Prat :)
Det här är den ursprungliga "Torrfoder"-tråden, men den här spårade ur så mycket (jag vet, förlåt) att jag startade en ny, och det här fick bli en prattråd istället. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag ger den som affären där jag köpte dem tillverkar. Det luktar som fiskmat och det finns allt möjligt i. Sen får de katt mat ibland med, speciellt när de ömsar :)
Åhå, vad är det för Foder? Som finns på affären där du bor menar jag. :)
Jag har faktiskt aldrig provat ge mina kattmat. Vad för kattmat har du gett dina?
Mvh,
Moa

Nej de faktiskt gör det…det är inte någonting med märke..
Jag ger min katts kattmat som kan variera mellan Purina One eller Royal Canin. Jag ger det till mina jättesnäckor med, aldrig fått något problem
Själv ger jag mina eremiter mat från THCP, Colorado Care Company och The Happy Hermit som jag köper på THCP, men innan jag fick tag på det så gav jag mina eremiter Hikari Crab cuisine. :)
Mvh,
Moa
Jaså, så spännande! Finns det någon ingredienslista? :)
Mvh,
Moa

nejdå men det kostar 25kr om du vill jag kan skicka en liten låda om du vill prova..jag har gett dem det för 2 år och de gillar det, speciellt de törra maskarna :) sen finns lite pellet..jag gör lite mix med "crushed" sepiaskal från mina snäckor. De brukar äta nästa allting, resten jag gör pulver med och ger det till kräftorna i maten :)
Åh, vad ligger frakten på?
Jag brukar också krossa sepiaskal och ge till eremiterna, jag har ju alltid sådant hemma då jag också har snäckor, men jag har också det här (krossade ostronskal) som jag strör över bottensubstratet och som de går och äter av. :)
Mvh,
Moa

För mina snäcler jag köpte hos grann…någonting kalkföder till hästarna. Det kostar 75kr för 25kg..de älskar det och äter jättemycket!
Jag kan flytta det till en plastpåse, och kanske skicka i ett vanligt brev…inte så mycket…runt 10 kr eller nåt?
Granngården?
Då skulle jag gärna vilja prova. :)
Mvh,
Moa

Ja granngården!
Engelsknmanet är limestone. Det är osäkert för eremiter men det går med snäckorna. mycket billigt och användbart.
jag ska köpta ny imorgon, jag kan paketera det och säga hur mkt det kostar totalt så skickar jag iväg så fort som jag får pengarna :)
Limestone = Kalksten
Det blir perfekt. :) Hur mycket Foder är det i ett paket?
Mvh,
Moa

en annan sak som inte står XD jag kan köpa 2 st imorgon och sen jag tar ett kort så du förstår hur stor är det och jag kan mäta hur mycket g. finns i så du får en aning :)
om du ångrar dig jag har två lådor och det blir ingen fara!
kalksten precis, jag visste hur det hette på svenska, men det är vanligare att höra det på engelska som på petsnails. Det funkar suveränt i alla fall om du vill prova. Mycket billigare än sepiaskal
Haha, okej, ja det vore väldigt snällt. :P Jag tror ändå att det måste vägas för att man ska få fram rätt fraktkostnad.
Hum, jag tror jag måste ta mig en sväng förbi granngården och kolla kalk till snäckorna, haha. De äter så mycket kalk så det behövs. :)
Mvh,
Moa

det finns två sorter och en går inte bra. Jag får kolla imorgon vilken är den rätta så du får veta!
75 kr för 25 kg är en "life-investment" XD
Tack vad snällt! :)
Jo precis - och betyyyydligt billigare än sepiaskal. 
Mvh,
Moa

Ingen fara! jag tyckte att jag var nästa den enda i sverige med eremiter, bra att ha en plats att prata om dem :)
Jag vet, det känns nästan så när det knappt finns någon att prata om dem med. Det var därför jag valde att starta upp det här forumet, så att fler får lära sig om dem och vi som har intresset har någonstans att samlas och prata. 
Mvh,
Moa

jag fick tips om forumet på Zoonen :)
Ååh, jag är jordens mest förvirrade människa! Jag UNDRADE varför jag kände igen ditt användarnamn så mycket, och NU fattar jag. Det var jag som sökte på "Eremit" på zoonen och hittade dig och tipsade dig, haha.
Så roligt att du hittade hit, då har jag ju sett de bilder du har på zoonen också. :)
Mvh,
Moa

Javisst. Jag var på semester när jag fick meddelandet men det var bara bra för mig att hitta ett sånt forum :D
tack för att du tipsade! jag hoppas jag var inte den enda du hittade XD
Ja jag tänkte att de som har intresset borde tycka att ett sådant här forum är roligt. Det har ju aldrig tidigare funnits något svenskt forum om eremitkräftor, så det var på tiden tyckte jag. 
Jag hittade några till, så jag hoppas att de också kommer hit. :) Annars hoppas jag i alla fall att forumet kommer upp om folk googlar på eremitkräftor, så att folk inte bara impulsköper eremiter på djuraffären och håller dem i en halvtorr petbox med bara grus och en vattenskål och liknande, utan att de hittar informationen de behöver så att deras eremiter kan få ett långt och lyckligt liv hos sina nya ägare. :)
Mvh,
Moa

jag kommer ihåg ett barn på zoonen, bara 11 som letade efter information :)
Jag tror jag vet vem du menar, men såvitt jag har sett så verkar han inte ha skaffat några eremiter? Jag tipsade hur som helst i forumet, men jag vet inte om någon som har eremiter märkte det. :)
Mvh,
Moa

Han hade redan skaffat och blev orolig varje gång nånting gick fel. Nån gång var det för varmt och eremiten var uppåt hela dan till exempel XD
Haha, ja men man är ju alltid orolig när det är något nytt som man inte har varit med om tidigare. :P
Mvh,
Moa

absolut!jag har fått många ömsningar och jag fortfarande orolig som den första!
Jag är också orolig vid varje Ömsning, man vet ju aldrig helt säkert om de fortfarande lever där nere och bara tar lång tid på sig, eller om de har dött.. 
Mvh,
Moa
Den här tråden spårade förresten ur så mycket att jag startar en ny tråd om det ursprungliga ämnet. :)
Mvh,
Moa
hej jag har inga eremit kräftor och kanske behöver veta nått om de små liven, nån som kan bereta?
men jag funnderar på att köpa nåra.
nån som vet hur mycket man måste bada de ( jag är redd att bada de förlite)
Hej och välkommen hit Esam! :)
Ja självklart kan vi berätta. :) Fundera gärna ihop några frågor och skriv dem i en ny tråd så håller man lättare reda på vilken tråd som handlar om vad.
När det gäller badande så ska vi människor helst undvika att bada dem så mycket som möjligt, eftersom det är väldigt stressande och stör balansen i deras skal. De har nämligen Vatten i skalet som de själva blandar till genom att ta in både salt- och sötvatten, och om vi badar dem så kommer det såklart in Vatten i skalet. Därför är det bättre att ha en vattenskål som är såpass djup att de själva kan välja att bada om de vill det. :)
Mvh,
Moa
Antar att man får skriva om lite vad man vill här.
Så då tänker jag höra om det är någon som vet i hur stor utbredning eremitkräftorna finns i naturen? Tänkte mest så att de inte är utrotningshotade eller liknande. För då känns det ju inte alls lämpligt att skaffa några fler krabater.
Jag tror inte att de skulle få köpas in och säljas här i Sverige om de vore utrotningshotade, och det kommer ju säkert tusentals eremiter till Sverige varje år. Det mest skrämmande är ju dock att största delen av dessa mängder dör på grund av felaktig skötsel, så skulle folk lära sig mer så skulle fler eremiter överleva.
Jag tror nog att största oron när det gäller eremitkräftor i det vilda är att det finns för lite skal åt dem. I USA har eremitkräftägare till och med börjat gå ut och lägga ut skal deras egna eremiter inte använder/behöver, så att de vilda eremiterna får nytta av dem.
Mvh,
Moa
Jo, jag har googlat runt och läst lite. Och det verkar faktiskt vara skalbrist som är det största problemet. Det i sin tur bör väl betyda att det är "skalproducerarna" som det börjar vara ont om?
Nåja, jag antar att man inte behöver ha dåligt samvete för sina eremiter så länge man gör sitt bästa för att de ska må bra och vara vid god hälsa. :) Till skillnad från de som köper nya eremiter hela tiden, trots att de bara lever ett par månader…
Vad tycker ni förresten om att det är så många barn mellan låt säga 10 - 13 år som äger eremitkräftor? (var inne på hemsida där de hade gjort en undersökning om vilka åldersgrupper som äger eremitkräftor)
Personligen anser jag det föga troligt att så unga barn kan ta det ansvar som krävs för att sköta om de här djuren. Detta gäller nog dock inte alla. Självklart finns det säkert de som är väldigt måna om deras eremiter.
Av egna erfarenheter vet jag dock hur svårt man har det för att förstå värdet av sådana djur och ansvaret som krävs för att de ska trivas, när man själv är så ung.
Okej, jag är "endast" 16 år nu. Och just därför har jag svårt att förstå hur en 10-åring ska klara av att ta hand om eremitkräftor. För jag måste faktiskt erkänna att även fast jag är så pass gammal nu så finns det så hemskt mycket annat i livet som lätt kan dra uppmärksamheten ifrån eremiterna. Vilket i sin tur kan resultera i att man en kväll är nära att glömma att ge dem ny mat eller liknande.
Dock så har ju föräldrarna såklart ett väldigt stort ansvar om deras 10-åring bestämmer sig för att skaffa eremitkräftor. Jag är dock rädd att långt ifrån alla föräldrar bryr sig om hur djuret faktiskt sköts.
Föräldrarna har ALLTID det högsta ansvaret över sina barns djur, men jag tycker ändå inte att det är lämpligt att ge eller tillåta 10-åriga barn att skaffa eremitkräftor så länge det inte är barn som har ett extremt intresse av just de djuren - jag vill inte dra alla över en kam. Det finns de som är väldigt unga men ändå är betydligt mer ansvarsfulla och intresserade än folk som är i 20-årsåldern eller äldre. Det jag vänder mig emot är folk som går på djuraffären med sina barn och impulsköper en eller två eremitkräftor bara för att de är billiga och "lätta att ta hand om" (som alla verkar tro), bara för att barnen tycker att det är roligt med något djur. Eremiter är inga simpla djur som överlever i en petbox och som ska hanteras hela tiden, vilket barn naturligtvis gärna vill göra. Barn vill hålla på med sina husdjur hela tiden, men eremitkräftor är inga keldjur.
Det finns alltid en - ganska stor - risk att barn tappar intresset för sitt husdjur, vad det än är för slags djur. Det hör till uppväxten att man byter intressen och provar olika saker - för de flesta barn är det normalt i alla fall. Det är därför föräldrar har det stora ansvar de har, eftersom de måste tänka igenom detta noggrant innan de köper ett djur till sina barn, då det är de som måste ta hand om det eller sälja/ge bort det om barnet tröttnar. Det är därför bättre att vänta och se om deras intresse och engagemang håller i sig innan man köper något djur. Dessutom borde både föräldern/föräldrarna och barnet som vill ha djuren läsa på om den art de ska skaffa, så att djuren får de skötsel de kräver, men de flesta föräldrar läser inte på alls om djuren barnen vill ha, trots att barnen kanske bara är kring 9-10 år gamla.
Förresten, om du är 16 kanske det är dags att ändra texten på din sida. ^^
Mvh,
Moa
Skal brist ute i naturen!
Det måste vara fransmännen, spränger dom inte atoller med kärnvapen så äter dom upp våra sniglar! 

Haha :P Nja, de äter nog inte saltvattensnäckor. ^^ Men jo, det är faktiskt på allvar, det ÄR skalbrist ute i naturen. Folk plockar från stränderna och företag plockar och säljer skal, så det blir knappt någonting över till de stackars eremiter som springer runt därute. :/
Mvh,
Moa
hej jag är samma person som Esam, fasten jag glömde bort mitt lösenord, så jag var tvungen att göra en ny :(
Hej Eremit/Esam! :)
Om du har glömt bort ditt lösenord kan du klicka på "Glömt lösenordet?" eller något liknande (när du är utloggad alltså), och då ska man skriva in antingen mail-adressen eller användarnamnet (Esam i det här fallet), och så får du det skickat till den mail-adress du har registrerat till användaren. :)
Mvh,
Moa
jag tröttnar ALLDRIG på mina djur min katt har jag haft sen jag var 4år och nu är jag 11 jag komer alldrig tröttna på den eller mina marsvin som jag har hos min pappa. jag har nog inte varit nära på att glömma de någon. jag är lika intreserad av djuren hela tiden! det är alltid så kul att få koma hem från skolan till alla djuren! det är så spännande att sitta vi akvariet och titta på fiskarna och byta Vatten det är ganska kul, det är INTE tråkigt eller jobbigt att sköta om djuren jag vet att eremitkräftor är svårare än de djur jag redan har. jag brukar också gå till stallet och sköta hästarna. sen effter jag har fixat hos katten matat fiskarna och städat marsvins buren och jett de mat och Vatten och tagit ut och borstat och lekt med de så gör jag läxorna sen leker jag med katten och tittar på fiskarna

Ja jag minns när jag var ung, då hade man faktiskt tid med saker. Nu som vuxen har man inte tid med nått! 
Det är jättebra att du har ett sådant stort intresse och engagemang för djur.
Precis som jag skrev ovan så tycker jag att det är olämpligt så länge barnet inte har det ambitiösa intresse som du beskriver att du har. Det slags intresse som gör att man läser på ordentligt och lär sig så mycket man kan, samt anstränger sig för att ge djuren ett så bra hem som möjligt. Det är inte alla 10-11-åringar som är tillräckligt intresserade för att göra särskilt stora ansträngningar till att "plugga", framförallt inte så att det håller i sig hela djurets liv, även om de tycker att det är väldigt roligt och spännande till en början. :)
Vad var det som fick dig intresserad av eremitkräftor? 
Mvh,
Moa
svin: Ja ellerhur, nu försvinner tiden på en gång. En sommar, svusch så har det blivit höst och vinter (inte för att jag gråter, höst och vinter är lätt de bästa årstiderna.
), medan den kändes som en evighet när man var barn.
Mvh,
Moa
Hmm, funderar just nu på huruvida jag är klok eller allmänt från vettet . :P
Är nämligen så att alla tre eremiter är väldigt aktiva just nu och äter, söker igenom skal m.m. Just därför vill jag inte spraya något inne hos dom just nu så att jag inte stör dom. Så istället tänker jag ställa väckarklockan på någon gång mellan 00.00 - 01.00 för att då gå upp och spraya lite. XD
Nåja, det måste ju i alla fall vara bättre att jag bryr mig om dom iaf. :P
Hahaha :D Och vad gör du om de är lika aktiva då? :P
Mvh,
Moa
Jag har alltid några eremiter som lever rullan, jag skulle aldrig få fukta eller vara in i Crabitatet om jag skulle undvika att störa dem. ^^
Mvh,
Moa
Hehe, de var visserligen ganska aktiva även 01.30 (av någon anledning vaknade jag en timme efter att väckarklockan hade ringt XDingen) men två av eremiterna befann sig på regnskyddade positioner och ingen satt och åt för tillfället. :)
Jag brukar inte heller fukta om någon sitter och äter, men de brukar göra bort ätandet under min vakentid. Fast min vakentid är förstås väldigt varierande. ^^
Mvh,
Moa
Jo, har lagt märke till det Moa, du går inte och lägger dig vid nio iallafall! 
Jo det gör jag visst! Ibland åtminstone, fast jag går och lägger mig nio på morgonen istället. 
Mvh,
Moa
Gissade det!
*nattuggla* 
Mvh,
Moa
Good morning! Hur mår vi idag? Själv har jag som sagt en pinkie på rymmen, fast det kommer jag inte att göra någonting åt förrän jag har ätit frukost. Sedan ska jag byta Vatten till eremiterna, och sedan ska jag leta pinkie.
Det är full rulle i Crabitatet, nästa alla är ute och vandrar. För närvarande sitter Saturnus och dricker saltvatten, två är på kokosfibernätet, en är uppe och klänger i en plastväxt, två sitter vid värmelampan, en sitter i ett kokoshus och den åttonde är osynlig, så han sitter väl också någonstans. ^^
Mvh,
Moa
I dag är det bättre! Uthärdade en hel dag i går utan internet-uppkoppling 
Stackare!
Hoppas idag blir bättre!
Hur mår dina djur idag då? Pigg/a och glad/a? Har träskorna klapprat?
Och ni andra, mår ni och era djur bra idag? :)
Mvh,
Moa
Ja det får vi hoppas! (har funkat lite dåligt emellanåt i dag åxå) Man märker ju hur gravt uppkopplings-skadad man blivit när man går omkring som en annan junkie med abstinens över att man inte kommer ut på nätet 
Jo, träskorna var på i natt åxå 
Vad är problemet egentligen? Så irriterande. Iofs, om det skulle hända mig så har jag så mycket annat att göra med mina andra djur, och jag kan gärna läsa, men man är som du säger beroende av datorn. Det är ju riktigt pinsamt. :P
Här var det steppskor, både när vi somnade och vaknade. ^^ fast jag sover så hårt så jag skulle inte ens bli störd om jag sov i smådjursrummet. :P
Mvh,
Moa