Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikett: mat-och-vatten
Läst 4215 ggr
MoaL
0

Vad har era eremiter fått för färskfoder idag?

Här kan ni skriva ned vad ni har serverat era eremitkräftor för mat. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Idag har mina eremiter - i tillägg till de vanliga torrfoderblandningarna från THCP förstås - fått äpple, kokt potatis och ekologisk honung. Mycket populärt. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Idag erbjuds endast russin och svenska äpplen. Lade ned dom igårkvälls ifall att de skulle komma upp under natten. Men de ligger fortfarande och latar sig. ;)

Måste testa Honung någon gång! Visste inte att de gillade det.

MoaL
0

Haha, nej det är inte så lätt. :P Färsk kokos direkt ur kokosnöten kan ibland locka fram eremitkräftor som är nedgrävda "bara för att", som alltså inte ömsar. Det är inte alltid det lyckas såklart, men det händer. Fast lägg i sådana fall ned det på kvällen när du släcker åt dem, eremiter är alltid aktivast på natten. :)

Idag har mina fått grönkål och paprika, fast jag tror inte att något av det är särskilt uppskattat. :P Ägg har de också fått, och det uppskattas desto mer. Glad

Mvh,
Moa

MoaL
0

This morning: Äggula och äpple. :)

Mvh,
Moa

svin
0

Borterst över jul-helgen då blir det frystorkade små räkor från fiskaffären och torkade blåbär, gojibär, physalis och dadel.

God Jul!

MoaL
0

Idag blev det physalis och papaya, och så har jag provat att lägga ned en pinkie. :)

Mvh,
Moa

Terminator
0

Pinkie?! - fy för satan Skrikandes va äckligt!

MoaL
0

Hahaha Skrattande Fast ingen ville äta någonting igår, allt låg orört. Sicka tråkmånsar. Obestämd

Mvh,
Moa

svin
0

:) Har åxå tänkt prova pinkisar nån gång!

I kväll blir det kokos, fisk och en krabba.

MoaL
0

Jag ska testa pinkies fler gånger, mina var totalt ointresserade av allt ätbart igår. :S
Åh, tack för inspirationen, jag ska genast gå och plocka fram lite kokosbitar ur frysen. :) Krabba? Hel krabba? Köpt var?

Mvh,
Moa

svin
0

Hel ja, Fiskade upp den i somras.

MoaL
0

Nu har mina fått kokos, kokt ris och hel (fast sönderriven av mig) räka. Glad

Mvh,
Moa

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har mina fått kokos, paprika, gurka och broccoli, och jag ringlade ekologisk Honung över det. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Idag har de fått kokos (igen) och äpple. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Ikväll blev det mango, solrosfrön (ekologiska sådana om jag inte mins fel) och russin.

svin
0

Papaya, kokos, musslor och andra läckerheter från havet Glad

jimutt
0

Idag blev det banan och ekologisk Honung (har aldrig testat det förut, men din eremiter verkar ju iaf gilla det Moa) :)

Kan dock tänka mig att de kan bli lite smått kletiga av honungen… :P

svin
0

Morot -kokt och rå, kokos, räkor och fisk

MoaL
0

jimutt: De brukar inte bli kletiga av honungen alls, men det försvinner snabbt i bottensubstratet om inte annat, fast de brukar putsa sig så noggrant. De känner på en gång om de har råkat gå i exempelvis honungen. De har faktiskt en extremt utvecklad känsel. :)

Idag har mina fått kokos (jag har dille på att ge det, haha), äpple och hoooonung. Tungan ute

Mvh,
Moa

jimutt
0

Det kanske låter lite konstigt med idag erbjuds kokt kycklinghals (de gillar den faktiskt!) och Honung.

Kycklinghalsen är självklart helt neutral och endast kokt. Vi tog reda på den när vi åt kyckling i helgen.

svin
0

I kväll är det jag som kör Honung blandat med lite riven morot och krossat äggskal. Kokos till det, och sånna däringa små frystorkade mysis räkor eller vad det nu är.

jimutt
0

Fick nyss bekräftat, än en gång, att kycklinghals är något som uppskattas hemskt mycket. Minstingen satt nämligen nyss och slet loss stora (eller så stora han kunde iaf) bitar ur den som han sedan stoppade i munnen. :)
Riktigt gott såg det ut att vara.

MoaL
0

SUCK!! Nu har jag det jag gör. Skrikandes Jag slängde ned en pinkie för några timmar sedan, och nu är den puts väck. Jag får bara hoppas att de inte har släpat iväg den till något trångt, svåråtkomligt ställe, eller, ve och fasa, grävt ned den. Förvånad Men jag hoppas att de tycker att det är gott åtminstone.

Alltså, idag fick de en pinkie! (Dagen är inte slut än, vi ska snart och handla så då ska jag köpa något gott till dem. ^^ )

Jo just det, de fick hackad valnöt också. :)

Mvh,
Moa

svin
0

Klart dom grävt ner den! de har ju inte slukat den så fort utan vill väl kunna ta fram och snaska lite på den då och då Skrattande

MoaL
0

Mm, precis, när den har blivit sådär härligt jäst och mör i värmen och fukten. Euu.. :S

Mvh,
Moa

MoaL
0

Hum… Jag tror nog att de små lymlarna faktiskt har grävt ned den någonstans, för en snabb koll på alla dolda ställen finner ingenting. O.o
Skit också. Jag får börja gräva runt när jag har sovit. Djup suck. Skrikandes För de kan knappast ha ätit upp en hel pinkie!

De har fått alfalfagroddar under natten. :)

Mvh,
Moa

birdie86
0

Jag funderade på att köpa alfalfa…vart kan man köpa det? :)

MoaL
0

Alfalfagroddar finns på nästan alla vanliga matvaruaffärer på grönsaksavdelningen. Det brukar oftast ligga på något ställe där de blir lite kylda tror jag. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har mina små fått kokos, alfalfagroddar och granatäpple. ^^

Tycker ni att jag är jättefånig om jag säger att jag ÄLSKAR de där små granatäppelkärnorna? De är så vackra. SkämsTungan ute

Mvh,
Moa

svin
0

I går gjorde jag gröt på havregryn, rågflingor och kokosvatten (ser ut som det gått åt en del) Färsk kokos till det och hånungsmarinerade mysisräkor. Äpple till efterrätt (fast det dög visst inte)

svin
0

Äpple igen, mango och fikon. Räkona fick göra repris.

MoaL
0

Kokos, broccoli och räkor. Glad

Mvh,
Moa

svin
0

Var på väg att lägga in en bit broccoli idag åxå, hade det när jag lagade mat. Men jag tänkte att det är nog ändå inte uppskattat. Lät det av frukten som såg ok ut va kvar och adderade en lite mosig banan (Riktig fruktsallad nu :) Sen blev det en bit kokt kyckling filé.

MoaL
0

Nej, mina eremiter är inte så förtjust i broccoli heller, men det är ju nyttigt, så om de får för sig att de vill ha det någon kväll så finns det tillgängligt då och då. ^^ Jag har nästan alltid färsk broccoli (alltså inte fryst i påse som man kokar, utan färsk från grönsaksdisken) hemma till marsvinen och de andra smådjuren, så.. Glad

Mvh,
Moa

jimutt
0

blev skalade vindruvor och cocos idag.

svin
0

kokos, kokt ägg och kyckling igen

MoaL
0

Kokos (blir de inte blåare efter nästa öms så svimmar jag av förvåning! Tungan ute), kokt ägg och blåbär. ^^

Mvh,
Moa

svin
0

I går vart det fisk, bläckfisk, musslor, räkor.

I dag blir det Broccoli med Honung och Soltorkat Fikon med Jordnötssmör. Jag blev riktigt sugen, det lät gott! :)

MoaL
0

svin: Allt du ger dem låter så lyxigt! :P

Mvh,
Moa

svin
0

Ja vet :) och det mesta åker i komposten dan efter :(

MoaL
0

Haha, ja, en av nackdelarna med dessa djur. ^^

Mvh,
Moa

Terminator
0

det blir spaghetti idag, det är väldans poppis Skrattande

MoaL
0

Kokos + Honung. :)

Mvh,
Moa

jimutt
0

Äpple, Päron och kokt ägg idag. :)

Spaghetti? Är det verkligen bra att ge eremiterna mat i form av pasta och likannde? Vet bara att man absolut inte skulle ge det till de afrikanska jättelandsnäckorna jag hade förut p.g.a att pastan expanderar i magen vilket gör att om de äter mycket kan de i princip explodera inifrån. :/

Men så är kanske inte fallet med eremiter?

Terminator
0

Men öööh, kokt spaghetti Tungan ute

jimutt
0

Jo, det tycker jag också ska gå bra. :P
Men läste dock på flera sidor som helt bannlyste pasta oavsett tillagningsmetod. :S

Men som sagt var, jag tycker också att det bör gå bra så länge den är kokad :)

MoaL
0

Det är flera på HCA som ger sina eremiter ekologisk pasta utan problem, så det är nog ingen fara. Åtminstone inte så länge man ger dem kokt pasta. ^^

Mvh,
Moa

svin
0

Sillmjölke och rom (Sillrom då alltså, det blir bara Vatten att dricka till ingen alkohol :) Det lät inte lika lyxigt va, Moa? Skrattande Jag blev iallafall inte sugen!

MoaL
0

Euuhh, sillmjölke!? Skrikandes Nä, du kan vara lugn för det, inte sugen alls. :P
Jag gissar att du har färsk sill? Var går det att köpa? :)

Mvh,
Moa

svin
0

Fiskat!

MoaL
0

Wow! :P

Mvh,
Moa

MoaL
0

Idag har i alla fall mina eremiter fått broccoli, kokos och sådant där THCP-pulver som man blandar med Vatten till en liten gröt. ^^

Mvh,
Moa

svin
0

I dag har jag gjort spännande frukt-mos på papaya, mango, kokos spetsat med lite små-räkor, både torkade och frysta, och till sist pulver av sepiaskal.

MoaL
0

Idag blir det kokt ägg och en mandarinklyfta. :)

Mvh,
Moa

svin
0

egen fångad Sandskädda och kyckling med gröna ärtor, fruktmos repris denna gång med lite Honung i åxå.

MoaL
0

Du borde vinna pris för den mest avancerade och lyxiga färskmaten. :P Vi andra vågar ju snart inte skriva här längre, haha. Skrattande

Mvh,
Moa

svin
0

Tackar! Tar ödmjukt emot detta pris! :) Då ska jag satsa på att göra lite mer äcklig mat ett tag! Det verkar endå va det som uppskattas mest! Skrattande och så får ni skriva åxå Skrattande

svin
0

Misslycades kapitalt! Jordärtsskocka, Morot och Älg-färs.

SkämsFörlåt allihop!

MoaL
0

Hahaha, det är ingen fara, det är ju roligt att läsa om lyxmiddagar till djuren. :P Tyckte de att det var gott då? ^^

Mvh,
Moa

svin
0

Just lagt in det! Men som jag skrev är det ju oftare når det är sunkiga grejer som det blir succé Tungan ute

MoaL
0

Nå, åt finsmakaren? :)

Idag har i alla fall mina små fått litchiplommon.

Mvh,
Moa

svin
0

Nej! Han var visst inte hungrig.

svin
0

Kokos från frysen var ett bättre val tydligen :)

MoaL
0

Hehe, det brukar vara så. :P

Mvh,
Moa

MoaL
0

Idag har eremiterna fått litchiplommon, kokt potatis och kokt ägg. :)

Mvh,
Moa

Eremita
0

Idag har mina eremitkräftor fått eremitkräft Foder, tomat och kiviGlad

Eremita
0

Idag har de fått hånung och kiwi

MoaL
0

Mina har också fått Honung. :P Och kokt ägg, samt deras vanliga torrfoder förstås. :)

Mvh,
Moa

EPN
0

Idag har våra fått mosad mango. Ska se vad vi kan hitta på till dem senare idag :)

MoaL
0

Natten till idag fick de vattenmelon - totalt ointressant verkar de tycka. O.o Jag får se imorgon eller så vad de tycker om galiamelon. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Nu har jag serverat galiamelon. :) Fast inte verkar de sugna för det.

Mvh,
Moa

Eremita
0

mina har fått jordgubbe:) och deras eremitkräftfoder (som de alltid får).

Eremita
0

Idag har de fått gultomat och gulhånung:b de ha mest ätit på hånungen:)

Eremita
0

Idag fick de paprika, hånung och skinka:)

MoaL
0

Mina har fått morot och kokt ägg. ^^

Mvh,
Moa

Giski
0

Idag har min stackars ensamma eremit fått Honung ringlat över äpple, nektarin & en liten brödbit! :) Det har är hans första natt i terrariet som är hemma så jag hoppas att han äter något! :)

MoaL
0

Mina eremiter har fått granatäpple och mango (framförallt mina perlatus ÄLSKAR verkligen mango!). Glad

Mvh,
Moa

Eremita
0

Mina har fått kokos och hånung

Giski
0

Idag har min eremit fått kokos, fiskmat, Honung, mango & valnöt! :) (Jag vet förtfarande inte vad han äter så jag stopar in allt! ;o )

svin
0

Igår var det kokos, papaya och fisk som var favoriterna, torkad physalis, blåbär och räka var orört så det får ligga kvar (fast jag vet att räkan kommer lukta i morgon) Sen la jag till ekologiska röda vindruvor, ny kokos, selleri dill och lite mysisräkor. mmm! Glad

MoaL
0

#80 Du är ju verkligen som en riktig delikatesskock, haha. :D

Här har jag varit jättetråkigt, idag har de bara fått äpple. ^^ Tur att det ändå är en av deras absoluta favoriter, de glufsar i sig enorma mängder äpple när de väl får det. :P

Mvh,
Moa

svin
0

Cool Vilket äpple är mest populärt, rött, grönt eller gult?

MoaL
0

Hehe, valmöjligheterna är ganska begränsade. :P Jag köper i princip enbart Royal Gala, så de har bara att tacka och ta emot. Skrattande

Mvh,
Moa

svin
0

Dom är goda

svin
0

Det hade gått åt nästan en vindruva så i kväll la jag in en till tillsammans med en bit ekologisk banan och ny kokos (för det går åxå åt) sen blir det mysisräkor igen, musslor och krabba.

MoaL
0

Här har det blivit paprika och morot ikväll. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Gillar de paprika? :)

Idag ska mina få pumpakött & kanske pumpakärnor efter att jag läst om de är ärbara! :)

svin
0

Jag lade in ett färskt fikon igår morse, det var lite påbörjat när vi kom hem nu på kvällen idag så det får vara till imorgon så får vi se om det kanske går åt lite till :)

MoaL
0

#87 Ibland äter de av paprikan, ibland inte. :)

Idag blir det äpple och mango. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Fikon och passionsfrukt. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mandarin och grönkål. :)

Mvh,
Moa

Giski
0

Mango, räka, popcorn, nötter & Honung! :D

MoaL
0

#92 Låter mumsigt. :P

Idag har mina eremiter fått räka, kokt ägg och äpple. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Kokt potatis och clementin. :)

Mvh,
Moa

svin
0

kokos, mussla, fisk och mango

och innan dess vart det kokos, fikon och dadel

Grodan
1

Era kräftor är bra bortskämda… Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MoaL
0

#96 Tungan ute

Idag har mina fått kokt ägg, apelsin och Honung.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Idag serveras nashipäron och räka. Glad

Mvh,
Moa

svin
0

Dadel och ugnsbakad Gädda.

MoaL
0

#99 "Ugnsbakad gädda", snacka om lyxmat! xD

Idag har mina fått äpple, paprika och kokt ägg. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mango och äpple blev det idag. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Kokos och räka. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Det blev äpple, röd paprika och räka på menyn idag. :)

Mvh,
Moa

zoidberg
0

tomat, rå skinksnitsel och torrfoder

MoaL
0

Mina eremiter har fått kokos, banan och äpple i färskfoderväg idag. :)

Mvh,
Moa

zoidberg
0

pellets, advokado kokos sepia och pumpa frö.

behöver man mala pumpafrö, eller kan man ge ett helt.

kaninsköld
0

sallat

Mvh Kaninsköld

MoaL
0

#106 Man behöver inte mala det, men om man kan hacka det grovt så att de blir lite delade så är det inga nackdelar. :) Fröerna släpper säkert ut lite fler dofter och oljor om de inte är hela, så att säga. Har du oskalade pumpafrön?

Mvh,
Moa

zoidberg
0

nej det är med skal, helt ekologiska, från egenodlad jätte pumpa.

zoidberg
0

idag har min eremit fått bannanmos med rivet äpple, rå alaskan polock, kokos och pellets.

Fick se min eremit äta för andra gången idag, han satt och mumsade i sig bannanmos, det såg verkligen jättegulligt ut.

zoidberg
0

Idag har eremiterna fått kyckling filé, riven kokkos med Honung, riven jordnör, riven morot och spirulina och pellets.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.