Nya eremiter!
Sådäraja! Tre eremiter kommer att hämtas nästa vecka. Vet inget om art eller kön. Hoppas på hjälp här inne så småningom. Håll tummarna för att dom är någotsånär friska och krya!
Så roligt! Stort grattis!
Vi väntar med spänning på bilder. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Var kommer de ifrån förresten? Djuraffär eller privatperson? :) Hur stort akvarium/terrarium har du? Inredning? *nyfiken* 
Mvh,
Moa
Dom kommer från en priivatperson. Tänkte ha dom i ett gammal akvarium som är 120 x 45 x 40. Borde räcka!
Haha, ja lätt. ^^
Grattis igen! 
Mvh,
Moa
Tre små eremiter har nu flyttat in i sitt nya hem. Jag tucker två av dom verkar pigga, men den tredje är mer svårflörtad… Persoenen jag köpte dom av visste inte vilken art det var och svarade inte på varifrån hon fått dom, fast jag frågade ett par gånger.
Skalen är alldeles för små på två av dom. ( Kan man ta snigelskal från ätliga franska sniglar? I brist på annat? Hittar inga i affärerna och det känns lite brådis..)
Har inte lyckats få bättre bilder än. Hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Jag tror det är minst två olika sorter…
Åh vilka sötnosar!
Jag tycker att alla tre ser ut som C. violascens, men du får annars gärna lägga in närbilder på ögon, klor och antenner. :)
Är det första paret antenner röda på alla tre eremiter? Är det någon ridge på storklon?
Mvh,
Moa
Jag tror förresten inte att de alls kommer att använda några av de skal du nämner. :/ C. violascens vill helst ha skal med oval och D-formad öppning - ofta sådana skal som dina redan har på sig. :)
Mvh,
Moa
Coenobita violascens, helt klart. 
H*n verkar vara ganska nyömsad? (Jag tänker på klorna, de är så vassa) Hur länge har förra ägaren haft dem? :)
Mvh,
Moa
H*n verkar förresten väldigt aktiv och pigg? :) Ett riktigt litet gullegryn. ^^
Mvh,
Moa
Vad roligt! En viola! Den här rackaren är mycket aktiv och nyfiken! Men inget jämfört med den lilla röda som är heltokig.. Ska försöka fota lite mer… Dom har gått och lagt sig nu..
Personen som haft dom köpte dom i september, tror jag hon sa.. Dom hade in te bytt skal hos henne, eller ömsat. Men hon kanske inte visste egentligen.. Dom har fått huvudfoder från Hikari och en hel del ägg att äta. Dom hade värmematta, fläkt och rejält fuktigt. Dom verkar vara välskötta, förutom då att skalen är trånga för ett par av dom.. Kan inte krypa in med alla benen..
Som jag sa tidigare så ser de alla ut att vara C. violascens, om man tittar på ögonen och antennerna. :) Visar de här två blyga småttingarna ögonen för dig någon gång? ^^ Den blyga vita visar i #12 typiska viola-ögon+antenner, och den röda visar i #9+10 de typiska röda antennerna. Ögonskaften kommer att mörkna med tiden, då en äldre viola har svarta/mörka ögonskaft.
Jag tycker att jag känner igen dessa små, så det är möjligt att jag vet vem som har ägt dem innan dig. Hon bor i skåne om jag minns rätt, och köpte tre eremiter - C. violascens - någon gång i mitten av augusti förra året. Kan det vara hon månntro? Vilket som, de är underbara. :)
När det gäller skalen så kan det vara så att de helt enkelt inte är särskilt förtjusta i skal modell större. Jag har själv en eremit som bytte från sitt skal som passade perfekt till ett skal som är alldeles för litet, så hon kan knappt dra ihop sig ens litegrann. :S Men det kan förstås vara så att dina nya små pluttar inte har haft några passande skal att byta till, vem vet. :)
Mvh,
Moa
Halloj! Jodå, tjejen är skåning! Konstigt att hon inte svarade på varifrån hon fått dom….
Att få tre violer känns som julafton! Alla tre har varit superaktiva i eftermiddag och kväll. Alla har kutat omkring och kollat in sitt nya hem, badat och undersökt skal..
Konstigt att dom kan ha så olika färg. Ska köpa kokos till dom och se vad som händer. Alla tre är vackert ljuslila på insida av ben och klor.
Hur ser man lättast skillnad på hane hona?
Slänger med lite fler bilder på lilla röd och blyga vita ( som faktiskt är störst när man tittar noga…)
Först: Röda
Haha, jag förstår dig, jag skulle också vara lycklig. 
Jo, de kommer nog att vara väldigt aktiva nu ett tag, men bli inte förvånad ifall de gömmer sig eller gräver ned sig inom ett par dygn för att stressa av. Nu kollar de sin nya omgivning, sedan kan de lika gärna gräva ned sig ett par veckor. :)
Jo eremiter kan ha väldigt olika färger från individ till individ. Färgen beror jättemycket på vilket Foder de har ätit innan varje öms, men också på ålder. Mycket kokos ger blå färg, så får de mycket sådant och annat som ger blå färg så kommer de inom några ömsningar att ändra färg åt blått/lila. :)
Kön ser man lättast på att honorna har gonoporer. Gonoporerna sitter på undersidan längst in mot mitten/"bröstet" på tredje parets ben. Här har jag skrivit en artikel, och där finns även bilder. :) Ibland kan det dock vara lätt att missa gonoporerna eftersom de är mindre tydliga på vissa eremiter, så ibland syns de ganska dåligt.
Åh, vilka vackra röda antenner de har. :P Jag är så avundsjuk. ^^
Du skulle nog förresten gärna kunna ha en djupare vattenskål så att de kan doppa sig om de vill. :)
Har du någon bild på Crabitatet? 
Mvh,
Moa
Bilder kommer snart! Har inte haft tid i helgen att lägga över bilder i datorn. Djupare vattenskål är fixad. Är helnojjig att någon ska drunkna!!
Än så länge är alla tre väldigt aktiva. Dom håller mest till på barken som står lutad mot bakre väggen, och runt-krafsandes i fuskväxten som hänger längs den!
Fuktigheten ligger på 80% och tempen på 25-30 grader dagtid.
Än så länge har jag bara sett en av dom äta, lilla röda, som smakade på Honung med pulvriserat sepiaskal.
I morgon blir det kokosflingor och torkade märlor. Förutom basfodret så klart.
Haha, ja men om du har sett att de kan klättra ur den så kommer de inte att drunkna. ^^
Vad härligt att de fortfarande är aktiva! :) Annars brukar de flesta gräva ned sig väldigt snart efter hemkomsten.
Oftast äter de på nätterna, så det kan vara därför du inte har sett något. :) Vad ger du för basfoder?
Mvh,
Moa
Basfodret är Hikari. Fick med 4 påsar för en extra billig slant när jag köpte djuren.
Ska man mata med färdigt djuraffärsfoder/pellets så är Hikari det bästa, så det är bra. :)
Det ser ju jättefint ut. :) Hur djupt bottensubstrat har du?
Så de gillar korkbarken? ^^
Mvh,
Moa
Bild på Hikaripåsen finns i Foder-artikeln. :) Det är en liten påse med små ljusbruna pellets och är till för alla slags kräftdjur. Det bästa är förstås att köra på rena produkter, men ska man ha ett pelletsfoder så är Hikari, så vitt jag har fått lära mig, bland det bästa. Det innehåller exempelvis inte något Ethoxyquin, vilket enligt vissa erfarenheter har negativa effekter på eremitkräftorna, särskilt under Ömsning.
Mvh,
Moa
Medeldjupet ligger på 10 cm. Givetvis har två av busarna grävt ner sig idag. Den tredje är på väg… Undrar vad dom tänker på… Dom kanske inte trivs alls.. 
Du kan gärna lägga på ytterligare fem centimeter. :)
Åhnej, ta det lugnt, de har precis flyttat till dig. ^^ De brukar oftast gräva ned sig just när de har flyttat, det är inget konstigt. De vill bara stressa av och ta det lugnt, och då vill de vara nedgrävda.
Någon kanske till och med vill ömsa, vem vet.
Mvh,
Moa
Jag gräver runt i arkivet nu och kan inte hjälpa att undra hur det går för dig och de små liven? 
Mvh,
Moa