Död eremit och benlös!
Tände för mina eremiter när jag steg upp idag. Allt verkade frid och fröjd. Men sen när jag skulle byta Vatten och mat såg jag något förskräckligt! Min största eremit låg vid vattenskålen livlös och med 3 stycken ben som har lossnat från kroppen. Vad i hela friden är det som har hänt?!
Hittar inte min usb-kabel till mobilen så jag kan lägga upp kort men det är hela benen som har lossnat. Direkt från kroppen har dom lossat. Kan inte föreställa mig att det kan ha skett i ett slagsmål.
Är utav sorten Purpureus.
Värt att tillägga är att för en vecka sedan hittade jag en annan eremit undangömd död. Trodde att denna var nergrävd men när jag fann den och lyckades peta fram den så lossnade ett ben. Kan ju ha legat där ett tag och börjat bli lite röten eller vad man ska säga så därför lossnade ett ben när jag fick peta fram den lite halvt om halvt med våld. Kan det ha något sammankoppling eller ren slump?
Har någon varit med om något liknande?
Usch, jag beklagar verkligen. :( Din största eremit är alltså död, inte bara dålig och har tappat ben?
Men jo, sådant kan hända på grund av slagsmål. Inte att de brukar nypa av varandra benen, men stressen kan orsaka att de lossnar. Jag har haft ett skalslagsmål en gång mellan två C. rugosus. När jag kom hem upptäckte jag den drabbade eremiten sittandes på kokosnätet med ett av benen liggandes bredvid och utan sitt skal. Tyvärr överlevde hon inte.
Den som du fann död för en vecka sedan, hur länge hade du haft den? Hade den ömsat hos dig innan den dog?
Hur många eremitkräftor har du tillsammans nu, och av vilka arter? Hur stort är terrariet? Vad ger du för Foder?
Tyvärr är det svårt att säga exakt vad det berodde på, men troligast är det nog stress på grund av något. Se därför över allt basic, som om de går för trångt, har tillräckligt med gömställen, har konstant tillgång till saltvatten, har fått ordentligt med protein, har ett gott utbud av skal så att de inte behöver tjafsa om dem, och så vidare.
Mår de andra eremitkräftorna bra?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor