Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettallmänt
Läst 1655 ggr
BomanUtanH
0

Vatten i crabiatet.

Har märkt att det blir väldigt mycket Vatten i mitt crabiat. Har fått gräva en grop i sanden så att jag kan ta ett decilitermått och ösa ur Vatten. Händer detta för er med?

Kan inte dra ner på sprayandet av Vatten för det är tufft nog redan nu att hålla luftfuktigheten tillräckligt hög. Och på grund utav denna höga mängd Vatten så kan väl inte mina kräftor gräva ner sig utan att drunkna?

Ska i och för sig åka och hämta en fogger imorgon kväll. Kan detta göra det bättre?

MoaL
0

Ojdå, om du har så mycket Vatten i Crabitatet att du måste tömma med decilitermått så gör du bäst i att ta ut allt bottensubstrat och blanda det med ny, torr sand.

För att förebygga liknande för framtiden skulle man behöva veta varför det blev så mycket Vatten från början.

Har eremiterna tömt ut Vatten i sanden från vattenskålarna?
Hur mycket Vatten sprayar du ut i Crabitatet?
Hur mycket ventilation har du?

Jo, en fogger hjälper med luftfuktigheten, men den skvätter också ut Vatten om man inte har det på en ställe där det inte kan hända. Plus att en fogger hjälper med temperaturen, för den blir väldigt varm och värmer upp vattnet den ligger i ordentligt.

Hur ser det ut i ditt crabitat? Har du någon bild? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

BomanUtanH
0

Kan inte påstå att dom tömmer ut mycket Vatten. Tror det har att göra med att jag får spraya som en galning för att få upp luftfuktigheten. Eftersom jag har ett gammalt akvarium så har jag bara två hål i hörnena som man brukar ha. Är det för lite? För den ena skivan är utav plexiglas så det är ju inget större jobb att borra upp fler hål.

MoaL
0

Nej, har du problem med luftfuktigheten ska du inte ha mer ventilation. :) Vilka mått har akvariumet? Vad har du för inredning?

Mvh,
Moa

BomanUtanH
0

65x35x35. En stor rot som är väldigt populär att sitta på och sen en mindre som lutar mot den strörre. Sen en kokosnötshus, två vattenskålar, några plastväxter och två snäckskal som matskålar. Sand i 3/4 av akvariet och sen en bit med kokosmull eller vad det heter. 

Hittade dock min ena eremit död idag… Den som hade varit nere och ömsat och vairt med sedan början :(

Lägger upp bild på det hela strax.

BomanUtanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt blött eftersom foggern varit igång.

BomanUtanH
0

Som sagt så är roten poppis :)

BomanUtanH
0

Kokosnötshuset täcks av roten men står under värmelampan.

MoaL
0

Vad tråkigt med den döda eremiten. :(

Jag finner små akvarium svårare att hålla luftfuktigheten i, så tyvärr kan det vara en aning kämpigt. :S Bra med rötterna, de brukar kunna suga åt sig ordentligt med vätska. :) Även korkbark är bra, likaså mossa. Kokosmull nedblandat i sanden hjälper också med luftfuktigheten.

Värmelampan ser ut att vara väldigt oskyddad? Finns det någon risk att eremiterna kommer åt den? Kan de komma åt den om de klättrar upp på kokoshuset till exempel? Hur ofta och länge är den igång per dag? Tänk på att många lampor kan explodera vid för mycket fukt (japp, har varit med om det på en djuraffär då det fuktades i ett terarrium och lampan small O.o).

Vad har du för slags fogger förresten? Är det en sådan som är utanför akvariumet? :) (Bara nyfiken eftersom jag inte ser någon fogger i akvariumet ^^)

Vad har du som mäter luftfuktigheten? Ibland kan de mäta fel, men det finns sätt att testa dem.
Hur känns luften om du sticker ned näsan och luktar i Crabitatet? Känns den fuktig och "mättad"? Äsch, det är så svårt att beskriva hur den ska kännas och lukta. Tungan ute

Vad har du för lock? Du nämnde plexi-/glasskivor, men det ser ut som att du har något annat på också, något svart? Beroende på hur stora de öppna hörnen på skivorna är kan det helt enkelt vara för mycket för att kunna hålla luftfuktigheten inne ordentligt. Nu under vintern blir också vår luft torrare, så då är det lite besvärligare än under sommaren.

Sötnosar till eremiter på rötterna. ^^

Mvh,
Moa

BomanUtanH
0

Lampan sitter så pass högt ovanför huset så det är absolut ingen rist att dom når den :) Den är igång 18h per dygn. Någon timme innan det tänds och någon timme efter det har slocknat. Har rätt så dåligt isolerat rum eftersom det var tänkt att bara vara ett förråd här förut.

Ja, det är en sådan som står utanför eftersom det är så litet. Skulle aldrig fått plats med en fogger där inne så det är dragit en slang som puttrar ut lite dimma.

Det svarta är en lysrörsarmatur så det blir lite lyse :) Annars är det en plexiglas och en vanlig i glas. Kanske borde se över hålen och täppa igen. Men det ena hålet täcks över utav armaturen och nu sticker foggern ner i den andra så borde inte bli några problem.

Luftfuktigheten mäter jag med en http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/terrarie-reptil/klimatkontroll-terrarium/combometer-digital-exoterra.html

Och skulle i alla fall säga att det påminner lite om luften en varm sommardag innan det ska börja åska, så nog är det allt fuktigt :)

BomanUtanH
0

Nu har jag bytt ut all sand mot ny torr sand. Får hoppas det blir bättre nu :)

MoaL
0

Aha, vad skönt, den såg ut att vara så nära att de skulle kunna komma åt den. :) Att värmelampan är på så länge har nog en del att göra med att det är svårt att hålla luftfuktigheten bra. Går det att göra något åt rumstemperaturen? Du kan isolera akvariumet med frigolit under botten och även på baksidan och sidorna om du vill. För att slippa se frigoliten genom glaset sätter man bara en bakgrund på akvariumet innan man sätter fast isoleringsmaterialet. :)

Hur går det med foggern? Fungerar den bra för dig? Jag hoppas att den hjälper, det är så besvärligt att behöva oroa sig för luftfuktigheten hela tiden.

Nu är ju jag en sådan som kan tolka saker lite väl bokstavligt, så bara för att jag ska slippa fundera på det måste jag försäkra mig om att du inte faktiskt har helt torr sand till eremiterna? 

Mvh,
Moa

BomanUtanH
0

Nej nej. Skrev torr mest för att den gamla var totalt genomblöt xD