Hej alla!
Jag har aldrig haft eremitkräfta eller velat ha för tycker de är lite otäcka, haha. Men gubben min har nämt dessa små djur ett antal gånger under ett bra tag nu.
Så jag tänkte kolla upp lite om den, skötsel, boende, mat ja tips och sånt. Ska inte köpa någon nu men kanske kanske att han kunde få i födelsedag i november eller så om jag känner att jag har koll på allt man behöver ha koll på.
Här hemma finns två katter, ett akvarium men "vanliga" fiskar och ett akvarium med äppelsniglar och räkor så har ju lite erfarenhet av djur.
Tack på förhand!
Och om ni inte orkar skriva går det finfint att länka 
Hej och välkommen till forumet! 
Om du tittar på "Alla artiklar - Guide", en av de klistrade trådarna, så hittar du alla artiklar jag har skrivit här på forumet. Där kan du säkert hitta en hel del fakta. ;) Om du föredrar att fråga så får du naturligtvis göra det också, jag har ingenting emot att svara på frågor. ^^
Eremitkräftor ska bo i ett akvarium, gärna så stort som möjligt förstås. Beroende på storlek ska de ha ett sanddjup som är minst 15 centimeter, och sanden ska vara fuktig så att den är hållbar och lätt att gräva i. "Sandslottskonsistens" brukar man säga. :)
Temperaturen i Crabitatet ska vara omkring 25 grader, och luftfuktigheten ska vara 80%.
Eremitkräftor är huvudsakligen nattaktiva, men mina eremitkräftor, särskilt de jag har haft länge, är väldigt aktiva dagligen också. De gillar att klättra och gräva, och behöver även gott om gömställen; minst ett per eremitkräfta. De trivs bäst i grupp och bör inte gå ensamma.
Minst en-två gånger om året brukar de ömsa. Då gräver de ned sig i sanden och blir osynliga för oss i allt från ett par veckor till ett par månader, och man får INTE gräva efter dem. Stör man dem i ömsningen så kan de skada sig eller bli så stressade att de dör. Eremitkräftor är inte heller några djur som ska hanteras i onödan, de är tittdjur precis som era fiskar, äppelsnäckor och räkor. :)
Vattnet ska vara behandlat med vattenberedningssmedel som tar bort t ex klor och kloramin. Eftersom ni har akvarium så går det att ta Vatten från dem och ge det till eremitkräftorna, under förutsättning att det är friska akvarium och att de inte är under medicinering. :)
De ska även ha saltvatten, och då behöver man köpa hem salt som används när man har saltvattenakvarium. Det brukar stå på påsen hur mycket salt man ska använda till vilken mängd Vatten, och även där kan ni förstås ta Vatten från ett av era akvarium.
Eremitkräftor är allätare som äter gott om animalisk föda likväl som till exempel grönsaker och frukt. Räkor, krill, musslor, ostron, andra olika slags kräft- och skaldjur, fisk, insekter, röda mygglarver och så vidare, är exempel på animalisk föda som är nyttig och brukar vara populär. Ingenting behöver vara tillagat på något sätt, men det är en fördel att hacka upp det eftersom eremiterna brukar slita med sig en matbit och bära iväg den till något skyddat ställe för att äta i lugn och ro - och då vill man ogärna att de drar med sig alltihop på en gång. 
Fodret som säljs på djuraffärer är inte något att hurra för. Själv brukar jag alltid köpa mitt torrfoder från The Hermit Crab Patch, en amerikansk internetbutik som enbart är intresserade av och inriktade på eremitkräftor. Allt Foder som är tillverkat av THCP (The Hermit Crab Patch), Colorado Critter Company eller The Happy Hermit är jättebra Foder. Det är helt enkelt torkade råvaror; olika slags kräftdjur, insekter, röda mygglarver, maskar, olika slags sjögräs och alger, olika slags grönsaker, frukter, blommor, växter och nötter, och så vidare. Inte en pellets i sikte. ;)
Det är även därifrån jag oftast brukar köpa snäckskal till mina eremitkräftor, för sådana behöver de ju också. :)
Just nu kan jag inte komma på något mer att skriva, men det är bara att fråga om du har funderingar. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oj tack snälla du för riktigt utförligt svar! Ska gå in och läsa artiklar imorgon :) verkligen jättesnällt! :)