Problem
Hej,
Nu är det så här att en utav mina eremitkräftor har dött och jag är lite oroad att det kan ha varit en sjukdom som orsakade att den dog. Jag kollade på den döda eremitkräftans gälar och det var små små oranga/röda prickar på gälarna, har kollat in på artiklarna här och på zoonen och jag kom fram till att jag har dåligt Vatten. Kan det vara så att jag har dåligt Vatten eller var det bara en allmän sjukdom? Måste nämna att jag städade och möblerade om i akvariet för några dagar sen och det kan ju ha orsakat att den dog (utav stress) Kan detta påverka dom andra eremitkräftorna som jag har i akvariet?
tacksam för svar!
Nej, vad tråkigt att den dog. :(
Först och främst, vad var det för art? Hur länge har du haft just den här eremiten?
Kan de röda/orangea prickarna vara någon sags ohyra (några kvalster av något slag t ex), eller var de utan tvekan missfärgningar av gälarna? Är du säker på att de orangea prickarna är något onormalt? Har du jämfört med andra eremiter av samma art?
Har du någon bild på den döda eremitens gälar?
Vad är det som gör att du tror att du har dåligt Vatten? Vad använder du för vattenberedningsmedel? Vad använder du för salt?
Om det kan påverka de andra eremiterna beror ju på om det är något smittsamt eller något som är från yttre påverkan och som kan drabba allesammans samtidigt, till exempel om vattnet är dåligt för dem, eller om de har kommit i kontakt med något giftigt eller liknande. Har någon använt några giftiga rengöringsmedel eller dylikt nära av Crabitatet?
Hur ser dina andra eremiters gälar ut? Verkar de andra vara pigga och normala?
Massor med frågor, jag vet. :) Jag hoppas verkligen att det bara berodde på PPS/stress eller något liknande, och att det inte är något som drabbar dina andra eremitkräftor också. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hur har det gått med dina eremitkräftor? :)
Mvh,
Moa
Tjena
Förlåt för att jag inte har svarat, har haft det stressigt med skola och prov :/
Men nu så har jag äntligen tid att skriva:D
Jag har inspekterat mina eremitkräftor sen den dog och jag har inte sett något tecken på att det finns oranga prickar på någon annan eller något annat misstänkt med gälarna på någon av dom andra. Det har varit en lite stressig tid hos mig då två eremitkräftor(hanar) har ömsat klart och allt ser ut att ha gått bra för dom och de andra två eremitkräftorna(honor) har nu grävt ner sig för att ömsa. Jag trodde där ett tag att en av dom skulle dö då hon var ovanligt seg och hon rörde så gott som aldrig på sig men det blev som tur var inte så. Så nu så väntar jag på att honorna ska ömsa klart.
Tillbaks till den döda eremitkräftan, det var en eremitkräfta av arten C.rugosus och jag hade haft den i drygt ett halvår. Jag har tyvärr inga bilder på gälarna men jag såg ganska tydligt att det var oranga prickar på båda gälarna, prickarna var inte stora och det var inte någon sorts kvalster men jag tror att jag vet orsaken att den dog. Hemma hos mig så är det väldigt kallt på vintern och då sänks ju temperaturen i mitt akvarium. Då lägger jag filtar och diverse kläder på akvariumet för att hålla värmen kvar, den enda nackdelen med det är att det blir knappt någon ventilation. Så jag tror att det var för hög luftfuktighet och stress som tog död på eremitkräftan. Eremitkräftan som dog hade just ömsat klart då jag städade och möblerade om i akvariet.
Jag använder saltet: EKTOZON, har funkat bra hit tills, har däremot inga bra anvisningar på mängd av salt till Vatten då det inte står på förpackningen.
Jag använder reningsmedlet: REPTISAFE, har funkat bra men jag behöver mer för det tog just slut:p Har inte heller några bra anvisningar då det inte har stått något på förpackningen men det verkar funka bra då mina äldsta eremitkräftor har varit hos mig i ett år och druckit vattnet jag gett dom.
Vatten: Nu kommer den pinsamma biten, jag bor på landet och har egen brunn med rent Vatten, utan några farliga ämnen i sig. så jag renar inte mitt Vatten mer än att jag häller i lite renings medel i en stor flaska med Vatten och skakar om och jag låter vattnet stå någon dag. Det låter nog som att det inte funkar men jag har mina eremitkräftor som bevis på att det funkar med den metod jag använder och eftersom att det funkar så har jag inte inte bytt renings metod. Om jag hade bott i stan så hade jag nog renat vattnet efter anvisningar då det är dåligt Vatten där men nu bor jag ju på landet en mil utanför stan så ja… finns nog inte så mycket mer att säga om det.
Eremikräftorna är väldigt aktiva, speciellt min ''jordgubbe'' då den gräver hål och river ner väggar och växter vilket som är ganska störande xD , båda hanarna äter som vanligt, har däremot sett en skillnad på deras avföring. avföringen har blivit längre och för någon dag sedan så hittade jag vit avföring vid matskålen, är inte så säker på att det är avföring men vad kan det annars vara? Anar också att den ovanligt långa avföringen kommer ifrån ''jordgubben'' då den är betydligt större än dom andra.
Har nog skrivit allt nu… puh, det tog lite tid;)
Men God Jul och Gott Nytt År i förskott:D /simon
Hej!
Det låter skönt att de två hanarnas ömsningar har gått bra. ^^ Får hoppas att honorna klarar sig lika fint. :)
Hade rugosusen som dog ömsat hos dig tidigare?
Det låter konstigt att det inte står på saltförpackningen hur mycket salt som ska användas. :S Saltet i sig har jag dock ingen erfarenhet av.
Om du tar litegrann av ditt saltvatten i ett provrör, en flaska eller något liknande så kan du gå till djuraffären där du köpte dina eremiter och be ägaren kolla hur salt vattnet är. :)
Jag vet inte hur bra Reptisafe är heller, har ingen erfarenhet av det. Jag hoppas bara att det fungerar som det ska. :)
Äsch, vad är det som är pinsamt med det? :) Däremot är det inte säkert att vattnet är bra bara för det. Det kan finnas mindre bra ämnen i sådant Vatten också, om jag inte minns helt galet. Jag har läst om det tidigare på HCA någon gång, gällande brunnsvatten.
Haha, ja, mina jordgubbar driver oss till vansinne i princip varenda dag, so I get your point. xD
Det vita, det kan inte vara så att de helt enkelt har ätit kalk eller något liknande? Annars vet jag inte vad den vita avföringen kan bero på. Har aldrig sett något liknande själv, bara den vanliga mörkbruna. :)
God jul & Gott nytt år i förskott till dig också! :D
Mvh,
Moa
Har du förresten isolerat akvariet med frigolitskivor?
Har du någon annan möjlighet till att öka värmen hos dem? Med hjälp av värmematta, värmelampa eller fogger till exempel? :)
Mvh,
Moa
Nej jag har inte isolerat akvariumet med frigolitskivor, det är ett akvarium med tillbehörande bänk under. Om man ska isolera med frigolit så lägger man väl frigolitskivorna under akvariumet / terrariumet?
Jag har försökt med många saker men inget har gett ett hållbart resultat. Jag kan ju köpa en till värmematta men dom är ju så dyra, men det är väl något man får stå ut med. Jag har två lysrör i mitt akvarium och dom alstrar en hel del värme men det verkar inte räcka. Har kollat lite på Foggrar och det verkar som ett bra alternativ för mig, behöver hjälp med att hålla luftfuktigheten uppe och att dom alstrar värme är ju bara ett plus:D men dom är ju också dyra…
Ska snart byta ut sanden i mitt akvarium så jag får väl införskaffa nåt då om det ska bli någonting:)
Jo, innan man sätter akvariumet på bänken brukar man kunna lägga dit en frigolitskiva om det är möjligt. Det går även att isolera väggarna med frigolit. :)
Fungerar inte ens en värmelampa? Det använder jag här hemma hos mig, och det fungerar jättebra för mig/oss. :) Jo, fogger fungerar också bra. Den sprider förstås inte lika mycket värme som en värmelampa eller liknande, men ändock. Den hjälper ju även på luftfuktigheten. ^^
Har något hänt eftersom du ska byta sand, eller brukar du bara göra årliga sandbyten? 
Mvh,
Moa
Lite för sent för att svara kanske, men i alla fall. Jag lade aldrig till någon frigolitskiva eller någon större värme källa förutom en liten "värmelampa" efter den där händelsen då det började bli varmare i akvariet av sig självt. Jag bytte sand för att förhindra eventuella sjukdomar (man ska vara på den säkra sidan;). Eremitkräftorna (honorna) överlevde ömsningen och allting var bra ända tills konfirmationen. Jag var på konfirmation på solvik i två veckor och min familj skulle ta hand om dom när jag var borta. Under tiden jag var borta dog min äldsta eremitkräfta och när jag kom hem så dog en till, båda kräftorna var av arten Rugosus och dom var hanar. Efter det så köpte jag två nya eremitkräftor i Örnsköldsvik, men en av dom dog en tid efter att jag kom hem, troligtvis av stress eller bråk med andra eremitkräftor (båda var väldigt små när jag köpte dom) sen så flöt allting på som vanligt. Nu för några månader sen så dog en till av mina eremitkräftor , en hona av arten Rugosus efter en Ömsning. Det var väldigt tråkigt att hon dog då hon hade mest karaktär av eremitkräftorna jag haft .Och sen så kommer vi till nuet, idag så har jag två eremitkräftor kvar (en jordgubbe och en okänd art) och jag tänker avrunda min "djurhobby" efter två väldigt givande år. Detta var nog inget vidare svar utan det blev snarare en genomgång av 2012:p Men det var väldigt kul att få testa ha eremitkräftor och jag hoppas att fler kommer testa det, och tack Moa för att du introducerade mig till eremitkräftor med din artikel på zoonen;) Lycka till med vad ni än gör i år Mvh, Simon
Det är uppenbart att just C. rugosus är en väldigt känslig art jämfört med andra arter - till och med känsligare än perlatus. O.o Väldigt trist eftersom de är så söta och nätta små eremitkräftor.
Det är verkligen jättejättetråkigt att du ska lägga av med eremitkräftor, men jag är glad att jag har kunnat vara till hjälp och att du har haft roligt under tiden du har haft dem. :)
Mvh,
Moa