah, det låter som hoppstjärtar då ja. ^^

Mvh,
Moa

Hanna
0

Undrar en sak ang det som stod längre upp. Men fungerar fogger hos eremiter? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

MoaL
0

#32 Javisst. :) Dock måste man tänka på att eremiterna inte ska kunna komma åt den - en fogger blir väldigt varm! Likaså vattnet, om den står i en mindre vattenmängd, då även det blir väldigt varmt - samt att eremiterna inte ska kunna förstöra foggern med en massa sand och smuts och liknande. :)

Mvh,
Moa

Hanna
0

Jo, varm vet jag att den blir. Tänkte mest på om den hjälpte till med fukten i terrariet. Har som sagt aldrig haft (eller har) såna här djur, så lite nyfiken blir man allt Flört

MoaL
0

Jo, det gör den, både när det gäller luftfuktighet och temperatur. :) Jag använder själv fogger till mina eremiter då och då. Särskilt såhär nu under vintern när det blir både torrare luft och svalare rumstemperatur. :)

Mvh,
Moa

Hanna
0

Okej. Tycker foggers är ganska fint faktiskt med den dimman som blir ^^

MoaL
0

Javisst, det är jättefint. :P Synd är bara att det skvätter så mycket Vatten runtomkring. ^^

Mvh,
Moa