Eremitkräftor iFokus

Eremitkräftor

Etikettboende-och-inredning
Läst 1600 ggr
JohannaEkroth
0

Funderar på eremitkräftor

När jag var barn hade jag eremitkräftor. Har haft 8-10 st allt som allt. 

Är lite sugen att börja igen. Men jag har totalt glömt allt…

Vad för saker behöver jag?

Terrarium/akvariestorlek minst? Tips hygrometer.

Vilken temperatur? Tips termometer.

Vilken luftfuktighet? Tips hy

Belysning? Behövs UV?

Värmekälla?

Sand? Hur många cm djupt?

Vatten?

Grundfoder?

Andra viktiga tillbehör?

Hur många eremiter är det bra att starta med?

Bifoga gärna länkar till saker eller bilder på dem.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Sleggyman
0
MoaL
0

Och MoaL kommer att svara också, så fort hon får tid. ^^ Har varit sjukt upptagen i flera dagar nu, och ska strax bort. Ikväll/inatt kommer jag förhoppningsvis ha tid att sätta mig ned och svara på både inlägg och PM!

Tänkte bara visa lite livstecken och säga att jag har sett er och att jag inte ignorerar er, utan bara helt enkelt knappt har haft tid att sitta vid datorn överhuvudtaget (utan att somna framför den vill säga…😴). 😊

Varmt välkommen hit, Höstlegenden! 👋

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Okej, NU äntligen kommer mitt svar. ^^

**Vad för saker behöver jag?
**Akvarium med lock (ej för välventilerat)
Sand + Kokosmull (om djuraffären inte har kokosmull inne är det bara att be dem beställa)
Två stora vattenskålar
Matskål/-ar
Lampa eller lysrör med armatur
Gömställen - förslagsvis kokosnöthus, minst ett gömställe per eremitkräfta
Inredning att klättra på - plastväxter, rötter, etc.
Hygrometer och termometer
Salt för att göra saltvatten
Torrfoder (Ej något Foder som köps på vanliga djuraffärer)
Sprayflaska

**Terrarium/akvariestorlek minst?
**Beror på art och storlek, men ju större desto bättre. Alla eremitkräftor kommer att utnyttja det utrymme de har fått till fullo. Glad Aldrig mindre än 60x30x30, och är eremitkräftorna i storlek large eller större, så ska akvariet vara större. Mitt största crabitat är på 130x45x45 cm, och utrymmet används flitigt.

Vilken temperatur? Tips termometer.
Cirka 22-25 grader. Arter som exempelvis C. rugosus och C. perlatus mår bäst av att hållas åt det varmare hållet. Det enklaste är väl en digital termometer, så länge man vet att den visar rätt. Skämtar

Vilken luftfuktighet? Tips hygrometer.
80-85%. En digital som visar rätt är naturligtvis även där enklast att läsa av. Glad Själv hade jag en analog hygrometer, och det gick också bra.

Belysning? Behövs UV?
Jag använder denna i stora Crabitatet, eftersom lampan sitter inuti akvariet. Den lampan är lite dyrare, men håller bra och tål vattenstänk och hög luftfuktighet. ^^
Jag tror inte att det har kommits fram till att eremitkräftor kräver UV-ljus, däremot har man upptäckt att de får bättre färger om man använder lysrör eller lampor med UV-ljus. 

Värmekälla?
Jag använder lampor som värmekälla, men man får vara beredd på att alla värmekällor kommer att torka ut både bottensubstrat och luft snabbare, vilket resulterar i att man får spraya betydligt oftare. Jag använder bara värme under de kalla månaderna. Under sommaren behövs inget sådant. Glad

Sand? Hur många cm djupt?
Sanden köper du, som du såg längre upp, på Jula. Det ska vara minst 15cm djupt, och gärna ännu djupare om du skulle köpa stora eremitkräftor. Glad Om jag minns rätt så ger 25kg sand blandat med 1 block kokosmull ungefär 13-14 cm djupt bottensubstrat i ett 60x30x30 akvarium.

Vatten?
De ska ha salt- och sötvatten. Har du akvarium (omedicinerade etc.) kan du gärna ta Vatten därifrån. Annars är det bra om du kan starta upp en hink eller dylikt med en filterpump i.

Grundfoder?
Undvik allt Foder som finns på djuraffären som riktar sig till eremitkräftor. Bättre att blanda själv eller, ännu enklare (men dock också dyrare), att köpa från THCP eller exempelvis Ebay.

De vill också ha färskfoder, som färska grönsaker, frukter och bär, musslor, räkor, fisk, insekter, nötter, och så vidare. Undvik hårt besprutade produkter, då eremitkräftor är leddjur och därmed också kan skadas/dödas av insektsgifter.

Andra viktiga tillbehör?
Skal! Skrattar Även här är det tyvärr nästan omöjligt att hitta vettiga skal i Sverige, så även det brukar man få beställa från USA, Tyskland eller dylikt.

Hur många eremiter är det bra att starta med?
Minst tre är en fördel, då det tyvärr är många som stryker med på grund av stress och att de har blivit illa hanterade under importen, hos grossisten och på djuraffären. Om en skulle råka dö blir det inte en ensam kvar om man köper tre från start. Varje gång man tar in nya eremitkräftor och skapar förändring, är nya, allvarliga stressmoment. Jag har haft eremitkräftor som dött för att jag var för ivrig och köpte hem nya eremitkräftor för ofta, och det är verkligen ingenting man vill ha på sitt samvete. Ledsen Det var i början innan jag riktigt hade förstått exakt hur lättstressade de är.

När allt väl har kommit igång och eremitkräftorna trivs och mår bra och ömsar som de ska, så är de, i alla fall enligt mig, ett av de mest intressanta, söta och charmiga djuren som finns. HjärtaGlad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor