Eremitkräfta i akvarium?
Kan man ha en/flera eremitkräftor i ett akvarium? (har ett 125liters, vet inte hur stor yta på botten just nu).
Tröttnat på fiskar så försöker komma på något att göra med akvariet.
Aldrig haft eremitkräftor och inte läst något än, utan tänkte kolla först om det går ens. Eller är det bäst med ett terarie?
Dom ser skitsnygga ut iallfall! Så kanske något man borde lära sig mer om och kanske skaffa i framtiden :)
Hej och välkommen till forumet! 
Javisst, ett 125 liters akvarium är jättebra till landlevande eremitkräftor! De mår inte bra av att vara ensamma, så minst två eller fler är lämpligt.
Eremitkräftor är jättevackra och intressanta djur, så jag är glad att du har fått upp ögonen för dem. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Åh tack! :D
Hade tänkt mig tre st, (vill av någon anledning alltid ha ett ojämt antal av allt jag köper xD)
Ja, dom ser skit grymma ut verkligen! Men så mycket att lära sig, läst massa ikväll men blir rörigt uppe i huvudet :P haha.
Haha, ja det finns mycket att läsa och lära. :P Jag vet hur det är när man hittar något slags djur och börjar tokplugga in all information på stört - det har hänt mer än en gång. ^^
Hur ramlade du över eremitkräftor då? :)
Mvh,
Moa
haha ja, blir lite för mycket ^^ men kul med något nytt :D
Letade efter något att ersätta mina fiskar med som finns i akvariet nu.
Så skulle leta efter reptiler mm tänkte jag, så såg jag bara detta forumet eller vad man säger ^^ så gick in av nyfikenhet bara :) så renslump!
Aldrig tänkt på att skaffa något sånt.
Det hade inte jag heller när jag skaffade mina första eremiter. De var ett riktigt impulsköp, för jag var på djuraffären när de fick in leveransen med dem - och de var ju helt bedårande! Så jag köpte två av dem och tog hem dem, och var naiv nog att tro på djuraffärspersonalen - i ungefär ett par dagar. Sedan tänkte jag att det borde ju finnas lite mer att lära sig om dem, så jag googlade och upptäckte att det inte fanns någon vettig info på svenska. När jag då googlade på engelska började jag nästan gråta för att det var så mycket fel och allt kändes så omöjligt, men jag läste och lärde (och fort gick det, av både intresse och rent nödtvång) och rättade till allting, och insåg att skötselråden lät besvärligare än vad de faktiskt var. ^^
Eremitkräftor är något jag verkligen aldrig har ångrat. Vissa tycker att de är tråkiga, men jag tycker att de är enormt intressanta. :D
Mvh,
Moa
Ibland kan impulsköp vara riktigt bra ;P
Åh, det är tråkigt när dom på djuraffären inte alls vet vad dom pratar om.
Men knappt inget på svenska, då måste du hållt på länge? :) Eller jag har mest kollat runt här, kanske fortfarande är inte finns så mycket.
Är det ovanligt?
Tycker dom verkar jättespännande ^^
Hemskt nog så blir jag otroligt sugen på krabba när jag ser dom, haha!
Dock vegetarian så ska inte äta upp dom (A)
Är det dåligt för dom att vara uppe från sitt hem eller kan man hålla dom lite varje dag och kanske ha dom på ett bord lite?
Skulle det funka att ha två eller tre i ett akvarium som är 60cm långt, 30cm i bredd 35 cm högt?
Till en början.
Mitt stora akvarium har fortfarande fiskar, och inge lätt att bli av med fiskar man haft 2 år =/
Det andra, på 65 liter står tomt, så det skulle jag kunna börja fixa med redan i veckan isf.
Vill absolut inte dom ska må dåligt, så måste jag vänta på det stora gör jag ju såklart det. :)
Inte knappt, det fanns INGEN information på svenska. Ingen som inte innebar en säker död vill säga. Jag skrev det första svenska skötselrådet för eremitkräftor på Zoonen.com år 2010, och i början av 2011 startade jag den här sajten. Tyvärr är det inte så många som håller på med eremitkräftor så aktiviteten är väl sisådär, men det är ändå en sajt som jag definitivt tycker behövs, eftersom eremitkräftor är såpass speciella djur med speciella behov. Djuraffärernas skötselråd med grus och petboxar och dagliga bad resulterar inte i välmående långlivade eremitkräftor, tvärtom, så sajten och dess artiklar behövs som motvikt mot all felaktig information.
Det är tyvärr inte särskilt bra att ha dem uppe ur Crabitatet i onödan, eremitkräftor är huvudsakligen tittdjur. :) Jag brukar bara ta upp dem om jag vill ta ett par kort, annars låter jag dem vara i akvariet. Dels är hantering stressande, och dels är vår luft för torr för dem. Eremitkräftor andas med ett slags gälar och ska därför ha väldigt hög luftfuktighet (cirka 80%). :)
Vill du hålla i dem ibland så är det dock ingen fara, men jag skulle i sådana fall rekommendera att vänta tills de har fått stressa av och ömsa och blivit lite mer hemmastadda hos dig. :)
Det är förstås alltid bäst att flytta eremitkräftor så lite som möjligt, så om det stora akvariet inte är jättelångt bort så är det en fördel att vänta på det, men annars går det jättebra med de måtten, så länge eremiterna inte är väldigt stora förstås. ^^
Mvh,
Moa
Fy vad coolt att du skrev första svenska! och inte alls längesen heller ju, galet att det inte blivit större.
Minns att mina kusiner hade två för minst 13-14 årsen, men då var det ju bara i en plast låda med lite sand. Dog ju inom några veckor. Minns inte så mycket, var rätt liten då :P
Okej, ^^ då ska jag inte pilla på dom i onödan :P
Men skulle man kunna ha handen nere hos dom lite? Så den kanske klättrar upp i handen? Så är det ju fortfarande deras miljö och inte lyfter i den.
Eller kanske blir rädda om en stor hand åker ner ? :P
Men ska vänta innan jag tar upp dom första gången tills dom har bebott sig ^^
Aldrig hållt i en så as spännande, haha!
Då satsar jag på de akvariet :) De stora har fortfarande yngel som måste växa till sig så säkert ett halvår innan dom är i storlek nog att sälja tyvärr.
Kanske blir så intresserad att jag provar en annan art i det stora sen ifall dom andra kan bo kvar i det andra hela livet. :P ÅH! :D Fy vad kul detta ska bli ^^
Mailade en djuraffär och frågade om dom hade, dom beställer hem tre. Lite tråkigt att man inte kan se dom innan man köper men =/ Att dom inte hade 5 st så man kan välja liksom.
Men skulle du vilja skriva exakt vad jag behöver? :)
Läst igenom många inlägg här men rädd att missa något.
Och tips på en sida där man kan beställa allt? Gärna svensk. Mat, skålar, hus, nät osv.
Temperatur grejer? Se fuktighet?
Så himla mycket, blir förvirrande. :P
Sanden köper jag hos en liten djuraffär som finns här jag bor.
Och inte bett den andra djuraffären beställa än, utan tänkte göra iordning allt först.
Och tänkte ta tre C. brevimanus som du tipsade om. :) Dom blir inte jättestora va? Hur stora är dom när man köper dom typ? :P
Många frågor.. :P
En fråga till! :P haha.
Finns det någon riktig växt som är bra att ha till dom? Mossa eller bladgrej? Eller är plast bäst bara? :)
Rätt vackert med riktiga växter, fast kanske finns verklighets troende i plast. :P
Och orkar du inte alla frågor letar jag runt mer, lite rädd att något ska bli fel bara. Så känns bra om man får en lista på allt liksom, lite lättare. :P
Jo, eremitkräftor var populärt redan för många år sedan. Problemet är att skötselråden som kom då, fortfarande i stora drag är de som används idag, och det är tyvärr ett tunt lager sand eller grus i exempelvis en liten petbox, och det är inte så eremitkräftor ska skötas. :/
De tycker att att en hand ned i Crabitatet är läskigt också, men de vänjer sig såklart en aning. Jag är ju ned i akvariet med jämna mellanrum för att byta mat, Vatten, släta till sanden och tömma och rengöra tomma skal från sand, men det är aldrig långa stunder och jag brukar bara ta i dem och flytta dem om det är nödvändigt.
Jag har en stor C. clypeatus som brukar klättra upp och nypa sig fast i plastkanten på akvariet, och ibland också i en inre glaskant, och då brukar jag ta lös honom när jag ser det. Han är dock lite besvärlig, för det går inte att hålla honom i handen eller låta honom få tag i ett finger, för han nyps något så förfärligt och är dessutom ovillig att släppa. :P När jag fotar honom utanför akvariet brukar jag hålla honom i en handduk så att han kan nypa i den istället för i mig, för han är stor och stark och det är fruktansvärt smärtsamt. xD
Nej, vill man välja behöver man hitta en djuraffär som faktiskt har inne eremitkräftor lite då och då, för sådana gånger brukar de beställa hem minst tio åt gången. Många djuraffärer brukar dock inte beställa hem särskilt många djur under vinterhalvåret, och då brukar det i princip bara vara att de beställer efter önskan från någon kund.
Du behöver:
Ett akvarium med lock som inte släpper ut att luftfuktighet.
Som bottensubstrat brukar man blanda fem delar sand med en del kokosmull. Kokosmull finns på djuraffären.
Minst en matskål och två vattenskålar.
Gömställen - kokosnöthus är lätta att tillverka själv, och en kokosnöt kostar bara typ max 10kr på en mataffär. Eremitkräftor ÄLSKAR dessutom färsk kokos, för att inte tala om att det är nyttigt, så det är bara positivt. ^^
Gärna någon mangroverot. Perfekt att klättra på, och dessutom äter de av den.
En hygrometer (luftfuktighetsmätare) är bra att ha, åtminstone i början när man börjar med eremitkräftor. Jag använder inte en sådan längre, men det är bara för att jag har lärt mig hur rätt luftfuktighet känns och hur ofta jag behöver fukta. :)
Någon slags värmekälla - antingen en värmelampa eller en värmematta. (Värmemattan fästs i sådana fall på baksidan av akvariet, inte under botten.)
Sprayflaska.
Salt (sådant som används till saltvattenakvarium).
Skal, såklart. :P
Mat.
När det gäller Vatten så ska man inte ge Vatten direkt från kranen. Eftersom du har hållit på med akvariefiskar så vet du säkert allt om hur man använder en filterpump och dylikt. Själv har jag en hink med lock med ett litet filter och använder Easy-Life filtermedium för att behandla vattnet, och det fungerar utmärkt. :) Då tar jag bara därifrån och häller upp på flaska och använder till eremitkräftornas vattenskålar och även till sprayflaskan.
Det finns tyvärr ingen svensk sida som säljer Foder och dylikt till eremitkräftor. :/ Om du bara ska ha några få småsaker är det nog inte omöjligt att du beställer via någon som ändå ska beställa. Annars är det enkelt att beställa från till exempel just hermitcrabpatch.com, det brukar aldrig vara några problem. :) Tyvärr är ju dock frakten skapligt dyr, men man brukar inte behöva beställa särskilt ofta. Jag handlar därifrån cirka två gånger per år, och det är ju inte så farligt. Annars går det att göra eget Foder såklart, men det är ju lite mer arbete. :P
Har du någon Jula-butik i närheten? Jag tror nämligen att det är omöjligt att hitta billigare sand än därifrån (25 kg för 59kr = 2,36kr/kg). Länk. :)
C. brevimanus är den största arten. ;) Dock blir nästan alla eremitkräftor man håller som husdjur väldigt stora. Det är bara två arter - C. rugosus och C. compressus - som brukar hålla sig hyfsat små. Jag tror dessutom att de brevimanus som Imazo har inne är i storlek XL, och det är ju stort. De andra arterna de har tillgängliga är, om jag inte missminner mig, i storleken M, och det brukar vara rätt smått. Du kanske ska testa C. violascens istället? Jag vågar inte säga något specifikt om dem eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av den arten ännu, men tre XL C. brevimanus är för stora för ett 65 liters akvarium tyvärr.
Jag brukar plocka vitmossa på somrarna och använda till eremitkräftorna, eftersom de äter av den och mossan dessutom hjälper att hålla luftfuktigheten. Det är ju dock inte en växt som överlever, och jag har absolut INTE några gröna fingrar, så jag kan inte råda om några levande växter. xD Jag kan dock inte tänka mig att några levande växter skulle trivas med ett gäng eremiter som klättrar, nyper och sliter i dem. -.- Själv håller jag mig till plastväxter. :)
Du får ställa så många frågor du vill! Bättre att fråga för mycket än för lite. :)
Mvh,
Moa
Nyper dom hål så det kommer blod? :P
Måste man ha just värmelampa? Alltså ska ju ha i ett akvarium och finns en sån lång lampa i locket. Är den tänd från 9 på morgonen till 10 på kvällen ungefär blir vattnet 27-29 grader. Borde de inte vara tillräckligt varmt för dom då? Alltså utan Vatten, men du fattar :P
Jag har aldrig gjort något med mitt Vatten till fiskarna.
Vi har himla bra Vatten här, så hon i djuraffären (en hon bara har på fritiden, så känns som hon inte ljuger osv som vissa stora djuraffärer) sa från början att man inte behövde göra något med vattnet till fiskarna. Ingen frisk och bra fisk har någonsin blivit sjuk eller dött i mina akvarium.
Bara guppy, men dom är ju tyvärr sönderodlade typ.
Men förstår såklart att jag måste fixa Vatten om eremitkräftorna är känsliga. Är det svårt?
Oj, trodde man fick bebisar! eller inte jättesmå, men som ett gelehallon typ. :P
Vill gärna ha någon liten art, så dom kan vara i det akvariet.
Så vanlig mat som man själv äter räcker inte?
Sett bilder på mat med typ 10 olika små påsar, är ju skit massa olika! :P
Såg någon mossa på någon sida, fogg? fugg? Bra minne.. :P
Som man kunde ha till grodor, ödlor, osv.
Satsaar på plastväxter då med ^^ Kan knappt hålla en kaktus vid liv ens :P Så inga gröna fingrar här heller ;P
Fy vad svårt det blev nu när dom blev så stora.. :P
Hur långtid tar de tills dom växer ur lilla akvariet? Alltså ett år eller 5 år? Om dom nu lever så länge..
Klart de KAN nypa hål så att det kommer blod, men då brukar det vara för att de får tag på till exempel nagelbandet eller liknande (vilket gör skitont!) och är alltså ren otur. Oftast nyper det bara så att det känns litegrann, men de kan även nypa så illa att man får en liten blodblåsa. Det är dock ovanligt, de flesta eremitkräftor jag har hållit i har inte alls nypts.
Grejen med Vatten är att eremitkräftor är känsliga mot klor och kloramin, och kloramin används för rening av dricksvatten. För säkerhets skull brukar jag alltid behandla allt Vatten jag ger mina eremitkräftor, och det är jättelätt. Som jag skrev tidigare så tyckte jag att allt lät så svårt i början, men när man väl har gjort det så inser man att det är superenkelt. Eftersom du redan har ett akvarium igång går det att använda Vatten från det till eremitkräftorna - förutsatt såklart att du inte medicinerar akvariet eller att fiskarna är sjuka på något sätt. :)
Landlevande eremitkräftor är inte små i vuxen storlek, tvärtom, de är rätt stora. :) Det är nästan omöjligt att hitta unga eremitkräftor i geléhallonstorlek i Sverige, de flesta är minst i typ stor jordgubbestorlek. :P Alla eremitkräftor som finns till salu har många år på nacken.
Vill man ha eremitkräftor som är små måste man starta ett saltvattenakvarium och hålla saltvattenseremiter. :)
Eremitkräftor kan såklart äta grönsaker, frukter, räkor och sådan färsk föda som vi kan hitta i affärerna, men det är bra att ha bra torrfoder också. :) Här är en artikel om foder till eremitkräftor. ^^
Sådan mossa brukar vara sphagnummossa, alltså vitmossa. Jag plockar själv helt enkelt för att jag föredrar färsk självplockad mossa, men all mossa som säljs till terrariedjur - ödlor, grodor, o s v - går att ha till eremitkräftor också. Mossa ska dock inte vara i hela Crabitatet, jag har bara mossa i ett hörn direkt på sanden. :)
Som sagt växer de väldigt långsamt, eftersom de bara ömsar en till två gånger per år. Om du köper eremitkräftor i storlek medium tar det förmodligen flera år innan de växer ur ett 65 liters akvarium. ^^
Själv föredrar jag alltid stora akvarium eftersom eremitkräftor är så aktiva, samt att man rymmer mer inredning och större vattenskålar i ett stort akvarium, men det är jättevanligt särskilt i USA att hålla eremitkräftor i akvarium på cirka 10 gallon, alltså ungefär 40 liter. :) I USA är det dock lättare att få tag i väldigt små eremitkräftor eftersom de finns naturligt där, och ett akvarium på 10 gallon är bara för eremitkräftor som är small eller medium. :)
Mvh,
Moa
Just det ja, värmelampan. :P Om det redan är en värmelampa i locket undrar jag om det är ett sådant där plastlock som är typiskt till många akvarium? Jag är osäker på hur bra sådana lock håller inne luftfuktigheten. Om luftfuktigheten håller så är det självklart att en redan inbyggd värmelampa fungerar utmärkt. :)
Mvh,
Moa
Då tar jag Vatten från akvariena till dom, aldrig haft några mediciner i eller någon sjukdom. Så det borde inte vara någon fara då ^^ Men ska läsa igenom så jag lär mig odentligt med vattnet.
Tanken är ju att om jag trivs med det jättemycket och sådär så vill jag köpa ett större, alltså verkligen stort. Så rätt långt så dom har massor med plats. Men inte råd att köpa sånt stor (eller plats just nu) ifall dom inte alls faller mig i smaken. Men som det känns just nu så lär dom vara jätteroliga :D
I akvariet blir det ju alltid fukt och droppar på locket när lampan är på, men då är det ju iofs Vatten i. Men de har inte direkt någonstans att ta sig ur, fukten. För det är ju ett helt stängt svart lock. Finns ett litet hål på sidan för sladden till pumpen och så, men går ju att sätta igen på något sätt.
Sååå, vilken art skulle du välja om du var jag? :P
Det tycker jag låter som en bra idé. ^^ Själv har jag tyckt att de var roliga redan från början, men många tycker att de är tråkiga när de inte alltid är synliga eller dylikt. Själv tycker jag att just det är en del av det som gör dem så intressanta, deras beteenden och särdrag som skiljer dem så markant från andra djur. :)
Jo, då är det ju Vatten i. Det kan bli annorlunda när det inte är enbart Vatten, men använder du en hygrometer så är det lätt att hålla koll. :)
Om jag var du och skulle använda ett 65 liters akvarium skulle jag testa antingen C. purpureus (jag har för mig att de också finns till salu i storlek medium - fråga på djuraffären) eller C. violascens i det här fallet. :)
Mvh,
Moa
Ja :) Ska fråga henne i djuraffären här om hon kan höra av sig ifall hon får in något stor akvarie som någon vill bli av med, eller om hon ska byta något. ^^ Behöver ju inte vara nytt och sådär, speciellt när det inte ska vara Vatten.
Alla mina akvarium (4 st) är ny köpta försäkerheten så det inte läcker eller något :P
Vad har du för lock och lampa på dina? :) Eller du har riktiga terarium?
Då ska jag kolla upp dom. ^^
Aldrig gillat den djuraffären jag hade tänkt bett beställa hem (Fina saker har dom, men otrevlig personal.) så ska istället åka och kolla med en affär i en annan stad, var där en gång i sommras, skitfin och duktiga/trevliga som gjobbade där :D
Ingen djuraffär i kädja, så asgrym vad den. ^^
Gillar inte att ringa och dom hade ingen mail på hemsidan, så blir att köra dit, 6-7 mil (A)
Meeen, på onsdag ska jag ner i djuraffären här och fråga om hon har något större billigt, eller kör jag på det lilla och köper lite små saker hon har där och börjar förbereda mig :)
Wow, C. purpureus var ju otroligt vacker!
Hur är dom? Är dom aktiva och sådär? Eller alla är liknande i det sättet?
Roligare att ha någon som är aktivare än någon som nästan alltid sover eller så. :P
Men shit! Den var ju galet vacker.
Glömde lock grejet.. :P
Ja, det är ett sånt vanligt svart "huvud" man sätter på, sen har den ett lock man lyfter upp när man matar fiskarna.
I sitter ett sånt vanligt rör bara.
Hur gör jag om fuktigheten inte håller sig? Kan självklart köpa ett glas som är några cm för stort och ha över, men hur har man en varmelampa då? På glaset? Eller ska man ha två glas och en lampa mellan som vissa har till fiskar?
Fast då måste ju all fuktighet åka ut, blir stora hål då :P
Galet sugen på att fixa ett skit stort nu, haha! Kollat runt på youtube, ser asgrymt ut när man kan ha massor av saker. ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det går att hitta riktigt billiga begagnade akvarium, både på vissa djuraffärer men framförallt på blocket. :)
Jag har tre akvarium igång, ett 130x45x45 och två 60x30x35 - men de båda mindre ska så småningom bytas ut till större akvarium. Jag har tre glasskivor som "lock" på det stora, och på vänster sida har jag en smal bit plåt med hål i som fungerar som ventilation. I det har jag en värmelampa inuti akvariet, en "Swamp basking spot" som tål fukt och vattenstänk. Den har hållit hur bra som helst och jag kommer utan att tveka köpa en likadan när den jag har går sönder. Till det stora har jag även en lysrörsramp som ligger ovanpå glaset, helt enkelt för att "träsklampan" bara lyser upp den ena sidan av akvariumet. :)
Har man en värmelampa inuti akvariet måste det dock finnas så mycket utrymme att eremitkräftorna inte kan nå lampan eller lampskärmen, eftersom de då kan skada sig illa.
Till det ena lilla har jag två glasskivor som lock och en värmelampa som sitter på utsidan och lyser in ovanifrån. Det har också fungerat bra hittills. :)
Till det andra lilla använde jag först en plexiglasskiva, men det höll luftfuktigheten så dåligt. Jag hade inga fler passande glasskivor och spände som nödlösning över genomskinlig plast som "lock". Det har fungerat så bra att jag fortfarande inte har varit till glasmästaren för att få ett par passande glasskivor. :P Fast man måste förstås passa sig så att eremiterna inte tar sig upp och kan pressa sig ut. Eremitkräftor är starka och påhittiga, så ett terrarium/akvarium till eremitkräftor måste "eremitsäkras". :P
Som värmekälla till det använder jag en värmematta som jag har fäst på baksidan. Jag är egentligen inte särskilt förtjust i värmemattor, men det har fungerat riktigt bra på det akvariumet.
Nej, det är ju tråkigt att behöva handla på en djuraffär där personalen är otrevlig. :/ Var i landet bor du?
Jag vet, C. purpureus är en jättefin art. ^^ Jag har ingen personlig erfarenhet av dem heller än så länge, men såvitt jag har förstått är de jättetrevliga och fredliga av sig.
Aktivitet beror mycket på hur hemtama eremitkräftorna är och hur mycket de trivs i sitt akvarium (om det är rätt förhållanden för dem, menar jag). Nya eremiter är ofta aktiva precis i början, sedan brukar de gräva ned sig för att stressa av eller ömsa - och redan då tröttnar vissa ägare, de vill ha aktivitet hela tiden. Eremitkräftor är ofta kvälls- och nattaktiva, även om jag har eremiter som är aktiva precis när som helst på dygnet - men då har jag haft vissa eremitkräftor i ett par år och de är trygga i sin miljö och med sitt sällskap. Otrygga eremitkräftor är sällan särskilt aktiva, vilket ju är helt naturligt. :) Det är ju sällan bytesdjur är ute och rör på sig om de tror att de ska bli trakasserade, skadade eller uppätna. ;)
Om fuktigheten inte håller sig får du kanske byta till glasskivor eller något liknande. Det går inte att sätta en värmelampa mot glas, den blir för varm och glaset kommer då att spricka. Däremot går det att rikta en värmelampa mot glaset, antingen ovanifrån eller från sidan, bara man inte har den alldeles emot. :)
Haha, jag vet, jag är helt såld på stora akvarium till eremitkräftor, det är så roligt att kunna inreda ordentligt och se dem använda utrymmet. :D Fast så är det förstås med alla djur. ^^
Om du har kikat runt på youtube kanske du har sett den här videon, men jag måste ändå tipsa om den. Den är filmad under ett par timmar och sedan komprimerad ned till bara några minuter. Videon är 48 gånger originalfarten, och jag tycker att den är riktigt rolig att se på. Man får till och med se en av eremitkräftorna som gräver upp sig efter att ha varit nedgrävd. :P Jag rekommenderar helskärm. 
Mvh,
Moa
Så i stortsätt räcker det med en stark lampa som lyser på ifall akvarie locket inte funkar? Så glas istället som lock och lampa som lyser ner eller vid sidan?
Hur länge klarar dom sig i lite sämre fuktighet om det skulle vara så att det inte blir bra?
Klarar dom sig 2-3 dagar? Ifall det inte går att fixa med en gång eller så.
Bor i Älmhult. Men ska köra till den i Kristianstad i veckan för hoppningsvis :) Antagligen torsdag. ^^
Svarar inte på allt du skriver, vet inte vad jag ska säga xD Men läser noga igenom allt :)
Den videon var asgrym! Ser coolt ut när dom rör sig så snabbt.
Och inte tänkt på att man kan utnyttja uppåt så mycket, massa klätter grejer i luften ^^
Man får ju fixa grejer som inte ramlar ner eller så, men kan dom ramla av? Eller domär så duktiga att dom inte gör det?
Tänkte ifall man har en pinne rätt högt upp och dom faller, är ju 20 cm minst dom faller ifrån isf.
Jo, en lampa brukar räcka utan problem. :)
Jodå, de klarar sig några dagar med lite sämre luftfuktighet, så det är ingen panik. Bara man försöker ordna det så snart som möjligt. ^^
De rör sig inte sådär snabbt egentligen, filmen går 48x originalfarten, så den är ordentligt speedad. ;) Men jo, eremitkräftor älskar att klättra, så saker att klättra på är jättepoppis!
Ibland händer det att de ramlar av, men så länge det inte är jättehögt så är det aldrig någon fara. Mina eremiter ramlar av saker lite då och då, det är normalt. :)
Mvh,
Moa
Okej, bra ^^ Ifall något händer en kväll så är det ju svårt att köpa någonting om inget är öppet liksom :P
Jaha, haha! trodde dom kröp så snabbt xD
Såg i en video någon som hade en flätad korg, sån liten. Och hängt upp.
Kan man ha sånt?
Tänkte om den är från en affär och besprutad med något.
Annars perfekt att ha fjätade korgar och sådär ju.
Har hittat ett akvarium som är 110cm, finns det kvar (skrev mail till en på blocket) åker jag och hämtar det på torsdag :D Mätte på bänken där jag har mitt nu, 100-120cm långt är verkligen helt perfekt stort känns det som :) Sen runt 40-50 höjd och bredd.
Om det är problem med luftfuktigheten så kan man klippa itu plastpåsar (genomskinliga fryspåsar) och tejpa över "öppningen". Då kan ingen luftfuktighet fly undan. ;)
Haha, nej, så snabba är de inte. :P Visst kan de springa snabbt, men oftast rör de sig ganska makligt så länge de inte flyr undan något.
Jag skulle inte ha någon behandlad flätad korg inne hos eremitkräftorna, de brukar nypa sönder och äta på det mesta som är av till exempel trä eller rötter. Dessutom är jag osäker på att en sådan korg tål fuktigheten särskilt väl utan att börja mögla, men jag vet inte. Jag brukar fläta ihop kokosfibernät till rör eller hängmattor och sätta upp inne hos mina eremitkräftor. Korkbark, mangroverötter, kokosnötter, och dylikt är också bra inredning. :)
Det låter ju som ett toppenakvarium! Grattis! Jag håller tummarna för att det finns kvar. :D
Mvh,
Moa
Ah, smart ;)
Såg det i en video, såg skit trevligt ut liksom :) Man vågar ju inte ta saker från naturen, annars finns det en buske som ska ha rätt böjbara grenar, då kunde man flätat ihop något själv :D
Var köper man kokosfibernät? :) Aldrig hört talas om ens ^^
Sen kokosnötter, hur gör du för att få upp en?
Försökte i sommras för skulle göra hus till några malar i akvariet, skitsvårt att få upp ju!
Ja! :D Hoppas med :) Ska ringa imorgon om jag inte får svar ikväll.
Ska även ner i djuraffären här, ibland har hon ett akvarium som bara står som hon vill bli av med.
Brukar alltid köpa nytt, rädd för det ska läcka om de stått utan Vatten länge.
Men nu när det inte ska vara Vatten i gör det ju ingenting ^^
http://www.youtube.com/watch?v=lpC8Gxck7-4 där är länk till videon med korg. Ser mysigt ut tycker jag ^^
Men ska inte sätta in.
Man kanske kan kolla på där folk säljer korgar och sånt där som är hemmagjort, då borde de inte vara massa medel på.
Men inte säker, kan man nog ta reda på :)
Först sätter jag bara in saker man köper i en djuraffär. ^^
Har nu fått tag på ett akvarium, "bara" 90-95cm långt men tycker det är en bra början :)
Min kusin hade ett kom vi på som bara står i ett förråd, så slapp åka massa för att köpa ett.
Sparade man in dom pengarna ;)
Kokosfibernät har jag bara sett på en djuraffär i Luleå, och finns det inte i närheten av dig kan jag hjälpa dig om du vill köpa lite. :) Det säljs egentligen för vattenväxter till dammar och liknande, så det är egentligen en akvariegrej. ^^
Jag och jag, det är min sambo som får sköta det tråkiga med att öppna kokosnötter. xD Fast jag hjälper till förstås. Vi använder en helt vanlig såg och sågar av ena änden på kokosnöten. Om det är Vatten i kokosnöten stannar man bara när man har sågat igenom nötköttet, tar bort sågen, vänder på nöten, och låter vätskan rinna av i en skål. Sedan sågar man bara vidare. När nöten är öppen bänder man bara loss nötköttet från själva skalet. Jag brukar bryta upp en öppning med hjälp av en polygrip, men man får vara försiktig så att man inte bryter sönder och spräcker hela skalet. :) Jag bifogar en enkel paintbild på var jag på ett ungefär brukar såga. Alla kokosnötter har olika form och storlek, så man får se själv vad som är lämpligt.
Visst ser det mysigt ut, men jag är lite för harig för att våga stoppa in något som jag är osäker på till mina småttingar. ^^
Det låter absolut som en jättebra början! :D Så 'Projekt Eremitkräftor' är igång på allvar nu alltså? xD
Mvh,
Moa
Jag såg kokosfibrer i en djuraffär idag, men det var ju bara lite trådar.. Fanns vid fåglarna.
För det är inte sånt du tar och flätar själv väl? :O
Skulle vara jättesnällt om du vill hjälpa med det :) ska kolla lite mer affärer för säkerhets skull. Riktigt snyggt med sånt nät :)
Ska prova att få upp en då ^^ Kanske hos mormor i helgen. Har ingen såg själv. :P
Annars får jag i värsta fall köpa istället :P
Ja, man blir lite rädd vad man ska våga ha i och inte.
Måste fråga om vattnet, pratade med en som håller på med akvarium mycket osv. Han sa att vi inte har klorin och sånt i vårt Vatten, att vi har himla bra Vatten här. Måste jag ändå göra något tror du?
Och vad ska jag ha för lampor? Jag har ett akvarium sånt med grått runt, eller vad man säger. :P Vill inte ha ljusramp, tycker det ser så fult ut så finns de något annat allternativ?
Ska fixa glas också, så ska dra till glasgrejen också ^^
Ja nu är det verkligen påg :D Dock låg jag och grinade innan (känslig och mesig för tillfället xD) när jag läste att dom inte är uppfödda i fångeskap..
Tänk att komma från frihet till en bur? Tänk om dom blir ledsna? Får sämre liv?
Har ju tänkt att göra det asgrymt åt dom. Men ingenting går ju upp emot frihet. Dom vet ju liksom om det.
Alla fiskar jag haft har fötts upp här liksom, dom vet inget bättre. Du förstår vad jag menar?
Men vill så gärna ha dom.. Vet dom kommer få det bra hos mig ju, men som sagt är ju friheten bättre.
Nej, det är inte bara trådarna som man kan köpa till fåglar som bomaterial, utan ett redan flätat nät. :)
Det är inte allt Vatten som kloreras, och oavsett vilket så klorerar Sverige inte vattnet på långa väga lika mycket som andra länder. Om din vän håller på mycket med akvariefiskar och säger att vattnet är ok att använda utan oro så är det förmodligen så också. :) Jag använder vattenberedningsmedlet för säkerhets skull, eftersom det oskadliggör både klor/kloramin och tungmetaller. Dessutom lyckades jag döda två guppys med för omoget Vatten (jag höll på att gråta ihjäl mig, det värsta som finns är när djur dör för att man själv är slarvig), så jag är bara så försiktig jag kan för att inte upprepa mina misstag. :)
Du har alltså ett akvarium med aluminiumram? ;) Om du köper en värmelampa av till exempel typen daylight/sunglo så fungerar den även som en vanlig lampa och lyser upp akvariumet. Tänk dock på att det behövs en keramiksockel för alla typer av värmelampor. :)
Jag förstår precis vad du menar. Inget liv i fångenskap går förstås upp emot ett liv i frihet, men eremitkräftor finns det oftast mängder av i det vilda och därför samlas det in och exporteras tusentals ut över hela världen. Dessa eremitkräftors enda chans att överleva är att sådana som bryr sig om dem köper dem. Det går inte ens att säga att "om vi inte köper så skulle det inte finnas någon marknad", för de skulle köpas in ändå. Mängden eremitkräftor som köps in motsvarar inte på långa vägar den mängd eremitkräftor som säljs ut till kund, de flesta dör hos grossister eller på djuraffärer.
Vi som sköter dem korrekt är en sådan minoritet, vår skuld i att de tillfångatas och köps in är som en droppe jämfört med havet. De flesta eremitkräftor som köps av privatpersoner köps som husdjur/"leksaker" till barn, och får inte ens en bråkdel av den skötsel som de behöver, utan dör av stress, uttorkning, brist på saltvatten och för att de inte får rätt förutsättningar för att ömsa.
Det sista du behöver ha är dåligt samvete för att du ger det fåtal eremitkräftor du kan, ett bra hem där de faktiskt får en möjlighet att undslippa det ödet. Du ger dem möjlighet att överleva, det är ingenting du ska må dåligt över. :)
Mvh,
Moa
Har hört att vissa låter vattnet stå i en hink i ett dygn för att få bort dåliga saker, är det sant?
Isf kan jag ju låta de stå framme ett dygn för säkerhets skull.
Precis ;P bra att du förstår mina dåliga förklaringar xD
Men köper man någon "ställning" eller så till den lampan? För man kan väl inte bara lägga den på glaset ? :P
Åh låter bra :) Fick jättedåligt samvete.
Men kommer ge dom ett kanon hem, kollar runt massa för att få idéer på vad jag kan ha hos dom så dom har roligt.
Och blir dom inte allt för stressade av det kan man ju göra om en gång i halvåret iallfall kanske? Så det blir lite nytt åt dom.
Jag har för mig att det är klor som försvinner i stillastående Vatten, men jag minns inte säkert. :) Men du kan som sagt ta från dina fiskar så länge de är friska.
Jo, det finns speciella lamphållare som man kan köpa. De kostar några hundralappar, men de är ju i princip en engångskostnad. Det bästa är att kolla runt litegrann, för de kostar olika på olika ställen. Dyrast brukar de vara på djuraffärer, och billigast brukar man kunna hitta dem på nätet eller till och med på någon säljsajt (typ blocket).
Jag tycker att det låter som att du kommer att bli en jättebra eremitägare. ^^
Ja, man kan gärna byta ut eller flytta om någon grej ibland, men det är bra om man inte gör alltför stora förändringar för ofta. :)
Jag brukar blanda sanden med Vatten och uppfuktad kokosmull i en hink, så att det är jämnt blandat när jag häller ned det i akvariet. :) Bottensubstratet ska ha sandslottskonsistens, alltså ungefär som sanden är när man bygger sandslott, och den ska vara minst femton centimeter djup. :)
Mvh,
Moa
Fiskarna är som sagt friska och pigga så tar nog därifrån då. ^^
Okej, ska ta och kolla runt lite :) Ska antagligen till en stor djuraffär på lördag och köpa allting och beställa, se om dom kan få tag på den sorten som var lite blå sådär. Minns inte vad den hette nu, skrivit ner på ett papper som ligger i väskan ^^
Sen köpa den sanden du visade på jula :)
Åh hoppas jag blir det :) Kliar verkligen i fingrarna att få hem dom.
Så du blandar sanden och mullet? Eller sett vissa på youtube som verkar ha sand i ena sidan och mullet för sig själv :P
Kom på en grej, hur långtid kan det ta att få dom?
Om vi säger dom som de beställer ifrån inte har dom hemma, kan man inte få dom då tror du? Eller tar det två månader? ett halvår?
Har du någon aning om de? :)
Jag antar att du menar Coenobita purpureus? :)
Tänk på att köpa några (2-3st räcker nog) säckar sand till ett akvarium i den storleken. En säck + ett block kokosmull ger ungefär 13-14cm djup i ett akvarium som har en bottenyta på 60x30cm, och ditt är ju större. :)
En som läser på och anstränger sig för att ge sina djur det de behöver brukar räknas som bra djurägare i min bok. ;) Framförallt - och betydligt viktigare - så brukar de lyckas med det också. ^^
Ja, de flesta brukar blanda sanden och mullen eftersom det är det bästa. Mull suger åt sig fukt på ett sätt som sand inte kan, och hjälper jättemycket med luftfuktigheten. Har man mull alldeles för sig självt är det lätt att den blir alldeles blöt och "grisig" väldigt snabbt, jämfört med en lämplig blandning av sand och mull. Jag märker detta väldigt tydligt hos mina snäckor som bara har enbart mull. :) De flesta "eremitfolk" är överens om att en blandning av 1 del mull till 5 delar sand är det bästa bottensubstratet. :)
Jag har för mig att Imazo bara har hemma C. violascens, C. rugosus, C. brevimanus och C. perlatus nu.
Om det är C. purpureus du vill har är det inte säkert när de får hem några sådana igen, det måste man hålla utkik efter själv genom att fråga på djuraffären. Jag frågar med jämna mellanrum på djuraffären här i stan för att höra vad Imazo har för eremiter tillgängliga eftersom jag själv är ute efter C. compressus och C. clypeatus. Ingen av de två arterna har funnits hos Imazo sedan jag började med eremitkräftor. :/
Mvh,
Moa
Precis, ^^ Vet du om den är svår att få tag i? Tråkigt att vänta så länge du väntat på dina =/
Wow, 2-3 säckar? Shit, xD tänkte att 25 kg är för mycket och tänkte vad jag ska göra av allt som blir kvar :P Hur mycket kokosmull tror du behövs då?
haha, ja. Hoppas du har rätt ^^
Okej, då tar jag och blandar som du säger :) Vill såklart att det ska bli bäst för dom ^^
Har dom inte den jag vill ha, så tar jag med ett papper hem med vilka sorter dom kunde få tag på åt mig.
Så får jag fundera och ringa sen i veckan som kommer och ta en annan kanske. Vill inte vänta flera månader på den blå, eftersom det är i början och tänk då om den dör efter några dagar efter all den väntan.
C. perlatus är ju galet vacker, men den är himla svår har jag för mig jag läst. Så inte så bra början kanske. Men gu vad läcker den är! ^^
Det är svårt att säga, man kan aldrig riktigt veta hur ofta de importerar en särskild art.
Haha, ja en sandsäck räcker absolut inte. :P Jag brukar använda ett block kokosmull till en 25 kilos sandsäck. :)
Ja, jag förstår dig absolut, det vore ju hemskt att vänta i en halv evighet och när du får dem så dör de. Då är det bättre att välja en art som är mer lättillgänglig. Det kommer ju ändå en framtid också, och vill du testa andra arter så går det ju att skaffa dem sedan. :)
Jo, C. perlatus är jättevackra, men brukar räknas till en av de svåraste arterna. Jag har inte haft just några problem med mina jordgubbar och de lever och frodas fortfarande efter 1½ år, men jag vet många i USA som har haft problem med dem. Med andra ord; Knack, knack, ta i trä. 
Enda "nackdelen" med dem är att inredning är i princip bortkastat på dem, de går an som galningar i crabitaten och underminerar sanden så att allt slutligen blir övergrävt - inklusive stora vattenskålar, matskålar, kokoshus, skal…. Man får hålla koll hela tiden och platta till sanden och lyfta upp saker ur hål de har gjort. :P Men de är söta som socker. ^^
Mvh,
Moa
Tycker 25 kg låter skitmycket xD haha.
Får fråga vad dom kan få tag på så fort som möjligt ^^ Alla är ju vackra på sitt sätt. Hoppas dom har bild att visa bara, minns inte namn och utseende alls :P haha.
Roligt att du lyckats så bra med dina! :) Himla fin rödfärg har dom.
Står mitt intresse i efter några år får jag kan prova på dom ;P
Oj, då må dom gräva mycket för att gräva översaker :P Flitiga små grejer det där ^^
Ska bli såå kul imorgon! :D Köpa all inredning och sådär. Kommer säkert gå där i flera timmar, haha. Får sån beslutångest över vad jag ska ta. Vilken färg på skål, hur den ser ut, växt, osv. :P
Mamma kommer bli lite smått galen ;P
Måste fixa glas också som lock, fanns inga på de jag fick låna. ^^
Haha, det låter kanske mycket, men mängdmässigt är det inte det. Det är bara tungt. ;)
Jo, om djuraffären loggar in på Imazos sida så finns det bilder på de olika arterna. :) De arter som fanns tillgängliga för några dagar sedan var C. perlatus ("jordgubbar", brukar inte räknas som en nybörjarart), C. brevimanus (stora och väldigt lila), C. rugosus (extremt lättstressade, inga nybörjareremiter) och C. violascens ("viola").
Jepp, de gräver extremt mycket! Dessutom är två av mina perlatus väldigt stora, så när de gräver så gräver de sådana mängder. xD
Haha, att shoppa djurgrejer är lätt det roligaste ju, så jag förstår dig. :P Har du tänkt börja göra i ordning akvariet redan idag, eller?
Mvh,
Moa
Blev inte att åka dit, var så himla dåligt väder på morgonen så mamma tyckte det var onödigt att ut och köra då =/ (skulle till en stad som ligger 6-7 mil härifrån).
Men när jag köpt de ska jag göra i ordning det bara någon dag innan jag får hem dom. :) Tänkte de kanske är dumt att de står fuktigt utan djur? :P
Det är inte lätt att göra något åt vädret. ;) Affären finns ju kvar, så det är ju inte kris.
Jag tycker att det låter vettigt att göra i ordning akvariet någon dag innan eremiterna kommer. :) Har du funderat något mer på vilken art som känns mest lockande om de inte kan få tag i purpureus? Vill du se bilder är de ju lättast att hitta på internet. :)
Mvh,
Moa
Hej, hej! Hur går det? ^^
Mvh,
Moa