Färdigstädat + bilder!
Nu har jag äntligen röjt upp i det stora Crabitatet! Alla tomma skal är kokade, sanden är vänd, ett nytt kokosnätrör är gjort och upphängt.. Det är hur skönt som helst! 
Men gissa om man hittar skal exakt överallt i sanden, till och med ända längst nere i botten! Det är sanslöst hur de bara försvinner, skal jag aldrig ens har märkt blivit nedgrävda, haha.
Men nu är alla uppgrävda, och vissa som nu är för små för eremiterna i det akvariumet har blivit bortplockade. Det är ganska fantastiskt att upptäcka hur eremiterna faktiskt har vuxit. ^^
Nu har jag ju dessutom ordnat nya batterier och har tagit några kort. Jag har inga helbilder på akvariumet, men några bilder inifrån har jag lyckats ta. 
Här är en sned bild på kokosnätröret, några rötter och ett par chollabitar. Eremiten mitt i bilden är min minsta C. brevimanus. Eremitkräftan som syns i höger hörn är min C. clypeatus. Färskmaten på plastfatet är mango och avocado. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ser fint ut. :)
Vad är rören med massa hål i? (Är inte insatt i krabbvärlden) Dom ser ut som man skulle kunna ha till hamster. :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Lite tomt ser det ut att vara, och det beror på att jag har slängt merparten av plastväxterna eftersom de hade börjat rosta. Eremitkräftorna har varit och nypt sönder plasten, och ståltråden mådde inte så bra av all fukt.
Så de plastväxterna är bortplockade nu och nya kommer att införskaffas med tiden.
Samma eremitkräftor som ovan, och nu syns även Saturnus, min C. compressus som sitter på roten ovanför min C. clypeatus. Mammas skal klänger lite så där halvt och halvt upp och ned längst till höger intill glaset. Han är också en C. brevimanus. ^^
Mvh,
Moa
#1 Tack! :) Rören med hål i är cholla, de är egentligen delar av en slags kaktus och de är ofarliga att ha till hamstrar. ^^ Dock kan de vara ganska dyra här i Sverige om man har otur, och är ofta svåra att få tag på om man inte beställer från USA.
Mvh,
Moa
Lite suddig bild på min C. clypeatus (till vänster) och Saturnus (C. compressus). :)
Mvh,
Moa
En hel kokosnöt med lite mossa i som jag har ställt på högkant. :) Jag har stoppat i ordentligt med fräsch mossa i Crabitatet nu, så det luktar jättemysigt av fuktig natur inne hos eremiterna. 
Till vänster om kokosnöten syns även havstulipanerna jag har därinne, som är både vackra och fungerar som klätterställning och kalktillskott. 
Mvh,
Moa
Har inte dom Vatten :-S
#6 Naturligtvis, Vatten är jätteviktigt och de har två stora vattenskålar. En för sötvatten och en för saltvatten. :) Den ena vattenskålen syns på sista bilden (#5), bredvid kokosnöten. ^^
Här är ännu en bild, fast nu har de såklart lyckats grisa ned vattnet litegrann med sand.
En del av saltvattenskålen (en likadan skål som sötvattenskålen) syns i nederkanten av bilden.
Mvh,
Moa
Alltså jag menar lever dom inte under vatten
Nej, det finns både landlevande och vattenlevande eremitkräftor, och jag har landlevande eremitkräftor.
Alla eremitkräftor, även landlevande, lever dock sin absolut första tid i livet under Vatten som simmande små "larver", där de ömsar ett antal gånger tills de landar på botten och vandrar upp på land. Sätter man ned landlevande eremitkräftor under Vatten utan möjlighet att ta sig upp skulle de drunkna.
Landlevande eremitkräftor andas dock med ett slags gälar och behöver därför ha hög luftfuktighet för att kunna ta upp syre ordentligt. Mellan 80-85% luftfuktighet är idealet. 
Mvh,
Moa
Vad tjusigt det blev.
Tack. :) Det är inte särskilt stor skillnad mot för hur det såg ut sist jag städade hos dem, men ack, ack vilken enorm skillnad det är mot för hur det såg ut just innan jag städade.
Det är sanslöst att så små djur kan ställa till med ett sådant kaos! 
Mvh,
Moa