Plastakvarium och duschning
Har nu insett att mina förra bott helt fel då de bott i ett terrarium. Tror det är därför de dött då det blivit för torrt. Även fast jag sprayat.
Kan de vara så?
Kommer nu att skaffa ett akvarium istället nu när vi ska köpa nya.
DÅ min kräftor bor i en skola så undrar jag om man kan använda plastakvarium. Är dock osäker om det finns så stora att få tag på.
Finnsd et någon mackapär som kan spraya Vatten åt en så man vet att det är fuktigt.
Maria
Hej och välkommen hit!
Jag tror inte att det finns något så stort i plast, och jag har också upplevt att plast inte är på långa vägar lika bra som glas. Plast må duga när man transporterar eremiter, men inte som ett permanent boende. :) Ett vanligt akvarium med glaslock är enligt min åsikt det bästa. :)
Hur djupt bottensubstrat hade du till dina förra eremitkräftor? Vad gav du för Vatten och mat?
Man behöver oftast stödspraya, särskilt om man använder någon värmekälla som exempelvis värmelampa eller värmematta åt dem. Det finns dock olika slags luftfuktare, exempelvis av den här typen. Det finns även andra typer av luftfuktare såklart. :) Jag skulle dock inte förlita mig på att de sköter hela jobbet, men då behöver man åtminstone inte fukta lika mycket manuellt.
Andra sätt att hjälpa upp luftfuktigheten är att bottensubstratet ska vara en blandning på en del kokosmull till fem delar sand (mycket mer sand än mull alltså). Även mossa och rötter håller fuktighet bra. :) En fogger hjälper också upp luftfuktigheten.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tyvärr så hade jag nog för klent med bottenmatriel. Det går ju inte heller att fylla upp lika mycket i ett terrarium. Nu ska jag fylla på ordenligt och blanda med kokosmull och sand.
Saltvatten och vanligt Vatten (renat) har de haft och mat efter alla konstens regler, men har upptäckt mer mat man kan ge här på sajten. Hur viktig är värmeplattan? Har haft en som satt på sidan, ska skaffa en termometer denna gång så jag har koll på hur varmt det är, och en sån där annan som håller koll på fukten.
Har beställt två Viola som kommer på onsdag så då ska allt vara klart hade jag tänkt mig.😃
Nej, att det är så lågt framtill på terrarium är en av de främsta nackdelarna med dem. ^^ Men det är ju jättebra att du har koll på allt det nu! Och oroa dig inte om de är nedgrävda mycket i början, för det är typiskt eremiter, och särskilt nyinköpta sådana. ;)
Menar du värmeplatta eller värmematta? Jag har värmelampor till två av mina crabitat och en värmematta som är fäst på baksidan på det tredje, och det behövs vanligtvis någon typ av värmekälla till eremiter. Jag föredrar helt klart värmelampor, men smaken är ju som baken. ^^ Det är bara på sommaren som jag inte behöver ha något sådant igång, eftersom vi då redan har så varmt, men under höst/vinter/vår så skulle det bli alldeles för kallt för mina mångbenta små vänner.
Åh vad roligt, violor är ju superfina! Och så är det ju så roligt att få göra iordning ett nytt akvarium. :P
Vad hade du för art tidigare?
Mvh,
Moa
Det vet jag faktiskt inte, men läste på att typ violor var lite tåligare. fanns ju nån sort som var mer stressade än de andra. Jag har en typ värmematta som sitter på sidan av terrariet. Den kan jag ju använda till det nya akvariet. Ska titta på värmelampa också. Förslag på någon bra?
Alla eremitkräftor är ju rätt känsliga, men jämfört med till exempel rugosus (som ju är så vanliga i handeln nu) är väl i princip alla andra arter tåliga. :P
Jag köper exoterras värmelampor. Den bästa jag har haft är den jag har till mitt största crabitat. Det är en exoterra Swamp basking spot lamp, och jag köpte den för att den ska tåla fuktig miljö och vattenstänk, och eftersom jag har lampan inuti det största Crabitatet så är det ju viktigt att den tål omgivningen. Vanliga lampor brukar annars explodera eller bara dö om de får vattenstänk på sig, men den här har hållit hur bra som helst. :)
Mvh,
Moa